door quichot » 11 Feb 2014, 10:40
Daar is op basis van de schaarse gegevens geen eenduidig antwoord op te geven. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, zijn veel jachten eigenlijk te (vorm)stabiel. Daardoor vinden we het slingeren op dwars inkomende golven zo onaangenaam. Dus gekgenoeg kan destabilisering door drijfvermogen van een dooskiel, waardoor het zwaartepunt wat hoger komt, een voordeel zijn.
Plaatkielen werken volgens een heel ander principe. Die brengen wél het laterale punt omlaag, maar beïnvloeden nauwelijks de hoogte van het zwaartepunt. Het laterale punt is het centrum van het dwarsvlak dat zijwaartse beweging moet voorkomen. Probeer maar eens onder water in je handen te klappen, dan merk je hoe effectief zo'n dwarsvlak is. Hoe lager dat punt ligt, hoe trager de snelheid is waarmee de romp kentert, en hoe effectiever het rollen wordt gedempt. Duw op een wiebelig surfboard het zwaardje maar 's naar beneden: op slag ligt dat ding als een plank, zonder dat het zwaartepunt ook maar een millimeter omlaag komt.
Als de rolbeweging dankzij die vertraging nog niet is voltooid als de volgende dwarsgolf alweer inkomt, komt de romp niet in die hoogsthinderlijke cadans. En dat ervaren we als stabiel. Een dooskiel is dus zowel zwaartepuntverhogend, als lateraalpuntverlagend, en kan per saldo dus een verbetering inhouden. Maar zonder inzicht in het lijnenplan blijft dat in dit specifieke geval speculatief. Bij s-spantrompen van zeilschepen bijvoorbeeld zit onderin de kiel een enorm ballastgewicht. Weer een heel ander verhaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido