dooskiel maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: dooskiel maken

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2014, 09:05

vuuren1 schreef: Ik snap de vraag en de gedachten daar achter. Maar zoals je kunt lezen is ongeveer iedereen van mening dat een dooskiel niet bij die boot past.

Maar niet om emotionele redenen. Het realistische en rationele probleem zit namelijk in wat jij terloops aanstipt:
vuuren1 schreef: 2- Zorg voor een goede stroomlijn van de dooskiel

Dat is gauw gezegd! Want hoe doe je dat zonder dit zorgvuldige en scherp getekende lijnenplan geweld aan te doen? Hupsakee, even met een natte vinger een salmiakvormige doos met vlakke bodem bedenken en dat eronder lassen, klaar is kees, gaan met die banaan, en verder de groeten aan de ingenieur die dit onderwaterschip met veel vakkennis heeft ontworpen? Dat is toch een heel ander verhaal dan een dooskiel van meet af aan in het ontwerp meenemen. Niks voor jou om dat zo makkelijk weg te wuiven.
Wie weet pakt het goed uit, maar als je er geen scheepsarchitect naar laat kijken, neem je wel een risico.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Feb 2014, 11:03

Die boot is inderdaad zo mooi gemaakt. Ik vraag me af, als Peter nou een bak onder water wil, waarom vaart hij dat schip dan niet ondersteboven!
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor elrenegado » 13 Feb 2014, 13:45

is het wellicht geen optie om de bodem/kiel die er nu zit gewoon dieper te maken ?
dan behoud je de gehele lijn van het schip, ze zal enkel wat dieper steken, en wellicht door het vergrote drijfvermogen zal de waterlijn anders uit komen.

ik zou dat echter op voorhand wel eerst laten berekenen door een expert op dat gebied omdat het toch wel drastische aanpassingen zijn
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Feb 2014, 14:36

Wat een gezeur over de looks, het zit onderwater hoor..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: dooskiel maken

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2014, 15:34

Het gaat hierbij dan ook niet om de looks, maar om de verstoring van het lijnenplan, met mogelijk drag en cavitatie als gevolg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Tally » 13 Feb 2014, 16:15

Waarom het gedeelte wat dun is niet vervangen,
En anders gewoon de v kiel gewoon vernieuwen is wel veel werk maar dan heb je ook wat.
Kun je de salon vloer niet verhogen of zit je dan met stahoogte.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Feb 2014, 18:46

quichot schreef:Het gaat hierbij dan ook niet om de looks, maar om de verstoring van het lijnenplan, met mogelijk drag en cavitatie als gevolg.


uiteraard en daar is zeker wat over te zeggen, mijn opmerking gaat dan ook niet over het technische gedeelte maar als mensen gaan voorstellen om de boot ondersteboven in het water te leggen omdat hij dan een bak onderwater heeft gaat dat in mijn ogen toch weldegelijk over de looks ;)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Feb 2014, 20:03

Klopt, ik vind dit voornemen in beginsel net zo misdadig als het overschilderen met een roller van Barnett Newman's Who's afraid of red, yellow and blue!
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 13 Feb 2014, 20:38

@quichot,

Ik wuif niks weg en heb de punten die van belang zijn op een rij gezet.
Punt 2 zegt iets over de vorm en er voor zorgen dat het goed uitpakt, ik sluit daarbij dus niet uit deskundige hulp in te roepen.

Als de hele motor er in moet zakken wordt het een gevoelig punt omdat de dooskiel dan bijna een meter breed kan worden, als bv. de carterpan er in moet passen zal het minder gevoelig liggen.
Wij weten van de vraagsteller niet precies wat de bedoeling is, vandaar ik met wat algemene hoofdpunten heb gereageerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 13 Feb 2014, 22:24

heren,

vandaag advies gewonnen bij een scheepsbouw deskundig persoon. deze zag op zich geen problemen met mijn verandering van het scheepje. wellicht meer/anders ballast toevoegen. enige opmerking die hij kon verzinnen was het scherp maken van de voorste punt van de betreffende doos.
Afbeelding
dit is het ontwerp dat ik heb gemaakt. maten in mm.
Afbeelding
dit is het plaatje vanaf het voorschip gezien. uiteraard wordt de schuine kant van het schip verlengt tot aan de nieuwe kiel. dit om de weerstand te verminderen.

probleem van cavitatie lijkt mij niet aan de orde, ik heb nog ruim 1,5 meter schroefas na de bak zitten en de schroef heeft dus vrij spel. als ik cavitatie zou willen krijgen moet ik een gasturbine plaatsen denk ik.

over het mooi zijn kan ik kort zijn, het zit inderdaad onder water en heeft niet het eerste gezicht. dus kies ik liever voor praktisch en veilig.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten