Even voorstellen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Kwokko » 20 Jan 2022, 16:35

heuvels schreef:Kijkt niet zo nauw.

Met andere woorden ,douw er maar een fles vol in :?:

Ik weet niet of je het weet ,het is een acid :!: :!: :!:
Dat betekend zuur ,oftewel een opvreter.
Dat vreet ook je materiaal aan van de tank als deze niet van kunststof is ,of is niet daartegen behandeld.

Heb je een aluminium tank ,dan zou ik er niks in doen ,want in een boot is het stilstaand vloeistof,en een zuur is zwaarder dan diesel ,dus dat zakt naar de bodem,en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je tank leeg is ,en je bilge vol.
Een RVS( 316Ti zou mooi zijn ,maar is niet goedkoop)of kunststof tank is het beste , maar een stalen gecoate (binnenzijde ,dieselbestendig) tank kan ook.

Dosering bij Kathon(DOW product):

Preventief gebruik / onderhoud 50 ml per 1000 ltr

Bij lichte slijmvorming 150-200 ml per 1000 ltr

Bij matige slijmvorming 200-250 ml per 1000 ltr

Bij zware slijmvorming 250-350 ml per 1000 ltr
Kwokko
 

Re: Even voorstellen

Berichtdoor heuvels » 20 Jan 2022, 17:17

Kwokko schreef:Met andere woorden ,douw er maar een fles vol in :?:

Je weet wel wat ik bedoelde, ik refereerde aan de gebruiksaanwijzing.
Paar druppels meer of minder afhankelijk van de vervuiling. Of kans daarop.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 25 Jan 2022, 19:54

Nou, krabbels zijn gezet, aanbetaling is gedaan, eerste (en spannendste (droge) deel van de keuring is dinsdag.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jan 2022, 21:54

Verstandig dat je het schip laat keuren.
De keurmeester vindt geregeld zaken
waar zelfs de eigenaar van staat te kijken.

Als je in de gelegenheid bent om mee te kijken
kun je de keurmeester eventueel vragen om uitleg
bij de technische installatie en componenten van de aandrijflijn.

Ik kan mij herinneren dat de keurmeester die lang geleden een vlet voor mij keurde,
mij wees op een volkomen versleten schroefaslager door het gebruik van onjuist schroefasvet.
Resultaat van verkeerde zuinigheid.

Keuringen zijn meestal uitgebreid, tijdrovend en intensief.
Je krijgt een goed beeld van het schip.

De verkoper heeft een meldplicht.
Wat niet gemeld is en niet in orde, komt op het lijstje.
Daarnaast heb jij een onderzoekplicht,
waar je aan voldoet door de keuring.

Een keuring is even een uitgave, maar meestal betaalt deze zich terug,
zowel in materie, kennis als in nachtrust.

Val het schip liever niet af, want er zijn genoeg eigenaren
waarbij de gunfactor zwaarder weegt dan de opbrengst.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 25 Jan 2022, 22:23

Eerste deel gaat alleen over het onderwaterschip nu de boot op de wal staat. Tweede deel doen we als de boot weer in het water ligt en volledig in bedrijf is gesteld.

In verband met een corrosie plek vind ik dit het spannendste stuk. De eigenaar is er niet bij, alleen de makelaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat je met droge ogen een schip kunt afkraken waar je bereid bent om een enorm vermogen voor neer te leggen. Als we geen enthousiasme bij het schip gevoeld hadden, dan waren we überhaupt niet op dit punt beland.

De rest lijkt in de basis goed en ook daar zullen vast wel wat dingen uitkomen, en zolang we de kosten in mindering brengen of het wordt netjes door de verkoper opgelost, maak ik me daar niet zo veel zorgen over.

Maar om dit goed te fiksen zal er vermoedelijk een behoorlijke reparatie uitgevoerd moeten worden, aan de romp, dus ook het verfsysteem opnieuw opzetten? Niet alleen wij kunnen dan van de koop afzien, ook de verkoper kan dat.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jan 2022, 22:36

Laswerk aan de romp is geen probleem.
Een vakkundige lasser kan overal een nieuw stuk in zetten.
Ik heb gezien hoe een stuk uit het vlak gehaald werd onder de motor
om iets te repareren en er weer opnieuw in werd gezet.
Of een zwemplateau dat er bij kwam
of een uitlaat die verzet werd in de spiegel.
Er gaat niets boven staal.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 25 Jan 2022, 22:47

Oeverloos schreef:Laswerk aan de romp is geen probleem.
Een vakkundige lasser kan overal een nieuw stuk in zetten.
Ik heb gezien hoe een stuk uit het vlak gehaald werd onder de motor
om iets te repareren en er weer opnieuw in werd gezet.
Of een zwemplateau dat er bij kwam
of een uitlaat die verzet werd in de spiegel.
Er gaat niets boven staal.

