Waterkoeling lekt na botsing

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor Fidelity » 06 Mei 2014, 12:47

Achtergrondinfo:
Sinds kort een zeer oude (+- 30 jaar) Yamaha 9.9 in mijn bezit. Een paar weken terug volgas mee wezen varen toen er plots onderwater blijkbaar een flinke steen lag. Ik ben hier met vol vermogen tegenop gevaren. De klap was zo zwaar dat blijkbaar de "lock/release" knop om de motor naar voren te tillen losschoot, de motor voorover klapte en vervolgens weer terug klapte het water in.
Uiteraard alles stilgelegd en meteen gekeken wat de schade was. In 1 oogopslag kon ik weinig zien; de lak van de schroef was op veel plekken weg natuurlijk en het lijkt ook wat gebogen maar verder geen zware schade... althans zo leek het.

Een paar dagen later (en zeker 2 vaaruren verder) begon de motor steeds meer problemen te tonen. Het begon dat de motor op vol vermogen begon te "trekken" dus net alsof iemand het gas terugdraait en direct daarna weer vol gas geeft. Toevallig net een paar dagen wat meer olie bij de benzine gegooid dus dacht eerst dat het daar aan lag. Helaas werd het probleem steeds erger en merkte ik uiteindelijk dat ik zwaar vermogen verlies had, nu ook op half gas.

Gisteren ging het uiteindelijk zo ver dat de motor zelfs in stationair te weinig vermogen leek te hebben en er vanzelf mee stopte. Toen ik eens goed ging kijken viel me toen (voor het afslaan) ineens op dat er af en toe water uit de uitlaat kwam. Iets wat me nooit eerder gebeurd is of opgevallen is. Toen ik bezig was met inspecteren merkte ik na een paar seconden stationair draaien (vlak voor die weer uitviel) ineens op dat er water uit het bovenste stuk van de staart/tussenstuk water spoot!

Het probleem:
Er spuit dus koelwater uit de motor. De plek waar water uit spuit is moeilijk uit te leggen. Als ik de locatie textueel moet omschrijven zou ik zeggen vlakbij de motorbevestiging, onder de onderkap.

Wat foto's klikken voor vergroting:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mijn vraag:
HELP! Kan ik dit zelf oplossen? Wat kan er mogelijk kapot zijn? Is het nog te repareren? Moet/kan ik beter de motor wegbrengen? Kosten?
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor gast » 06 Mei 2014, 20:25

Je motor heeft een beste dreun gehad en heeft waarschijnlijk inwendig letsel opgelopen, waarschijnlijk aan de koelpijp waardoor het water het blok ingaat.
Dat er halverwege water uit de staart komt is normaal, de plek die jij aangeeft niet.

Maar ik ben bang dat dit niet je enige probleem zal zijn, door de protesten van je motor te negeren heb je een behoorlijke kans dat de boel te warm is geweest waardoor serieuze schade niet uit te sluiten is. Je motor "trekt" omdat deze te warm wordt maaromdat jij gas blijft geven gaat dit nog een tijdje goed totdat je hem echt aan gort hebt.

Koelde de motor nog wel optimaal na de optater?

Ben eigenlijk bang, maar hoop dat ik ernaast zit, dat dit niet op te lossen is met advies op een forum maar dat er een monteur naar moet kijken.
:( kosten en baten wegstrepen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2014, 20:45

Lijkt idd op een lek in het koelsysteem als gevolg van de klap die de motorophanging motorzijdig heeft moeten opvangen.
Er mee door varen lijkt op diverse warmlopers waardoor de motor mogelijk onherstelbaar is beschadigd ofwel een reparatie niet meer waard is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor Fidelity » 06 Mei 2014, 21:05

Hmm okey. Ik moet trouwens wel zeggen, en ben vergeten dit te melden. De waterstraal die normaal uit de motor spuit om het koelwater te lozen ziet er nog goed uit.

Je zou zeggen dat daar nu ook minder water (of zelfs geen?) meer uit moet komen. Dit is dus niet het geval.

Mogelijk is de motor dus nog (enigszins) te redden?
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2014, 21:22

Het opklappen van de motor is normaal , in z'n vooruit staat de motor los, als je iets raakt klapt deze omhoog.

Nu de vraag waar je problemen vandaan komen, in eerste instantie denk je dan aan een hub in de schroef die z'n werk gedaan heeft door te slippen bij het raken van de grond, alleen rijmt dat niet me de klachten.

Het water wat er uitspuit is ook moeilijk te verklaren, het grootste gedeelte van het koelwater zou via de schroef uitlaat moeten verdwijnen, dit lijkt nu wel geblokkeerd, een verklaring is hier 123 niet voor.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor gast » 06 Mei 2014, 22:09

De hub is in orde, deze beschermd het tandwielhuis tegen schade.
Maar dat is hier niet aan de orde, de skeg heeft de klap opgevangen waardoor de motor omhoog sloeg.
Ik denk dat de dreun dusdanig was dat er schade is onstaan aan de stijgleiding ofwel koelpijp..

De controle straal is een visueel middel om te zien of je motor koelt, niet meer en niet minder.
Simpele test: zet je kraan in de keuken voluit aan en zet halverwege de straal het uiteinde van een rietje erin.
Je hebt nu een soort van bypass, de straal blijft voluit stromen maar door het rietje komt nu een 2e straal.
Zo gaat het ook in de motor, een beetje water gaat via de bypass maar de rest gaat via de gootsteen/ schroef.
Zet nu de kraan op half en plaats het rietje weer, de bypass blijft maar intern is de druk veel minder.

Anders gezegd, er is koeling maar niet voldoende waarschijnlijk vanwege waterverlies ergens voordat de koeling optimaal is, de controle straal is nu een slechte indicator.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor Fidelity » 06 Mei 2014, 22:38

Ok, maar als je/jullie nu een schatting zou moeten maken? Kan de motor de vuilnisbak in?

Het is een oldtimer, weegt de reparatie nog op tegen de huidige waarde van de motor (gekocht voor €400)? Of is dit niet in te schatten?
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor gast » 06 Mei 2014, 22:50

De eerste schade is overkomelijk.
Ik maak me zorgen om het doorvaren, schade aan 1 van de 2 cilinders is total loss.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2014, 09:06

ik denk ook dat je met het doorvaren de meeste schade veroorzaakt hebt,
zoals je beschrijft klinkt als een warmloper, moderne motoren geven een alarm, de oudere blijven gewoon lopen totdat ze echt niet meer kunnen en dan is het vaak te laat.

als je zelf handig bent zou je de staart los kunnen halen om te kijken waar het lek in de koelpijp zit,
daarna zou je een compressie test kunnen doen op de cilinders om te zien of daar een probleem zit als gevolg van het warmlopen.

zelf reviseren zal wellicht nog wel zinvol zijn,
maar het laten doen gaat je veel meer kosten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waterkoeling lekt na botsing

Berichtdoor gast » 07 Mei 2014, 12:33

Staart eraf is niet voldoende, de mid section zal ook eraf moeten.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten