Leuke Paal !

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2014, 14:00

Sputpalen om over na te denken !

De mantel van een hydrauliek cilinder is een dikwandige buis, en daarmee dus ideaal als sputpaal.
Een veel dunner van wand dikte buis b.v. in een hoek van de stuurhut door het dak en door het vlak geeft voldoende lengte voor een sputpaal.
Maken we een zuiger voor de hydrauliek cilinder, met een gat in het midden waar we een 15mm hydrauliek leiding in kunnen bevestigen en aan deze zuiger, om de 15mm leiding heen, een tweede pijp welke geschikt is als zuigerstang, dan hebben we al bijna een complete cilinder.
Werken we deze cilinder af met een stang afdichting die de vereiste speling in de buitenpijp verzorgt, en plaatsen we op de cilinderstang een deksel waar de 15mm pijp en de holle zuigerstang pijp hydraulisch verbonden kunnen worden dan begint het al aardig op een cilinder te lijken.
Kiezen we de diameter van dit stangdeksel dusdanig dat dit overeen komt met een flensring welke boven door het dak aan de buitenpijp is gelast dan kunnen we de cilinder daar in laten zakken en bevestigen.
Uiteraard hebben we net boven de zuiger een gat in de zuigerstang buis geboord. Zodat de ruimte boven de zuiger door de cilinderbuis van olie voorzien wordt en de ruimte onder de zuiger, door de 15mm leiding.
Als we de uitwendige maten van de zuigerstang buis en de inwendige maten van de cilinder zo kiezen dat het ringvormige oppervlak van de kleine zuiger zijde, gelijk is aan de doorsnede oppervlakte van de zuigerstang pijp kunnen we een gelijke snelheid op of neer van de sputpaal creëren. (zie titel)
In het schema is uiteraard in een zweefstand voorzien en de rand van de groter diameter van de stangafdichting c.q. paal geleiding word in de hoogste stand gebruikt om de paal hydraulisch te vergrendelen.
Een eind schakelaar geeft hiervan signalering.
De aan en afvoer leiding kunnen eventueel door het dak, rechtstreeks zonder slangen op het cilinderstang deksel bevestigd worden, er beweegt niets.
De neergaande snelheid wordt begrensd door een instelbaar snelheid regelventiel dat in zweef positie wordt uitgeschakeld.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2014, 15:49

Dank Wolf voor je mooie uiteenzetting m.b.t. de sputpaal. Niet helemaal duidelijk is voor wie je dit hebt geplaatst.

interessant verhaal. Als ondernemer moet je je spullen nu eenmaal aan de man brengen.
Voor de meeste onder de forumleden volstrekt oninteressant aangezien deze niet de financiële middelen hebben om e.e.a. te realiseren. Dit los van het feit of het op een bestaande motorboot van pakweg 9 meter te realiseren is en geen porum om te zien!

NB. Ik hou mijn anker nog maar even aan boord :D :D :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2014, 17:35

stentor950 schreef:Dank Wolf voor je mooie uiteenzetting m.b.t. de sputpaal. Niet helemaal duidelijk is voor wie je dit hebt geplaatst.
Dit los van het feit of het op een bestaande motorboot van pakweg 9 meter te realiseren is en geen porum om te zien!
NB. Ik hou mijn anker nog maar even aan boord :D :D :D

Vind dat je de plank op een ietwat onbenullige manier mis slaat !
Ben geen ondernemer, heb de paal wel bedacht.
Het is bedoeld voor een ieder die het net zo leuk vind als ik, en dat is misschien voor velen alleen de wetenschap wat er op dit gebied mogelijk is.
Als je het verhaal goed gelezen had, had je kunnen vast stellen dat de zichtbaarheid vrijwel nihil is, in een hoek van dak tot vlak.
Ik heb zo’n zelfde pijp staan maar het is de schoorsteen van mijn kachel.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2014, 19:45

Je verhaal komt nogal uit de luchtvallen, zonder enige inleiding. Vandaar dat ik dacht dat dit voor een specifiek iemand bedoeld was. Ik neem aan dat je dit ook op tekening hebt staan. Dan wordt dit "ter lering en de vermaeck" al een stuk interessanter, en zijn er wellicht forumleden die hier wat aan hebben (en wel in positieve zin bedoeld).

NB. Ik vind het wel aardig om te lezen, maar ik zie maar weinig boot eigenaren hieraan zelf beginnen. Waarom? Ze missen de noodzakelijke kennis en/of hebben geen technische opleiding genoten, maar....hebben dan weer kennis op ander gebied.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2014, 20:54

Wolf heb je er ter verduidelijking een schets bij?
Met het verhaal alleen kan ik er geen goed beeld over vormen.

Bedoel je dit misschien:
Normale buis in de boot verlassen en daarin een (aangepaste) hydrauliekcilinder met een lange slag laten schuiven met de zuiger + stang vast gepositioneerd?
Hoe kom je aan de juiste slaglengte?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2014, 21:10

stentor950 schreef:Ik vind het wel aardig om te lezen, maar ik zie maar weinig boot eigenaren hieraan zelf beginnen. Waarom? Ze missen de noodzakelijke kennis en/of hebben geen technische opleiding genoten, maar....hebben dan weer kennis op ander gebied.

Dus sloeg je de plank hevig mis, wat iedereen er mee doet, interesseert me ook geen bal.
De vraag naar sputpalen komt steeds meer, nu mensen de mogelijkheden hiervan zien.
De mooiste kantjes zijn nu eenmaal niet voorzien van bolders.
Het is ook maar wat je leuk vind, vloer verwarming, en stoelverwarming met massage is ook erg in !
Mijn paal vind ik zelf leuk vanwege de manier hoe de hydrauliek is gebruikt, maar ben bang vanwege je negatieve enthousiasme dat jij dat nog niet hebt gevonden.
En by the way palen vallen niet uit de lucht !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2014, 21:16

vuuren1 schreef:Wolf heb je er ter verduidelijking een schets bij?
Met het verhaal alleen kan ik er geen goed beeld over vormen.

Bedoel je dit misschien:
Normale buis in de boot verlassen en daarin een (aangepaste) hydrauliekcilinder met een lange slag laten schuiven met de zuiger + stang vast gepositioneerd?
Hoe kom je aan de juiste slaglengte?

Nee niet helemaal, maar je gaat de goede kant op, de cilinder is de paal en deze hangt aan de zuigerstang !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2014, 22:07

ik probeerde er een positieve draai aan te geven zodat de forumleden wat aan je verhaal (foto's en /of tekening???) zouden kunnen hebben. Maar er mankeert vandaag wat aan je "snappertje" :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor varg » 16 Feb 2014, 22:21

Ik heb een 9,5 meter motorscheepje en een spudpaal. Zou hem niet graag willen missen, Biesbosch, Linge, wachten voor een brugopening enz. Hij is niet lang, maar Nl is ook niet zo diep. Ik trek hem omhoog met een derde handje (takeltje), zakken doet hij vanzelf. Hij staat net voor het midden in het toilet. Op een groter schip zou hydrauliek leuk zijn.
Wolf, gaat er niet erg veel olie in als ik denk aan een paal met een slag van 1.70 meter?
Ik hoor wel eens verhalen van kromme spudpalen en schepen die moeten 'terughinken' naar een werf. Bij de Scheepsbouwers in Werkendam hebben ze daarom de hardhouten spudpaal bedacht. Die breekt als het nodig is en heeft ook geen ingewikkelde geleidingen nodig
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 16 Feb 2014, 22:45

stentor950 schreef:ik probeerde er een positieve draai aan te geven zodat de forumleden wat aan je verhaal (foto's en /of tekening???) zouden kunnen hebben. Maar er mankeert vandaag wat aan je "snappertje" :D

Zolang jij aan de hand van mijn beschrijving er nog niets van snapt lijkt je conclusie, mij een beetje hypocriet !
varg schreef:Wolf, gaat er niet erg veel olie in als ik denk aan een paal met een slag van 1.70 meter?
Arnold

De verplaatste olie beperkt zich tot de stang inhoud ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten