hartstikke bedankt voor de complimenten! dat is ook de reden dat ik deze klus begonnen ben. er is van dit scheepje maar 1 uitvoering. ik weet dat hij gebouwd is voor een tandarts uit Arnhem. maar de rest van de geschiedenis is helaas onbekend. ook kan ik in het schip nergens iets vinden voor wat betreft de bouwer. mocht iemand iets herkennen of meer weten dan hoor ik dat graag.
@Quichot: ik wil deze verandering niet uitvoeren voor comfort verhoging. dat is slechts een bijkomend voor of nadeel. dat zal de praktijk moeten uitwijzen. de grootste reden is dat de huidige kiel slecht is. het is een dubbele kiel waar waarschijnlijk jaren lang water tussen heeft kunnen staan. nu kan ik dit gaan verwijderen en repareren waar nodig. kom ik waarschijnlijk op een hele nieuwe kiel uit. vandaar de keuze om het geheel weg te nemen en compleet vernieuwen
ten 2e wil ik de binnen stahoogte iets verbeteren. dit kan alleen als ik de motor zo laag mogelijk kan plaatsen. nu met de huidige v bodem ben ik genoodzaakt om daar boven te blijven. als de vloer vlak is kan ik zeker een cm of 10 winnen in totaal, en daar ben ik naar op zoek. qua snelheid heb ik geen eisen, het wordt een plezier scheepje en als ik rompsnelheid kan halen dan is dat prima. 12 a 13 km per uur dus. er stond een 165 pk benzine motor in welke ik verkocht heb. heb nu een 30 pk diesel terug gekocht. volgens berekeningen heb ik 22 pk nodig om romp snelheid te halen. gezien de lagering van de as en veroudering van de dieselmotor moet dit dus evengoed haalbaar zijn. ik heb geen haast....