Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Jorisss » 04 Mei 2014, 19:11

Onlangs een nieuwe gasdrukregelaar 30mbar (met manometer dit keer) en gasslang geplaatst.
Nu zou je met die manometer kunnen zien dat je een lek hebt door de gaskraan open te zetten, deze weer te sluiten en dan na 24 uur zou de druk op de manometer niet teruggelopen moeten zijn. Nou, dat doet ie wel, dus vandaag met het zeepsop aan de slag. Druk weer op de leiding gezet, en koppeling voor koppeling, ook de schotdoorvoeren, met zeepsop nagelopen.
Nergens een lek te vinden. Wat nu? Kan het nog zijn dat de druk via het afblaasventiel wegloopt?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Lucter » 04 Mei 2014, 19:20

Kan het mis hebben, maar is het niet zo dat de manometer de flesdruk meet, en na het sluiten van de kraan de leiding drukvrij wordt gemaakt :?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mei 2014, 21:14

Een dergelijke manometer is niet erg nauwkeurig,maar heb je de gaskranen bij de verbruikers wel dichtgezet,die laten ook nog weleens door.
Als je goed wil meten moet je een goeie gasdrukmeter hebben en geen manometertje.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Jorisss » 04 Mei 2014, 21:29

Ja, de afsluitkraan die net voor de gaspitten zit had ik dichtgezet. Dit wist ik dat dat moest.
Maar hoe kan die manometer dan teruglopen als de gasdruk gelijk blijft? Dan moet er toch iets lekken?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mei 2014, 21:50

Je zou haast wel zeggen dat er iets lekt,maar nogmaals zo'n metertje is totaal niet nauwkeurig.
De temperatuur speelt ook nog eens een grote rol,als de leiding afkoeld wordt de druk ook minder.
Je moet echt meten met een gasdrukmeter.
Misschien is vragen aan een verwarmingsmonteur of die het voor je op wil meten .
Je kan het ook nog opzoeken met een gasdetektor ,deze reageert op gaslekkage ( dan gaat hij een gillend geluid geven).
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mei 2014, 22:38

Jorisss schreef:Onlangs een nieuwe gasdrukregelaar 30mbar (met manometer dit keer) en gasslang geplaatst.
Nu zou je met die manometer kunnen zien dat je een lek hebt door de gaskraan open te zetten, deze weer te sluiten en dan na 24 uur zou de druk op de manometer niet teruggelopen moeten zijn. Nou, dat doet ie wel, dus vandaag met het zeepsop aan de slag. Druk weer op de leiding gezet, en koppeling voor koppeling, ook de schotdoorvoeren, met zeepsop nagelopen.
Nergens een lek te vinden. Wat nu? Kan het nog zijn dat de druk via het afblaasventiel wegloopt?


Het zou zo moeten zijn dat die meter inderdaad niet terug mag lopen maar ik heb er nog niet één meegemaakt die dat niet deed..
Ook geen lekkage kunnen opsporen, ook niet met een gasdetector.

Ondanks het teruglopen zijn de boten met zo een meter nog nooit ontploft..

Mijn ervaring wil niet zeggen dat de installatie bij bij Jorris ook in orde is
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Amersfow » 05 Mei 2014, 08:30

Ik gebruik deze methode altijd. En alstie terugloopt, helaas, maar zoeken geblazen. Letwel, alstie na een half uur pas op 0 staat schijnt het goed te zijn, dat is normaal. Ik stop zoeken alstie na 10 minuten nog hetzelfde aangeeft.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1902
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor elrenegado » 05 Mei 2014, 09:28

het was toch juist zo dat wanneer die na 15minuten nog op druk stond het goed was met zo'n nanometertje ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor quichot » 05 Mei 2014, 09:37

De nauwkeurigheid van het manometertje speelt geen rol. Het gaat namelijk niet om de exacte waarde van het drukverlies, het gaat om de vaststelling dát er na een tijdje drukverlies optreedt. Bij een gaskeuring volgens CVO-norm wordt het systeem afgeperst met 10 x de nominale werkdruk. Na een voorgeschreven periode van uit m'n hoofd 20 min., mag de (professionele, geijkte) manometer niet zakken. Zelfs bij die druk zijn kleine lekken niet met zeepsop op te sporen. Daar zijn speciale schuimvormers voor die supergevoelig zijn. Alle koppelingen worden met een zaklampje en een tandartsspiegeltje secuur rondom begluurd. Dat wil niet zeggen dat de zeepsopmethode niet deugt: als je geen belletjes ziet ontstaan kán het op microniveau dus wel lekken, maar dermate weinig dat de concentratie in de leefruimte niet meetbaar is, dus laat staan gevaarlijk wordt.
Mijn (geheel slangloze) gasinstallatie heeft deze test met vlag en wimpel overleefd, maar toch is de druk tussen fles (afgesloten) en hoofdkraan (afgesloten) na een week of drie zo goed als nul. En als ik de hoofdkraan openzet, dus weer druk op de leidingen zet, brandt mijn fornuisje de eerste 10 seconden zeker niet. Die blaast eerst een mengsel van lucht en gas af.
Dat alles heeft te maken met de doorlaatbaarheid van leidingen en koppelingen op moleculair niveau. Het lukt gasmoleculen, die, in tegentelling tot bijv. vloeistofmoleculen voortdurend in beweging zijn, toch om te ontsnappen.
Zonder een echte test kan je niks met zekerheid zeggen, maar dat drukverlies is dus volkomen normaal. Anders wordt het als het al na een uurtje optreedt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Gasdruk loopt terug maar kan geen lek vinden

Berichtdoor Klaver vier » 05 Mei 2014, 11:13

Quichot.Ben het niet helemaal met je eens,wat betreft het metertje,hier kijkt hij immers op en daar gaat hij vanuit.
Dus als het metertje niet goed aangeeft ,ga je uit van een foute informatie.
Eigenlijk is een manometer nooit nauwkeurig genoeg,daar moet je echt een digitale proffesionele meter voor hebben.
Voor een gaslek zoeken heb je gewoon een spuitbus gaslekzoeker maar mijn gasdetector werkt het beter.
Deze gaat bij het minste geringste gaslekje gillen
Gr Rene ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten