extra isolatie om koelkast plaatsen?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor Jorisss » 24 Jun 2014, 17:40

Ben bezig een 75 liter koelkast te plaatsen. De compressor plaats ik onder de vloer, daar is het koeler, en ik hoop daarmee de ijskast ook stiller. De koelkast zelf komt in een kast.
Nu heb ik rondom de koelkast zelf 5 cm vrijgehouden ter ventilatie maar is het misschien zinvoller hier extra isolatie te plaatsen met het idee dat de kou zo meer/beter in de koelkast blijft danwel de warmte er beter uit weg blijft.
Misschien dat ie zelfs nog stiller er van wordt?
Iemand die hier een mening over heeft?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2014, 21:42

Is het een standaard koelkast of een DHZ set waarbij je zelf de koelkast in elkaar moet timmeren?

Ook lees ik niets over de condensor (het zwarte raster), die moet de warmte goed kwijt kunnen. Dat is erg belangrijk.
Het extra isoleren van de koelkast kan zeker geen kwaad.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor Jorisss » 24 Jun 2014, 21:57

Het is een standaard koelkast (Vitrifrigo). Condensor en compressor zitten samen op 1 plaat die in zijn geheel onder de vloer van het stuurhuis komt. Daar is een ruimte van 2x1,5mtr en het is er ongeveer gemiddeld 60 cm hoog, ongeveer 30-40 cm daarvan is onder de waterlijn. Er zit standaard een ventilator op die de condensator koelt. Is dat voldoende?

De extra isolatie boven de vloer zou puur zijn om de koelkast efficienter te maken. Als dit echter geen nut heeft, vind ik het zonde van de tijd. Als het enigzins een verbetering zou kunnen zijn heb ik het er wel voor over.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2014, 22:09

Jorisss schreef:Het is een standaard koelkast (Vitrifrigo). Condensor en compressor zitten samen op 1 plaat die in zijn geheel onder de vloer van het stuurhuis komt. Daar is een ruimte van 2x1,5mtr en het is er ongeveer gemiddeld 60 cm hoog, ongeveer 30-40 cm daarvan is onder de waterlijn. Er zit standaard een ventilator op die de condensator koelt. Is dat voldoende?

De extra isolatie boven de vloer zou puur zijn om de koelkast efficienter te maken. Als dit echter geen nut heeft, vind ik het zonde van de tijd. Als het enigzins een verbetering zou kunnen zijn heb ik het er wel voor over.


Duidelijk.
Als de koelunit niet naast een warme motorkamer zit is het goed, extra ventilatie met een fan is beter.
Zorg wel voor luchtcirculatie (een open circuit tussen onder en boven) voor de condensor anders warmt de ruimte op en zal het koelrendement met sprongen zakken.

Een standaard kast is redelijk goed geisoleerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor swblom » 24 Jun 2014, 22:11

Die extra isolatie zal best wel een beetje kunnen helpen, zeker als je een materiaal kiest met een vrij hoge isolatiewaarde (bijv. PIR platen) Als je de ruimte toch hebt en je kunt het netjes afwerken zou ik het niet nalaten.

Wat wel voldoende aandacht verdient is de warmteafvoer van de koelunit. Je schrijft simpelweg dat deze onder de vloer geplaatst zal worden. Je dient er wel voor te zorgen dat je de warmte goed af kunt voeren, anders loopt het rendement van je koelkast snel terug.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor Jorisss » 24 Jun 2014, 22:35

vuuren1 schreef:
Jorisss schreef:Het is een standaard koelkast (Vitrifrigo). Condensor en compressor zitten samen op 1 plaat die in zijn geheel onder de vloer van het stuurhuis komt. Daar is een ruimte van 2x1,5mtr en het is er ongeveer gemiddeld 60 cm hoog, ongeveer 30-40 cm daarvan is onder de waterlijn. Er zit standaard een ventilator op die de condensator koelt. Is dat voldoende?

De extra isolatie boven de vloer zou puur zijn om de koelkast efficienter te maken. Als dit echter geen nut heeft, vind ik het zonde van de tijd. Als het enigzins een verbetering zou kunnen zijn heb ik het er wel voor over.


Duidelijk.
Als de koelunit niet naast een warme motorkamer zit is het goed, extra ventilatie met een fan is beter.
Zorg wel voor luchtcirculatie (een open circuit tussen onder en boven) voor de condensor anders warmt de ruimte op en zal het koelrendement met sprongen zakken.

Een standaard kast is redelijk goed geisoleerd.


Onder de ijskast (die 9cm verhoogd van de vloer staat) zit nu een opening van 25x30 cm waar de plaat met compressor, en condensator doorheen gegaan zijn. Deze open laten voldoende voor luchtcirculatie? Dan kan de warme lucht achter de ijskast langs omhoog het stuurhuis in. Plak ik tegen de achterkant en onderkant extra isolatie ivm de stijgende warme lucht.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2014, 23:16

Waar het op neer komt is het stroomverbruik van een koelkast.
Fabrikanten geven 30-35 Ah per etmaal op maar dat haalt niemand. In de praktijk is het zomaar 50 Ah.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jun 2014, 09:09

ik heb mijn koelkast (isotherm 85) met consensator eraan vast onder het fornuis staan.
aan de achterzijde is er een opening van 30cm bij 8cm voor afvoer warme lucht, aanvoer kan hij van rechts onder halen.

in eerste instantie had ik hem gewoon zo neergezet, geen extra isolatie etc.
ik had toen een verbruik van 44a per 24 uur (gemeten met m'n accu monitor) bij een buitentemperatuur van 24 graden overdag.

Daarna heb ik de zijkanten, onderkant en bovenkant (behalve het stuk waar de condensator zit) voorzien van 8cm piepschuim achtig materiaal,
en een klein pc ventilatortje erbij geplaatst om de warme lucht uit de ruimte van de koelkast te zuigen.

verbuik zit nu op 20 a 22a per 24 uur bij 20 graden buitentemperatuur.
ik verwacht dat dit bij 24 graden niet boven de 30a zal zijn.

Om dus terug te komen op jou vraag.
Ja het heeft nut, mist je er goed voor zorgt dat de warme lucht bij de condensor vandaan kan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: extra isolatie om koelkast plaatsen?

Berichtdoor Jorisss » 25 Jun 2014, 12:15

Dat scheelt behoorlijk zeg. Nou heb ik wel bewust gekozen voor een ijskast waarbij de condensor/compressor ergens anderhalve meter ver van de ijskast geplaatst kan worden. Denk dat dit al veel warmte, dicht in de buurt van de ijskast scheelt.
Door de compressor onder de vloer te plaatsen in een grote ruimte, waar het veelal niet warmer is dan een graad of 16-17, denk ik dat de koelkast efficienter zal werken. Standaard zit er al een 12V ventilator op die langs de condensor blaast.
Die ruimte is niet hermetisch afgesloten maar open aan de randen (vloer sluit niet helemaal aan op de rompwand) dus ga er van uit dat er voldoende geventileerd kan worden. Zoniet, kan ik altijd nog een rooster of 2 aan de rand in de vloer maken.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten