dooskiel maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 11 Feb 2014, 19:49

hartstikke bedankt voor de complimenten! dat is ook de reden dat ik deze klus begonnen ben. er is van dit scheepje maar 1 uitvoering. ik weet dat hij gebouwd is voor een tandarts uit Arnhem. maar de rest van de geschiedenis is helaas onbekend. ook kan ik in het schip nergens iets vinden voor wat betreft de bouwer. mocht iemand iets herkennen of meer weten dan hoor ik dat graag.

@Quichot: ik wil deze verandering niet uitvoeren voor comfort verhoging. dat is slechts een bijkomend voor of nadeel. dat zal de praktijk moeten uitwijzen. de grootste reden is dat de huidige kiel slecht is. het is een dubbele kiel waar waarschijnlijk jaren lang water tussen heeft kunnen staan. nu kan ik dit gaan verwijderen en repareren waar nodig. kom ik waarschijnlijk op een hele nieuwe kiel uit. vandaar de keuze om het geheel weg te nemen en compleet vernieuwen

ten 2e wil ik de binnen stahoogte iets verbeteren. dit kan alleen als ik de motor zo laag mogelijk kan plaatsen. nu met de huidige v bodem ben ik genoodzaakt om daar boven te blijven. als de vloer vlak is kan ik zeker een cm of 10 winnen in totaal, en daar ben ik naar op zoek. qua snelheid heb ik geen eisen, het wordt een plezier scheepje en als ik rompsnelheid kan halen dan is dat prima. 12 a 13 km per uur dus. er stond een 165 pk benzine motor in welke ik verkocht heb. heb nu een 30 pk diesel terug gekocht. volgens berekeningen heb ik 22 pk nodig om romp snelheid te halen. gezien de lagering van de as en veroudering van de dieselmotor moet dit dus evengoed haalbaar zijn. ik heb geen haast....
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor henkvd » 11 Feb 2014, 20:28

Eigenlijk zou je een V-drive moeten hebben, kan de motor onder de kuip vloer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pleysant » 11 Feb 2014, 20:37

Het verhaal van onstabiliteit bij een dooskiel is waar bij opstappen,maar de vaar eigenschap bij mijn schip is perfect,
hierbij 3 foto's van mijn dooskiel,

Vrg,Ed
Afbeelding
Afbeelding
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Klaver vier » 12 Feb 2014, 00:22

Pleysant.Ik zie daar een mooie dooskiel,maar ook een flink achterplateau,ik denk dat wat de dooskiel de vaareigenschappen verslechtert het achterplateau dit weer goedmaakt.Wel denk ik dat deze boot flink geballast is of moest worden.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2014, 09:11

quichot schreef:Dit scheepje -héél mooi trouwens!- moet het qua snelheid van de fraaie, scherpe onderwaterbelijning met V-spant (geen S-spant) hebben. Het ontwerp, geïnspireerd op de patrouillebootjes die De Vries Lentsch ooit voor de politie bouwde, doet dan ook weinig consessies aan de binnenruimte. Het kan haast niet anders of een dergelijke doos gaat daar afbreuk aan doen. Je zult je dus de vraag moeten stellen wat voor jou zwaarder weegt: geringere snelheid bij gelijk vermogen, of comfort.

Prachtig gevormde romp, daar ga je toch geen doos in lassen !
Wat denk je van een bungalowtent, heb je ruimte !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor elrenegado » 12 Feb 2014, 10:05

zou je die eventuele onstabiliteit bij opstappen niet terug kunnen dringen door aan beide zij onder water in de lengte richting 2 stalen platen van bv 3m lang en 20cm hoog erop te lassen, soort trim vinnen (kan even niet op de naam komen)

Of indien je het met ballast weg wil nemen,
plaats je die ballast dan zo laag mogelijk, of juist zover mogelijk naar de zijkanten ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: dooskiel maken

Berichtdoor varg » 12 Feb 2014, 10:18

Prachtig rompje! Niks aan doen. Als de beplating slecht is; plaatselijk vervangen. Onder de motor is het vast nog goed...daar is het altijd vet genoeg om roest van binnenuit tegen te gaan.
succes
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 12 Feb 2014, 16:56

@varg dat is het nu juist. vrijwel de hele kiel is aan vervanging toe. daarom kies ik ook liever voor deze optie. en waarom dan niet gelijk gebruik maken van het oplossen van een paar problemen....

@wolf1... een caravan hebben we al gehad, een boot is nu onze droom! natuurlijk is de vorm bijzonder mooi, maar iets praktisch oplossen met minimale verandering in de weerstandslijn moet kunnen vind ik.
Afbeelding
Afbeelding

zoals de situatie nu is. ik ben van plan hem net na de eerst lasnaad te verwijderen en daar de nieuwe dooskiel doorheen te steken en binnen en buiten vast te lassen.

dit is de situatie tussen de dubbele kiel aan de buitenzijde
Afbeelding

ook nog even een foto van de huidige kleuren.... nog niet definitief hoor! zijn opbouw lagen....
Afbeelding
Afbeelding

gr peter
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pleysant » 12 Feb 2014, 21:17

De Stoere schreef:Pleysant.Ik zie daar een mooie dooskiel,maar ook een flink achterplateau,ik denk dat wat de dooskiel de vaareigenschappen verslechtert het achterplateau dit weer goedmaakt.Wel denk ik dat deze boot flink geballast is of moest worden.Gr René ( De Stoere).

Hij is wel voorin geballast maar niks in de dooskiel,voor de rest had ik het schip al 10 jaar zonder achterbeun en reageerde hij ook goed,
De beun is eigenlijk het oude trimvlak verlengd,met een klein aantal graden naar beneden gericht.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2014, 22:03

Ik snap de vraag en de gedachten daar achter.
Maar zoals je kunt lezen is ongeveer iedereen van mening dat een dooskiel niet bij die boot past.

Ik zal je vraag niet emotioneel maar technisch proberen te beantwoorden:
1- Het kan en de motor komt lager uit (voordeel).
2- Zorg voor een goede stroomlijn van de dooskiel anders krijgt de schroef mogelijk wat cavitatieproblemen omdat het aanstromende water in de war raakt (nadeel als je alles heel stil wilt hebben).
3- Als het volume van de dooskiel in liters (= kilo's) groter is dan de massa van het toegevoegde staal + de motorinstallatie (en eventueel verdere zaken die in de dooskiel worden aangebracht) kan het invloed hebben op de aanvangsstabiliteit.
4. Aanvangsstabiliteit (bij opstappen, zoals Ed schrijft) kan kan iets afnemen maar door meer vorm van de dooskiel onder water neemt de varende stabiliteit juist weet toe.

Als onze ontwerpen zijn voorzien van een dooskiel, vandaar ik er iets van denk te weten.
Heb ik allemaal niet zelf bedacht, komt vanuit ervaring en de invloed van vooraanstaande scheepsbouwkundig ingenieurs.

Succes met je keuze.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten