dooskiel maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pleysant » 13 Feb 2014, 22:29

mijn boot is een Veha,hierbij laat ik zien hoe ze het bij dit schip ontwikkeld hebben.
Naar voren loopt hij uit in een punt,naar achteren loopt hij ook nauw uit maar niet in een punt ,
zie de andere foto's.

Vrg.Ed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door pleysant op 13 Feb 2014, 22:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 13 Feb 2014, 22:30

Tally schreef:
Kun je de salon vloer niet verhogen of zit je dan met stahoogte.
Piet


helaas he ik binnen niet te veel stahoogte, het is een scheepje rond 1950 gebouwd. toen waren de mensen niet zo lang denk ik haha. ik praat ook over enkele centimeters die ik eventueel kan winnen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 13 Feb 2014, 22:40

vuuren1 schreef:Als de hele motor er in moet zakken wordt het een gevoelig punt omdat de dooskiel dan bijna een meter breed kan worden, als bv. de carterpan er in moet passen zal het minder gevoelig liggen.
Wij weten van de vraagsteller niet precies wat de bedoeling is, vandaar ik met wat algemene hoofdpunten heb gereageerd.


zoals op de tekening te zien wordt het geheel niet dieper dan 20 centimeter. alleen de pan gaat daar dus in passen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor vuuren1 » 13 Feb 2014, 22:57

Die platte achterkant geeft zeker wervelingen en zou ik meer stroomlijnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 13 Feb 2014, 23:05

vuuren1 schreef:Die platte achterkant geeft zeker wervelingen en zou ik meer stroomlijnen.


die achterkant is 10 cm breed en ik denk die ruimte nodig te hebben om de schroefaskoker te kunnen plaatsen.
ben er ook nog niet excat uit wat voor een schroefkoker systeem ik wil gaan gebruiken. ik neig naar watergesmeerd, maar zie dan alleen maar RVS buizen. en gezien de gevaren van electrolyse zie ik dat dan weer niet zitten.

op de tekening gezien is de linker kant voorschip. daar begint hij dus breed. die kant laat ik stroomlijnen met extra platen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor quichot » 14 Feb 2014, 09:14

Goed dat je een deskundige hebt geraadpleegd. Zoals je het nu voorstelt zal het met die vaareigenschappen wel loslopen.
Ik zie trouwens op je laatste foto's dat het inderdaad om een S-spant gaat. Er is dus echt heel veel liefde en moeite gestoken in dit prachtig gevormde onderwaterschip. OK, alles onder water zie je niet, maar ik blijf het een beetje zonde vinden. Dat kun je emotioneel noemen, maar je kunt het ook zien, met het oog op haar leeftijd, als respect voor het monumentale karakter van dit unieke scheepje. Hoe dan ook wens ik je succes, en veel vaarplezier!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Amersfow » 14 Feb 2014, 10:11

Ha, heb eens een bootje gehad met 1 kleine uitstulping voor de carterpan onder het vlak. Geklonken scheepje. Het was een rond ding, misschien 40cm diameter. Dat zal de vaareigenschappen niet zoveel beinvloeden lijkt me. En wellicht voldoende de motor omlaag te krijgen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Klaver vier » 14 Feb 2014, 11:40

Peter.Één ding begrijp ik niet helemaal waarom je de voorkant zo breed houd,ik dacht dat de rechterkant van de tekening de voorkant was,volgens mij dachten meerdere dat ,gezien de reacties.Ik heb indertijd zelf zo'n soort kiel gemaakt,even voor het gemak noem ik deze kano.Ik heb indertijd de kano gemaakt met de motor de keerkoppeling en de schroefas er in,toen heb ik een mal gemaakt van de bovenkant kano,en toen met gebruik van de mal het gat in de boot geslepen,toen de kano onder de boot de zaak opgekrikt en vastgelast.Daarna nog als het ware de bestaande spanten doorgelast.Ik heb wel flink moeten ballasten,maar heb er veel plezier van gehad,en ik had overal stahoogte.Succes met de werkzaamheden.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 14 Feb 2014, 13:35

De Stoere schreef:Peter.Één ding begrijp ik niet helemaal waarom je de voorkant zo breed houd,ik dacht dat de rechterkant van de tekening de voorkant was,volgens mij dachten meerdere dat ,gezien de reacties. ( De Stoere).



ik houd de voorkant zo breed omdat ik daar op de 10mm keg van de punt uit kom. die is gaaf en laat ik dus zitten. de voorkant wordt met platen wel in de stroomlijn gebracht.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Klaver vier » 14 Feb 2014, 16:08

Peter,Dan maak je het je eigen toch alleen maar moeilijker,je kan immers alles in éen keer klaarmaken en het er zo van onder af in krikken,dan maak je het veel makkelijker mooi vloeiend omdat dan de zijplaat van de kiel ( kano) uit één plaat gemaakt kan worden.Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten