Na bijna 20 jaar met diverse polyester boten te hebben gevaren, eind 2019 de knoop doorgehakt en onze Neptunus 107 verkocht en een casco Valkkruiser gekocht van de bouwer Gijs v/d Valk.
Een casco wat voor circa 97% af was qua laswerkzaamheden, de hennegatskoker, schroefasinstallatie, roerblad en diversen bolders op het dek die nog niet aanwezig waren.
Oktober 2019 het Casco naar Loosdrecht laten brengen met een dieplader, en begonnen aan het maken van een afdekkleed over in iig de bovenkant van de boot om haar enigszins weerbestendig te maken.
De eerste 3 weken dat de boot geen afdekkleed had stond er al een paar honderd liter water in.
Grotendeels stond de boot in 2k primer maar er was ook hier en daar ff gauw met 1 componenten over heen geschilderd, erg jammer
Loop van 2020 laswerkzaamheden laten verrichten, de binnenzijde voorzien van een primer laag en zelf een 2k isolatie gespoten tussen de spanten.
Voor het spuiten van de isolatie diversen loze buizen aangelegd voor het doortrekken van bekabeling door de boot.
De wanden van de opbouw hebben we inmiddels voorzien van een 5mm kurk waarop later als afwerking een HPL 0,9 crème wordt aangebracht.
De boot zou zijn gebouwd van gestraalde plaat, dit klopt deels, bij het terug schuren van de verf kwamen we erachter dat een deel van de opbouw niet van gestraalde plaat was. Deze delen grof terug gestuurd en voor behandeld met een goedje van Epifanes om roestvorming tegen te gaan. Voor aanvang van de natte koude periode dit jaar een groot deel van de opbouw en het dek nog kunnen behandelen met ZF-primer en delen kunnen plamuren.
Gezien de temp en luchtvochtigheid nu de focus naar binnen gelegd en gestart met bouwen van het interieur waarbij we beginnen in de voorpunt en werken richting het midden van de boot.
Het is de bedoeling op vanaf de voorpunt en daarna vanaf de achterkant terug te werken naar het midden van de boot. Gezien de motor er nog in moet, zal met de salon afwerking zo lang mogelijk gewacht worden.
De planning voor inbouw van de motor ligt op mei/juni 2021.
Qua elektra wordt er gedacht aan een 12/24V systeem door de motor uit te rusten met 2 dynamo's. 24V zal worden ingezet voor huishoudpakket en 12V voor starten, boeg en hek.
Start, boeg en hek krijgen elk een eigen Optima accu direct naast de motor, hek en boeg.
Het geheel krijgt een Teak interieur met deels van de wanden en plafonds afgewerkt met een 0,9 HPL (crème en wit).
Ter voorbereiding op de aanleg van elektra en sanitaire voorzieningen begonnen met uittekenen van schema's. Ik zal wat voorlopige schema's plaatsen de geschikte rubrieken.
Tot zover.
Michel