Webasto verwarmingslucht van buiten?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor Lucter » 09 Feb 2014, 18:55

Niet te verwarren met verbrandingslucht; deze komt al van buiten, maar de te verwarmen lucht; kan ik die beter van buiten halen, of van binnen? :?:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor henkvd » 09 Feb 2014, 19:33

Van buiten, laten we het even vergelijken met de praktijk waar we het van kennen, in de auto halen we de te verwarmen lucht ook van buiten, om snel de boel even op te warmen, kunnen we wel recirculeren, alleen dit geeft al snel beslagen ramen, om het klimaat een beetje aangenaam te houden is verwarmingslucht van buiten daarom de oplossing.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor Lucter » 09 Feb 2014, 20:13

henkvd schreef:Van buiten, laten we het even vergelijken met de praktijk waar we het van kennen, in de auto halen we de te verwarmen lucht ook van buiten, om snel de boel even op te warmen, kunnen we wel recirculeren, alleen dit geeft al snel beslagen ramen, om het klimaat een beetje aangenaam te houden is verwarmingslucht van buiten daarom de oplossing.


Ja dat klinkt logisch Henk, maar dacht energiezuiniger te zijn met recirculatie.

aan de andere kant, m'n Mastiff is nogal flatuleus...., beter verse lucht van buiten :D

Bedankt; opgelost :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Feb 2014, 21:50

Klopt helemaal wat Henk schrijft maar het is inderdaad wat minder effectief m.b.t. het brandstofverbruik.

Bij een plezierboot zou ik het altijd van buiten halen, dat is relatief droog, voorkomt condens, voorkomt schimmel en voorkomt muffe luchtjes.
Het meerverbruik is te verwaarlozen.
Onze eigen boot haalt de verwarmingslucht ook van buiten en daar verbleven we ook in de winter nogal eens op maar het verbruik stelde weinig voor.

In een varende woonboot die de hele winter moet worden verwarmt is/kan het anders maar daar is een hete lucht verwarming weer niet degelijk genoeg voor.
Daar werk je met waterverwarming en (net als in een woning) met (geforceerde) ventilatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor Wolf1 » 09 Feb 2014, 23:52

Ik heb daar allemaal niet zo'n uitgesproken mening over, het hangt helemaal af van de verschillen binnen en buiten, en dus niet alleen het temperatuur verschil maar ook de lucht vochtigheid.
Hoe meer je van de kachel gebruikt maakt, hoe meer deze verschillen een rol gaan spelen.
Dus voor mij is de enige goede oplossing een inlaat van buiten en één van binnen gescheiden door een vlinder klep kan alles naar behoefte en verbruik geregeld worden !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor elrenegado » 10 Feb 2014, 09:32

er stond in de waterkampioen van ik meen december 2013 een leuk stukje over,
niet zozeer over de webasto lucht binnen/buiten maar over de verschillende warmte verliezen, koude bruggen etc.

in sommige gevallen kan het wel eens wenselijk zijn om te recirculeren,
dus een vlinderklep, of Y stuk wat handbediend kan worden is wel een leuke toevoeging.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor pleysant » 10 Feb 2014, 20:51

Minimaal 10% verversing toepassen,en de opwarmtemperatuur aan de buiten temperatuur aanpassen,
Bij cv verw. +20buiten, temp water 20graden,-20 is 80 graden water.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor Klaver vier » 10 Feb 2014, 21:51

Pleysant.Ik denk dat er een misverstand is het gaat niet over cv maar over lucht verwarming,dan heb je niks met water temperatuur te maken maar met lucht.Gr René ( De Stoere(.
Klaver vier
 

Re: Webasto verwarmingslucht van buiten?

Berichtdoor vuuren1 » 10 Feb 2014, 23:15

Allemaal waar maar bij een plezierbootje gewoon de lucht van buiten halen.

Simpel, het meest droog en iets meer verbruik per jaar.
Ik durf nog verder te gaan: In heb "vloerverwarming" omdat ik simpele slangen (zonder extra isolatie) gebruik.
Nog duurder in het stoken (zoals eerder genoemd verwaarloosbaar).
Maar: Alles is en blijft droog, niks is muf en er gaan nooit kussens in de winter van de boot af.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten