dooskiel maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 11 Feb 2014, 00:07

geachte leden van dit forum, ons project komt gestaag verder en we zijn nu op het punt van de kiel aangekomen. het eerste plan was om de slechte beplating weg te slijpen en dit te vervangen voor nieuw materiaal. sinds een korte tijd loop ik met het idee om een dooskiel te maken ipv de S-spant vorm die het schip nu heeft. grootste voordelen hiervan zijn:

ben gelijk van alle slechte plekken af
de motor kan zakken dus meer stahoogte binnen
schip wordt stabieler.

kan ik zonder meer een dooskiel tekenen en laten construeren of zijn er toch een aantal zaken waarmee ik rekening dien te houden?

vriendelijke groet

peter jansen
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Klaver vier » 11 Feb 2014, 09:04

Peter.Je denkt dat de boot veel stabieler wordt,maar dat kan je wel eens vies tegenvallen.Zelf heb ik een keer een soort kano gemaakt met de motor de keerkoppeling schroefaskoker en alles er in.Je moet de boot zo wie zo veel meer ballasten,want je maakt als het ware een hele grote luchtbel onderaan de boot die de boel omhoog drukt.Het is natuurlijk wel heel mooi want je krijgt een mooie vlakke vloer. Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: dooskiel maken

Berichtdoor elrenegado » 11 Feb 2014, 09:53

ik denk dat een dooskiel inderdaad minder stabiel is als een vlakkere bodem met enkel een paar stabilisatie vinnen ( ken even niet op de naam komen )

Mijn vorige had geen dooskiel, en mijn huidige wel.... de huidige vind ik minder stabiel.
als ik straks klaar ben met inbouw van grotere accu's, achterkajuit etc moet er zeker een paar honder kilo ballast in om hem wat stabieler te houden.
ik bedoel dan met name de rol beweging als je op het gangboord stapt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 11 Feb 2014, 10:20

Bedankt voor het antwoord heren. Even ter verdubbeling. Ik heb nu een s spant kiel en wil deze gaan aanpassen met een dooskiel. Per saldo komt er dus ongeveer de helft aan volume bij. Ik blijf op dezelfde diepte als de huidige kiel op dit moment.wil graag een foto van mijn boot toevoegen maar dat lukt mij niet. Daar misschien enige tips voor?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2014, 10:40

Daar is op basis van de schaarse gegevens geen eenduidig antwoord op te geven. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, zijn veel jachten eigenlijk te (vorm)stabiel. Daardoor vinden we het slingeren op dwars inkomende golven zo onaangenaam. Dus gekgenoeg kan destabilisering door drijfvermogen van een dooskiel, waardoor het zwaartepunt wat hoger komt, een voordeel zijn.
Plaatkielen werken volgens een heel ander principe. Die brengen wél het laterale punt omlaag, maar beïnvloeden nauwelijks de hoogte van het zwaartepunt. Het laterale punt is het centrum van het dwarsvlak dat zijwaartse beweging moet voorkomen. Probeer maar eens onder water in je handen te klappen, dan merk je hoe effectief zo'n dwarsvlak is. Hoe lager dat punt ligt, hoe trager de snelheid is waarmee de romp kentert, en hoe effectiever het rollen wordt gedempt. Duw op een wiebelig surfboard het zwaardje maar 's naar beneden: op slag ligt dat ding als een plank, zonder dat het zwaartepunt ook maar een millimeter omlaag komt.
Als de rolbeweging dankzij die vertraging nog niet is voltooid als de volgende dwarsgolf alweer inkomt, komt de romp niet in die hoogsthinderlijke cadans. En dat ervaren we als stabiel. Een dooskiel is dus zowel zwaartepuntverhogend, als lateraalpuntverlagend, en kan per saldo dus een verbetering inhouden. Maar zonder inzicht in het lijnenplan blijft dat in dit specifieke geval speculatief. Bij s-spantrompen van zeilschepen bijvoorbeeld zit onderin de kiel een enorm ballastgewicht. Weer een heel ander verhaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dooskiel maken

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Feb 2014, 12:09

peter jansen schreef:.wil graag een foto van mijn boot toevoegen maar dat lukt mij niet. Daar misschien enige tips voor?


kijk hier eens, mischien heb je daar wat aan.
viewtopic.php?f=35&t=1112

nou lees ik ook dat de motor wil laten zakken, dat is ook al gauw wat gewicht wat naar beneden gaat wat het zwaarte punt positief zou beïnvloeden..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: dooskiel maken

Berichtdoor peter jansen » 11 Feb 2014, 13:31

Afbeelding
Afbeelding

hier dan de fotoś, bedankt blacktoppie!!! duidelijk nu.

zoals misschien zichtbaar op de foto is de kiel lang recht. dit wil ik hetzelfde houden met aan de voor en achterzijde een puntvorm. (denk aan het zoute dropje)
de diepte van de doos zal op dezelfde hoogte liggen als de diepgang nu. ik word alleen breder.

hoop dat ik een aantal positieve adviezen kan krijgen hiermee!

vriendelijke groet peter jansen
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2014, 16:11

Dit scheepje -héél mooi trouwens!- moet het qua snelheid van de fraaie, scherpe onderwaterbelijning met V-spant (geen S-spant) hebben. Het ontwerp, geïnspireerd op de patrouillebootjes die De Vries Lentsch ooit voor de politie bouwde, doet dan ook weinig consessies aan de binnenruimte. Het kan haast niet anders of een dergelijke doos gaat daar afbreuk aan doen. Je zult je dus de vraag moeten stellen wat voor jou zwaarder weegt: geringere snelheid bij gelijk vermogen, of comfort.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: dooskiel maken

Berichtdoor gast » 11 Feb 2014, 19:08

Mooi scheepje 8-)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: dooskiel maken

Berichtdoor pascall » 11 Feb 2014, 19:46

Hoi,

Eeuwig zonde om hier een doos kiel onder te lassen, ik twijfel er trouwens aan of dit een S spant, als je de foto ziet lijkt het wel een diep v met ronde kimmen.
Wat word je winst in cm met een doos kiel?

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten