Achtergrondinfo:
Sinds kort een zeer oude (+- 30 jaar) Yamaha 9.9 in mijn bezit. Een paar weken terug volgas mee wezen varen toen er plots onderwater blijkbaar een flinke steen lag. Ik ben hier met vol vermogen tegenop gevaren. De klap was zo zwaar dat blijkbaar de "lock/release" knop om de motor naar voren te tillen losschoot, de motor voorover klapte en vervolgens weer terug klapte het water in.
Uiteraard alles stilgelegd en meteen gekeken wat de schade was. In 1 oogopslag kon ik weinig zien; de lak van de schroef was op veel plekken weg natuurlijk en het lijkt ook wat gebogen maar verder geen zware schade... althans zo leek het.
Een paar dagen later (en zeker 2 vaaruren verder) begon de motor steeds meer problemen te tonen. Het begon dat de motor op vol vermogen begon te "trekken" dus net alsof iemand het gas terugdraait en direct daarna weer vol gas geeft. Toevallig net een paar dagen wat meer olie bij de benzine gegooid dus dacht eerst dat het daar aan lag. Helaas werd het probleem steeds erger en merkte ik uiteindelijk dat ik zwaar vermogen verlies had, nu ook op half gas.
Gisteren ging het uiteindelijk zo ver dat de motor zelfs in stationair te weinig vermogen leek te hebben en er vanzelf mee stopte. Toen ik eens goed ging kijken viel me toen (voor het afslaan) ineens op dat er af en toe water uit de uitlaat kwam. Iets wat me nooit eerder gebeurd is of opgevallen is. Toen ik bezig was met inspecteren merkte ik na een paar seconden stationair draaien (vlak voor die weer uitviel) ineens op dat er water uit het bovenste stuk van de staart/tussenstuk water spoot!
Het probleem:
Er spuit dus koelwater uit de motor. De plek waar water uit spuit is moeilijk uit te leggen. Als ik de locatie textueel moet omschrijven zou ik zeggen vlakbij de motorbevestiging, onder de onderkap.
Wat foto's klikken voor vergroting:
Mijn vraag:
HELP! Kan ik dit zelf oplossen? Wat kan er mogelijk kapot zijn? Is het nog te repareren? Moet/kan ik beter de motor wegbrengen? Kosten?