Pieterse schreef:In Nederland is een aankoopbewijs inderdaad voldoende. Als je naar het buitenland wil kun je bij het watersportverbond een icp (internationaal eigendomsbewijs) aanvragen. Dit kost een paar tientjes en is twee jaar geldig. Het is geen rechtsgeldig document maar wordt wel geaccepteerd.
Wij zijn dit jaar zowel in België als in Duitsland uitgebreid door de waterpolitie gecontroleerd zonder problemen.
Groet, John
ICP Bestaat dat nog? Ik heb begrepen dat dit ‘icp’ destijds opgezet door anwb en later overgenomen door knwv opgeheven is wegens frauduleus gebruik. Verhuurders in Griekenland vroegen massaal zo’n papiertje aan. Het is geen officieel document. Eigenlijk was het een soort van zakkenvullerij, slechts twee jaar geldig….
Een btw verklaring is een verklaring die niet op je naam staat maar aan het schip gekoppeld is. In principe is die alleen nodig bij import of export van een boot naar een ander EU land. Het is misschien handig om die te hebben als je de grens over gaat maar bij mij is er nog nooit om gevraagd door politie/controleurs in Duitsland België of Frankrijk. Ik vrees ook dat je niet kan aantonen dat er (ooit) btw betaald is over het schip want dat moet je aantonen bij de aanvraag.
Verzekeringspapieren en een aankoopbewijs van de boot, ook van particulier naar particulier is ruim voldoende.
Kadaster is ook een mogelijkheid maar daar ben ik niet bekend mee. Lijkt mij ook een prijzige aangelegenheid maar niet verplicht.