HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor cris24 » 27 Mei 2014, 11:48

Hallo beste henk en andere forumleden.

Het is alweer een tijdje geleden maar ben er weer mee aan de slag geweest en het probleem is gevonden.

Zoals mijn gevoel al zei is het nu bevestigd.

De vorige eigenaar nam de motor wel eens mee naar het buitenland en is op zout water gaan varen. Aan de binnekant in het koelgedeelte waren veel kanalen verstopt. Hij koelde maar voor de helft. Ben er nu nog zelf mee bezig met het in elkaar draaien van alle onderdelen en een zwik nieuwe pakkingen. Zijn er nog tips waar ik vooral goed op moet letten bij het monteren van alle onderdelen. Waar als eerste mee beginnen met vastdraaien. Hij is namelijk door een watersport bedrijf gedemonteerd. I.v.m. de hoge kosten heb ik besloten em weer zelf in elkaar te zetten na reinigen van alle kanalen en pakkingsresten.

Voor de info :

Staartstuk met aandrijf as is eraf.
blok is gedemonteerd van de bak
Carburateur is gedemonteerd van het blok.
En verders alle kapjes rondom zijn gedemonteerd.
cris24
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Mei 2014, 11:33
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 27 Mei 2014, 19:36

Als het blok er af zoveel mogelijk terug bouwen, dan kan je er het makkelijkst bij, dan blok terug plaatsen en dan pas de staart.
Bij de staart geen vet bovenop de as doen, alleen een klein beetje op de splines smeren.
Kappen als laatste.

Alle vlakken waar pakking tussen komt goed schoonmaken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor cris24 » 28 Mei 2014, 08:15

Ben nu gisteren er even een paar uurtjes mee aan de slag gegaan.

Heb nu de cylinderkop met pakking gemonteerd.
Nu ben ik er achter gekomen dat er geen thermostaat in zat.
Is dat een groot probleem?
K zag op de explosie tekening dat ik dat ringetje mis met daartussen het thermostaatje.

Ook vroeg ik mij af waar het ronde cylindervormige rubbertje met 2 uitstekende nokjes tussen moet. Die kreeg ik in een zakje erbij. Ik heb een vermoeden dat het om de water damper seal gaat die over dat koperen pijpje geschoven moet worden. Maar weet dit niet helemaal zeker.

Het lijkt me alsof ik de onderbak ook nog moet demonteren om het rubberen onderdeeltje daar te plaatsen, aangezien ik daar ook de pakking van erbij gekregen heb. .
cris24
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Mei 2014, 11:33
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor timotje231 » 28 Mei 2014, 10:39

Thermostaat is niet heel erg nodig, maar je moet dan wel eerst je motor goed warm laten lopen en op temperatuur laten komen voordat je gaat varen.
Als je een thermostaat had, dan zou je motor gelijk naar bv 80 graden gaan, en dan constant op 80 graden blijven, zonder thermostaat word ie stukje voor stukje warmer tot 80 grade .

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor Byl54 » 28 Mei 2014, 11:09

Thermostaat compleet weg laten is kan wel een probleem opleveren, plaats altijd de ring van de thermostaat terug, zodat de stroomsnelheid het zelfde blijft.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor cris24 » 28 Mei 2014, 17:33

Ja dat vermoeden had ik dus ook dat het beter is als er een thermostaat in zit.

Wat mij ook opviel is dat er op enorm veel forums mensen zijn met dit type motor met hetzelfde probleem. :?

Maar wat betreft de thermostaat. Waar kan ik de juiste vinden voor een yamaha-D15 . Als ik de ene thermostaat ga verglijken kwa prijs met de andere dan is me het nogal niet een verschil.

De één kost 56 euro. De andere rond de 90euro .En vanmiddag een onderdelen zaak gebeld en hun hebben "de juiste" voor 24 euro :geek:
Terwijl wanneer ik die thermostaat via hun internet site erbij haal staat er wel 9,9pk / 15pk bij . Alleen niet de juiste letter , en of bouwjaar.

Wie weet er raad of heeft de juiste info. ;)
cris24
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Mei 2014, 11:33
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 28 Mei 2014, 18:10

Het rubbertje met 2 nokjes eraan schuif je in de waterpomp, daar zitten ook uitsparingen in voor de nokjes, daarin komt de koperen koel waterleiding als je de staart er op zet. Als je hem eerst op de pijp zit valt die niet goed in de waterpomp.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor cris24 » 22 Jun 2014, 11:02

Motor loopt weer super.Heb nu ook de Juiste thermostaat er in en hij gaat weer als een tierelier.
Nogmaals bedankt voor alle reacties en hulp.

Groeten cris
cris24
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 Mei 2014, 11:33
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten