Leuke Paal !

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2014, 23:37

Lijkt erg mooi maar ingewikkeld.
Het elektrisch schema ontbreekt.

Snap niet waarom je zoiets op dit forum zet, niemand zal dit snappen en/of kunnen invullen.

Als je er in geloofd kan je het op de markt proberen te brengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2014, 08:53

vuuren1 schreef:Lijkt erg mooi maar ingewikkeld.
Het elektrisch schema ontbreekt.
Snap niet waarom je zoiets op dit forum zet, niemand zal dit snappen en/of kunnen invullen.

Hans, valt me toch een beetje van je tegen, als het niet recht toe, recht aan, is, is het te ingewikkeld ?
Met de vraag om een elektrisch schema geef je aan, dat je het nog niet snapt !
Terwijl het toch echt niet zo moeilijk is.
De 3 standenschuif boven het pompje bepaalt welke paal bediend moet worden.
Midden stand van deze schuif is de zweefstand.
De 2 standenschuif hierboven zorgt voor het bewegen van de cilinder
Hier zit een klein nadenkertje, in de getekende stand wordt er aan beide kanten van de cilinder olie aangevoerd, en gaat deze dus uit ! (heb je hem?)
Zet je deze schuif om dan gaat de cilinder normaal in elkaar.
Het enkelwerkende veer retour cilindertje is de cilinder vergrendeling.
Wordt de cilinder in elkaar gedrukt komt er ook druk op het vergrendel cilindertje.
Door het terugslag klepje, blijft dit cilindertje ook in.
Is de cilinder helemaal in wordt het open dicht klepje van de vergrendel cilinder bediend en wordt de pal onder de cilinder geleidingsrand gedrukt en de cilinder vergrendelt.
De hand bediende 2 standen schuif is alleen om in zweef positie het snelheidsregelventiel kort te sluiten, om zo min mogelijk weerstand in het systeem tijdens het zweven te hebben, en het schip de water bewegingen goed kan volgen.

Ik ervaar, de behoefte aan spudpalen op jachten groeit.
Verwacht daarom niet dat iedereen dit achter in het schuurtje gaat bouwen.(schuurtje te klein)
Maar het enthousiasme van de eigenaars van de twee bootjes waar ik dit voor gemaakt heb gaven me het idee dat misschien voor sommige mensen (zoals jij) leuk was om te weten dat het er is, en kan !
Het moeilijkste is de cilinder, terwijl deze goed zelf te bouwen is, ABS Veendam levert materiaal, tot de complete cilinder in elk stadia, voor heel redelijke prijzen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor vuuren1 » 19 Feb 2014, 21:52

Wolf1,

Ik heb 'm..
Zonder omschrijving (of elektrisch schema) vond ik het teveel een raadplaatje en om daar nu een poos naar te gaan zitten staren had ik geen zin an ;)

Mijn complimenten, het is een voorbeeldig systeem en je hebt het kennelijk helemaal geperfectioneerd.
Er hoeft ook geen duur hydraulisch systeem aan boord te zijn, een eenvoudig elektrisch aangedreven pompje voldoet.

Is mogelijk handel in de markt!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor laserdevil » 19 Feb 2014, 22:24

Wolf , ik wil je niet op 1euro vast pinnen , maar wat zou gemiddeld zo'n systeem gaan kosten?
Zou een stuk goedkoper zijn dan de originele systemen op de werven.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Rob Art » 20 Feb 2014, 22:34

Wolf1 schreef:Hier zit een klein nadenkertje, in de getekende stand wordt er aan beide kanten van de cilinder olie aangevoerd, en gaat deze dus uit ! (heb je hem?)

Ik wel, maar denk niet iedereen.
Dit heeft te maken met de oppervlakte in de cilinder. De cilinder heeft aan de bovenkant meer oppervlakte (door de zuigerstang die daar doorheen loopt) waar de olie tegen aan kan drukken (kracht kan leveren) dan het platte vlakje aan de onderkant van de cilinder. Daarom wil de cilinder uitschuiven.

Mooi bedacht, je bespaart op deze manier veel olie, je hoeft dus geen grote hydrauliek tank toe te passen.

Zelf ben ik momenteel op een luxe zeiljacht bezig waar alle lieren spanners inrollers enz. hydraulisch zijn. Ook werken we met hoge (250Barg) en lage 120Barg) hydrauliek drukken.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2014, 23:15

Heel goed Rob, ik zei ook al, het is niet zo moeilijk, en mede het feit dat je hem zo aan een roefdak kan hangen en alle aan en afvoer door de simpele cilinderstang(pijp) zonder slangen, maakte het voor mij een leuke paal.
Die met een relatief klein pompje, met een gelijke behoorlijke snelheid, in en uit gaat.
Succes met de zeilboot, werk of voor je zelf ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Rob Art » 21 Feb 2014, 23:00

Wolf1 schreef:Succes met de zeilboot, werk of voor je zelf ?
Gr. Wolf1

Ik run (in loondienst) samen met mijn collega een electrotechnisch bedrijf in scheepvaart & industrie.
Volgende week groot onderhoud op een klassieke coaster bij de Oranjewerf. Hier heb je nog echt ouderwetse techniek aan boord. Erg leuk.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor vuuren1 » 21 Feb 2014, 23:50

Rob,
Inmiddels oud spul op die coaster.
Die techniek is nog wel goed te overzien.

Bij de oudere Spliethoff schepen uit Japan van die tijd was het opvallend ouder.
Dat viel mij tegen van die jappen maar toen liepen ze kennelijk nog wat achter.
Ik kwam er dingen tegen die wij al 40 jaar niet meer toepassen (was een B serie schip uit 1982).
Deze: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=596350

Is inmiddels toe aan de 7e reder en voor zover ik weet vaart het nog.
Heb er in 1993 een reisje op gemaakt en toen was het al een fietsenwinkel met houtje touwtje..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor Popeye » 22 Feb 2014, 10:18

Rob Art schreef:Volgende week groot onderhoud op een klassieke coaster bij de Oranjewerf.


Ziet er echt uit, en toch lees ik bij de technische gegevens dat het een eetbare olietanker is. Toch chocola misschien? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor quichot » 22 Feb 2014, 11:33

Wat mij opvalt is dat deze zeegloze moderne strakke bak nu alweer 'klassiek' genoemd wordt. Ik wordt oud... :(
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten