Even voorstellen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor redmiller » 25 Feb 2022, 14:51

Ik moet gelijk denken aan de terugslagklep van de stuurpomp die kapot bleek, toen ik ons bootje kocht. Je bleef draaien aan dat wiel :lol:

Elk schuitje heeft z'n karakteristiek. Deze vraag zou je eigenlijk bij die Gillissenvereniging kunnen neerleggen. Daar zitten leden bij die er heel veel vanaf weten.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Solita74 » 25 Feb 2022, 23:24

Je kan de ANWB vragen voor scheepskeuring kost wat maar is wel goed.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 25 Feb 2022, 23:43

Scheepskeuring is al geregeld, die vid dus aanstaande dinsdag plaats. Maar het gaat mij om praktische zaken die niet perse technisch van aard zijn (daar zal de keurmeester wel wat van vinden mag ik hopen).
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Solita74 » 27 Feb 2022, 12:53

Ga er mee varen probeer 100 meter recht achteruit te varen ga aan meren , en ga gewoon speele varen oa remweg cirkel stuur en bakboord en kijk naar de wielwerking dates heel belangrijk probeer ook vol vooruit en vol achter uit en let op de maximale toeren staat in de boeken dat de motor 2500 toeren moet maken dan moet hij dat ook doen het mag er wel een beetje boven of onder zijn maar niet te veel
Probeer het roer goed uit vol stuurboord en bakboord en als de mogelijk heid er is ga dan een uur lang voldaan varen en kijk dan in de machinekamer met zaklantaarn en inspecteer alles goed op lekkage ook van eventueel de kop pakking en de schroefas af dichting het gelan mag warm zijn maar niet heet succes met de proefvaart
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 28 Feb 2022, 10:18

Arrgghh, net gebeld door de keurmeester, die zit met een positieve zelftest in quarantaine :o ... Nog even wachten aub.... :P

Positieve is wel dat statistisch gezien de kans groter wordt dat het warmer is bij de proefvaart....
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor BertSirius » 01 Mrt 2022, 18:56

Hallo Quota,
Toch wel een apart scheepje, al was het alleen maar de kleur (fel blauw als ik de goede had). Maar daar is natuurlijk van alles aan te doen als je dat wilt. Aan de ontwerper ligt het niet, daar is geen twijfel over. Een keuring zoals jij die doet is belangrijk en als jij je er goed bij voelt, kan je verder. Vooral ook als je zelf een beetje handig bent. Op schepen van deze leeftijd is altijd het nodige te doen.
Voor als je het schip koopt, wil ik je alvast verwijzen naar de Gillissenvaarders (www.gillissenvaarders.nl). Een club van eigenaren van door Theo Gillissen ontworpen schepen. Voor technische adviezen zit je op dit forum goed, maar voor Gillissen gerelateerde zaken kan je daar ook terecht. Kijk ook maar eens naar de nieuwsbrieven onder de button Stichting Gillissenvaarders bovenaan de homepage. Lid worden kost slecht 15 euro!
Succes met de keuring verder.
Bert
BertSirius
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2020, 14:11
ligplaats: Warmond
info: Gillissenvlet

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Solita74 » 05 Mrt 2022, 21:00

Hoe is het gegaan met de proefvaart/ keuring?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 06 Mrt 2022, 17:43

Solita74 schreef:Hoe is het gegaan met de proefvaart/ keuring?



Die staat nu op a.s. woensdag gepland, en ik moet zeggen, met de huidige toestand is er toch ook wel enige twijfel of we hier nu geld aan uit moeten gaan geven...
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 06 Mrt 2022, 19:36

Ik kan mij dat best voorstellen.
Om niet mijn verstand te verliezen,
klus ik aan de boot aan de waterkant.

Hier zijn nog een paar dingetjes voor de proefvaart.
- De Ford moet, in het werk, het maximum toerental halen (2500 rpm),
- bij een normale, stabiele motortemperatuur (tussen 82-94 graden C.)
- en een normale oliedruk (2,81 bij 1600 rpm en 3,24 bar bij 2000 rpm)
- gedurende een bepaalde tijd, b.v. 10 minuten.
- Als de motor warm is (na een kwartier), mogen de uitlaatgassen op kruissnelheid geen kleur hebben.
Een motor is warm als de olie op temperatuur is.
Het kan zijn dat je eerst wat rook ziet, maar dat is vervuiling dat gaat wel over.

Ik hoop dat je met je vrouw tot het juiste besluit komt,
hoe het ook uitpakt.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 07 Mrt 2022, 18:04

[img][url=https://imgur.com/SfjiTeK][img]http://i.imgur.com/SfjiTeK.jpg[/img]

Nou ze ligt er weer in, Thermostaat doet het nu beter, met IR meting komt de motor nu tot 79 graden ipv de 70 graden op het dashboard.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten