door Quota » 23 Apr 2022, 21:37
Zo, gisteren half vier was de overdracht in Yerseke. Stevig windje op de kont en laag water maakte dat we al snel besloten om zaterdag ochtend pas te vertrekken. Ook omdat de havenmeester ons vertelde dat de wind zaterdag minder zou zijn...
Gelukkig was de bakker al om zeven uur open, dus bijtijds brood gehaald en terug naar de haven om te ontbijten. Daarna de afsluiters gecontroleerd, koelvloeistof peil gechecked en de motor gestart (1 klik en lopen). Vervolgens maar achteruit de kom uit gevaren en ondanks de beperkte werking van de boegschroef bij stationair toerental, ging dat nog aardig. Merk wel dat ik buiten de toestandwijzer wel echt mis, net als het log binnen.
Vervolgens door de nauwe havenmonding en strak bakboord uit.et hoog water over de mosselbanken moest kunnen volgens de kenners,aar ik durfde de gok toch nog niet te nemen. Lagerwal dwarsop dus het bootje schommelde behoorlijk. Wel vol vertrouwen en voor niet iedereen even comfortabel.
Bij 1500 toeren is het geluid van de motor aangenaam en de snelheid een hele acceptabele 6 knopen. In totaal 8 uur gevaren en nu liggen we in Drimmelen, laatste stukje plus eerste bunkersessie rest ons nog voor morgen. Uiteraard het nodige water over gehad, dus de ramen goed kunnen poetsen, de bovenbouw en het dek even gewassen en twee vlaggenlijntjes in de mast gespannen. Aanmelding bij de Gillissenvaarders is inmiddels ook al gedaan.
Paar zaken die opvallen, ik heb twee handsets van de ahipmate RS8300 marifoon, maar alleen binnen krijg ik geluid te horen, buiten niet (kanaal wisselen e.d. werkt wel buiten). Feit is dat ik nu sowieso liever binnen stuur, want buiten geen roerstandgever, geen toerental (en horen doe je de motor buiten ook bijna niet) plus dat de keerkoppeling zeker bij de buitenbediening soms wat lijkt te twijfelen en er dan pas bij verhoogd toerental er met een klap in te komen. Er zitten allemaal oude VDO meters op de binnen stuurstand, buiten zitten raymarine repeaters en de CW140.
Dus de eerste ideeën qua aanpassingen doen al gestand. Eerst de 30 jaar oude koelkast maar eens vervangen. Doet het nog goed, maar is ranzig en lawaaiig. Driepits gasfornuis moeten we ook maar gaan vervangen, onderdelen zijn niet meer te vinden en echt veilig is het niet meer.
Morgen hopelijk een fijn vervolg van de reis naar onze thuishaven.