Mvrg. Oeverloos


Snap ik, maar dit is precies op een gejoggelde lasnaad, op de overgang van het vlak naar de spiegel.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Jan 2022, 13:56

Ik heb dit schip destijds ook voorbij zien komen en ik vond, en vind het nog steeds, een erg mooi schip.
Voor deze prijsklasse mag je, vind ik, een vaarklaar schip verwachten.
Dus ik ben erg benieuwd wat er nog uit de keuring komt.
Een nieuwsgierige vraag van mij is wat is er afgesproken qua kosten die uit de keuring naar voren komen evt.
Ik neem aan dat de verkoper niet bereid is om alles wat uit de keuring naar voren komt in mindering te brengen op de prijs?
Sommige punten zullen gerekend worden als (normale) slijtage?
Zou je daar wat over willen zeggen?
En door wie laat je je schip keuren en wat zijn de kosten daarvan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 26 Jan 2022, 15:50

De advertentie heeft het ook over een vaarklaar schip voor de volgende eigenaar. Onze insteek is nu ook dat het schip inderdaad vaarklaar moet zijn, m.a.w. alle wezenlijke gebreken dienen door verkoper opgelost te worden, of in mindering op de koopprijs gebracht te worden. Zo niet, dan kunnen wij ten alle tijde de koopovereenkomst ontbinden. Tzt zal ik jullie daar wel van op de hoogte brengen, voor nu wil ik niet voor de muziek uitlopen, en wachten we het af (en dat is nog knap lastig).

Wat betreft de slijtage delen, dit zal vast onderwerp van discussie worden. De accu's worden vaak als voorbeeld aangehaald, maar die zijn nog geen twee jaar oud, dus dat zal wel los lopen.
Slijtage delen zijn voor mij bespreekbaar (voor mijn vrouw iets minder). Er zal vast nog wel het een en ander uit de keuring komen (ik verwacht o.a. een opmerking over de gasinstallatie)
Ik laat het schip keuren door een ENCI jachtexpert, die dat voor een schappelijke prijs in twee fases wil doen.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 01 Feb 2022, 16:40

Zo, vandaag is het onderwaterschip gekeurd, de zorgpunten zijn het gevolg van een direct contact met een steiger, dukdalf oid. Het is geen putcorossie.
Afgesproken dat het schip voorzien wordt van nieuwe anodes en antifouling, waarbij op een paar plekken waar de coating weg was deze eerst van een paar lagen primocon wordt voorzien.
Huiddikte varieerde van 4,7 tot 5,1 mm dus dat is prima.

Blijft toch raar zo'n persoon die hard loopt te krabben aan de boot. Wel zitten er veel lagen antifouling op het schip, dus het advies zal wel zijn om tzt de onderkant een keer kaal te halen het systeem opnieuw op te bouwen.
In de romp zitten een aantal cosmetische punten waar men ook al eerdere krassen met een donkerdere verf heeft bijgewerkt. Dit is dmv een 1 -component systeem gedaan, dus dat zal tzt ook aangepakt moeten worden.

Ook zie je bij een tweede keer kijken ook weer andere dingen die niet direct te rijmen zijn. een enkel zonnepaneeltje op het dak, waarschijnlijk ooit geïnstalleerd voor het alarm. Het is alleen niet duidelijk waar en hoe de draden door het dak gaan en hoe dat achter het plafond is geregeld. Ook nog een engels verdeel blok in de electra, met engelse stekkers (het schip is origineel voor een engelsman gebouwd). Maar dat zijn zaken waarvan ik nu denk dat ik ze zelf op moet kunnen pakken, evenals het vervangen van de halogeen verlichting door LED verlichting. Ook om straks niet altijd in havens te hoeven overnachten. Er staan nu 4 varte190 Ah accu's er in (1 start, 3 huishoudelijk).

Ook weet ik nu wat voor een dynamo er op zit (een Denso A127-65), dus dat lijkt ook prima bemeten om de accu's te laden tijdens het varen.
De Plotter is een Raymarine C140W, lijkt me een oud besje (met interne GPS) dus daar een aanpassing in, met een scherm binnen&buiten met AIS is ook iets voor op de langere termijn (kuch, sparen, kuch).
Ook de oven (een Rose 6060) en de koelkast (een Indel B) wil ik tzt vervangen, beiden op gas (koelkast ook electrisch), en dat hoeft voor mij niet.

Het lijstje met dingen "te doen" wordt langer, het lijstje met "perfect voor elkaar" is wat korter. Nu even een datum prikken voor de natte keuring (plus gas en electra) en dan weten we meer. Ook een lijst gekregen met al het onderhoud wat er sinds 2013 door de werf aan gedaan is, en dat is niet mis (tegelijkertijd ook zaken die wel wat zorgen baren, gewoon omdat je niet weet hoe men het heeft opgelost).
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten