Geregeld zie ik de vraag langskomen: moet je teakhout nou oliën, of is het beter om het lakken?
De meningen lopen uiteen, en lijken te zijn ingegeven door voorkeur voor een van beide.
Nu ben ik vorig najaar een test begonnen, en ik wil de resultaten met jullie delen.
Vorig jaar zomer de hele stuurhut rigoureus kaalgehaald, geschuurd, ontvet en in eindeloos aantal laagjes olie Owatrol D1 gezet, met daaroverheen nog 4 lagen D2. Het laat zich raden dat het resultaat meer dan schitterend was. Maar..
Op de duur verschraalt toch die olie weer, weet ik van de vorige keer dat ik alles als nieuw heb behandeld. Nu heb ik beredeneerd dat olie een vloeistof is, dat weliswaar droogt, maar vloeistoffen verdampen op den duur. Dus dacht ik na over een sealer, aan te brengen voor de winter, die uithardt en niet verdampt. Zo kwam ik op jachtlak.
Ik heb dus over de olie jachtlak gezet en de resultaten zijn verbluffend. Jachtlak blijkt niet alleen uitstekend te hechten op D2, het behoedt het ook voor verschraling. En last but not least, het heeft een veel diepere -en blijvende- glans dan D2.
Ik heb expres driekwart jaar gewacht alvorens dit te posten. Ik wist immers niet hoe het zich zou houden. Wie weet hingen de vellen er na de hitteperiode er bij? Het was immers een experiment. Maar nee, het oogt nog steeds als nieuw. Alsof het gisteren gelakt is.
Enfin, misschien heeft u er wat aan. En bespaar me commentaar 'dat het helemaal niet mag' enzovoort.