dooskiel maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pleysant » 14 Feb 2014, 22:15

peter jansen schreef:
vuuren1 schreef:Die platte achterkant geeft zeker wervelingen en zou ik meer stroomlijnen.


die achterkant is 10 cm breed en ik denk die ruimte nodig te hebben om de schroefaskoker te kunnen plaatsen.
ben er ook nog niet excat uit wat voor een schroefkoker systeem ik wil gaan gebruiken. ik neig naar watergesmeerd, maar zie dan alleen maar RVS buizen. en gezien de gevaren van electrolyse zie ik dat dan weer niet zitten.

op de tekening gezien is de linker kant voorschip. daar begint hij dus breed. die kant laat ik stroomlijnen met extra platen.

de achterkant van mijn dooskiel is 12,5 cm.
Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Tally » 15 Feb 2014, 10:21

Sorry hoor maar ik loop met de gedachte , van hoe verkracht ik mijn boot.
Zijn er dan helemaal geen andere oplossingen ?
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Wim Niessen » 15 Feb 2014, 12:11

Als het maar om een paar centimeter gaat ,zoals je schrijft, dan kun je ook bekijken of het mogelijk is de vloer te laten zakken. Is bij mijn boot ook gedaan (ca. 6 cm.)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Klaver vier » 15 Feb 2014, 20:39

Wim.Als je de foto's goed bekijkt zie je dat er juist waar de motor zit een verhoging is gemaakt om de motor onder de vloer te krijgen,dat hadden ze natuurlijk niet gedaan als dat niet nodig was.Het enigste wat je kan doen is om het motorluik de vloer verhogen,maar dat is nou precies wat hij niet wil,hij wil de vloer lager en niet hoger.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 15 Feb 2014, 22:36

Een 10 en 12 cm brede platte achterkant van een (doos)kiel geeft extra wervelingen en cavitatie (als de motorruimte niet optimaal is geïsoleerd hoor je dat niet maar het is er wel).
Een schroefassysteem (welk soort dan ook) kan je inbouwen in een puntig eindigende kiel als je aan beide kanten een 3-hoekig stukje pijp inlast.

NB.
Ik zie op de foto een oude Peugeot Indenor dieselmotor, daar zou ik mijn boot zeker niet meer aan aanpassen.
Als je de boot nog lang wilt houden ben je een keer aan een andere motor toe (Een Indenor is oud en krijgt op zeker straks problemen).
Ik zou de bodem zodanig aanpassen dat er ook een andere motor in past.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 15 Feb 2014, 22:53

vuuren1 schreef:Ik zie op de foto een oude Peugeot Indenor dieselmotor, daar zou ik mijn boot zeker niet meer aan aanpassen.
Als je de boot nog lang wilt houden ben je een keer aan een andere motor toe (Een Indenor is oud en krijgt op zeker straks problemen).
Ik zou de bodem zodanig aanpassen dat er ook een andere motor in past.


hans, dat zijn foto's van een andere poster. ik ga voor een ander motor. is ook al een oudje maar weet dat westerbeke kan leveren in dezelfde maatvoering.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 15 Feb 2014, 23:00

Verstandig om daar op te letten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pleysant » 15 Feb 2014, 23:11

vuuren1 schreef:Een 10 en 12 cm brede platte achterkant van een (doos)kiel geeft extra wervelingen en cavitatie (als de motorruimte niet optimaal is geïsoleerd hoor je dat niet maar het is er wel).
Een schroefassysteem (welk soort dan ook) kan je inbouwen in een puntig eindigende kiel als je aan beide kanten een 3-hoekig stukje pijp inlast.

NB.
Ik zie op de foto een oude Peugeot Indenor dieselmotor, daar zou ik mijn boot zeker niet meer aan aanpassen.
Als je de boot nog lang wilt houden ben je een keer aan een andere motor toe (Een Indenor is oud en krijgt op zeker straks problemen).
Ik zou de bodem zodanig aanpassen dat er ook een andere motor in past.


Het is een peugeot 5 jaar geleden echt gereviseerd in lekkerkerk bij Pvd Berg de oude eigenaar toen,
en als je hem goed onderhoud,dus alles op tijd vernieuwen koelvl.en olie en filters etc kan hij nog jaren mee,draait als een zonnetje.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2014, 20:28

pleysant schreef:Het is een peugeot 5 jaar geleden echt gereviseerd in lekkerkerk bij Pvd Berg de oude eigenaar toen,
en als je hem goed onderhoud,dus alles op tijd vernieuwen koelvl.en olie en filters etc kan hij nog jaren mee,draait als een zonnetje.

Vrg.Ed


Na een gedegen revisie (van alles) moet de motor weer lang mee kunnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten