Inbouw Wallas 30D

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Jorisss » 21 Dec 2013, 19:18

Bericht door Jorisss » do 03 okt 2013, 08:07

Ik wil verwarming in onze boot inbouwen en heb daarvoor een Wallas 30D van de vorige eigenaar gehad (blijkbaar nooit aan toe gekomen).
Nu lees ik alleen in de installatie instructies dat de 30D de lucht die hij verwarmd direkt uit de ruimte gebruikt van waar hij opgesteld is. Daarmee lijkt het mij niet handig/slim om de Wallas in de motorruimte te plaatsen. Nou is dit wel qua plaatsing de handigste ruimte, namelijk vooronder ("woonruimte") en achterkajuit zitten dan ongeveer even ver bij de Wallas vandaan dus verwarmingsslangen even lang wat minder verlies geeft (of is dit te verwaarlozen).
Nu zit de motorruimte onder de kuip, dus zou ik in de motorruimte een luchtdichte kast voor de Wallas kunnen maken met een ventilatie opening die uitkomt in de kuip (aanvoer te verwarmen lucht).
Is dit wat, of zou de werking dan minder zijn ivm aanzuigen relatief koude lucht van buiten t.o.v. verwarmde binnenlucht (die dan steeds warmer wordt).
Eventueel zou ik de te verwarmen lucht uit het stuurhuis kunnen laten aanzuigen (hoe groot is een rooster voor 145 m³/uur)

Andere optie is om de Wallas onder de vloer van het stuurhuis in te bouwen. Echter daar zitten de dieseltank en drinkwatertank, waarbij de Wallas in de buurt van de drinkwatertank komt te hangen. Dit lijkt mij ook niet alles ivm afgeven warmte door verbrandingsproces en daarmee het drinkwater (en diesel wellicht ook) opwarmen met het risico op legionella en dieselbacterie.

Derde optie is om de Wallas onder een bank in het vooronder te bouwen. Maar voor de afvoer rookgassen en toevoer diesel heeft dit niet echt heel erg de voorkeur.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor elrenegado » 21 Dec 2013, 19:18

Bericht door elrenegado » do 03 okt 2013, 09:08

ik heb afgelopen winter een verwarming ingebouwd in de boot van een vriend van me.
Die stond feitelijk voor dezelfde keuzes.

We hebben uiteindelijk een ruimte onder de vloer naast de motor opgeofferd,
deze volledig omsloten met schotten en isolatie platen,
de aan en af voer van lucht hebben we door de huid van het schip laten lopen, zo wilde hij dit, met inline blower.
Dan heb je nagenoeg geen geluid van de in of uitstromende lucht die de verwarming gebruikt.
de slangen naar achterkajuit zijn bij hem 2x zo lang als de slangen naar voorkajuit.
Echt veel verschil in temperatuur is hierbij niet te merken, wellicht 1 graad ofzo.

Je zou eventueel de slangen nog kunnen isoleren.

Onder de bank zou ik afraden,
het producteert toch geluid, en zeker ook luchtjes.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 19:19

Bericht door De Stoere » do 03 okt 2013, 12:21

Ik zou hem in geen geval van buiten de boot aan laten zuigen,als hij gemaakt is voor recirculeren,dat geeft uiteindelijk alleen maar verlies.Ik neem aan als hij reciculeert dat hij ook veel sneller aanwarmt,ik weet het eigen lijk wel zeker.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor sater1957 » 21 Dec 2013, 19:19

Bericht door sater1957 » do 03 okt 2013, 12:59

Ik overweeg hetzelfde, toevallig met hetzelfde apparaat. Lucht van buiten/lucht van binnen, wat nu?
Ik ben nog aan het kijken naar routering van warme lucht slangen.
Ook in mijn boot is ergens in het midden vermoedelijk het handigst, maar natuurlijk niet vlak naast de dieseltank.
Ook de slangen wil ik niet langs de dieseltank(en) laten lopen.

Geen antwoorden van mij, maar wel interesse.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 19:19

Bericht door vuuren1 » do 03 okt 2013, 20:11

In een situatie waar bij je heel veel stookt (bv. een varend woonschip) spelen de stookkosten een rol.

In een pleziervaartuig is dat veel minder en dan is het door de kachel laten aanzuigen van buitenlucht dé manier om vocht uit de boot te houden en te brengen. Buitenlucht is (ook als het regent..) relatief droog.
Bij een varend woonschip probeer je kosten te besparen en dan moet je een deel recirculeren.

Met 100% recirculatie krijg en houdt je vocht binnen. De boot gaat muf ruiken en en komt mogelijk roest, rotting of schimmel.
Lucht uit de motorruimte aanzuigen geeft luchtjes.

Verder verliezen standaard slangen wat warmte onderweg maar bij een plezierboot merk je dat in de kosten eigenlijk ook niet.
Het opwarmen van tanks middels straling van de verwarming zou ik vermijden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Jorisss » 21 Dec 2013, 19:19

Bericht door Jorisss » do 03 okt 2013, 20:23

Dank je voor het doorslaggevend antwoord Vuuren.
Bouw hem dus in in de motorruimte in een geventileerde kist/kast die de lucht uit de kuip aanzuigt. Die is voorzien van een flinke kuiptent, dus eigenlijk binnen buiten. Of zou dat nog teveel "binnen" zijn?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 19:20

Bericht door De Stoere » do 03 okt 2013, 20:29

Als je vocht wil kwijtraken heeft van buitenaf lucht aanvoeren geen zin als je niet extra ventileert.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Rob Art » 21 Dec 2013, 19:20

Bericht door Rob Art » do 03 okt 2013, 20:38

sater1957 schreef:
Ik overweeg hetzelfde, toevallig met hetzelfde apparaat.



Ik ga van de winter ook een 30D inbouwen. De heater komt in een van buiten af geventileerde bakskist, ik ga de slangen isoleren, deze lopen straks nagenoeg langs de "koelere"huid van het schip.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor Jorisss » 21 Dec 2013, 19:20

Bericht door Jorisss » do 03 okt 2013, 21:00

De Stoere schreef:
Als je vocht wil kwijtraken heeft van buitenaf lucht aanvoeren geen zin als je niet extra ventileert.Gr René ( De Stoere).



Heb altijd wel 2 "paddestoelen" openstaan.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Inbouw Wallas 30D

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 19:21

Bericht door vuuren1 » vr 04 okt 2013, 21:07

De Stoere schreef:
Als je vocht wil kwijtraken heeft van buitenaf lucht aanvoeren geen zin als je niet extra ventileert.Gr René ( De Stoere).




Leg eens uit..
Buitenlucht is (bijna altijd) namelijk relatief droog.
Je bericht is op zichzelf vooral tegenstrijdig en verkeerd...

(sla je natuurkunde boekje er nog eens op na)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten