HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:27

Bericht door Cris23 » wo 14 aug 2013, 14:36

Cabin schreef:
Kan het iets met de maat van de sproeiers te maken hebben?




Het gekke is nadat de motor is uitgevallen hoef ik maar 1x te trekken en de motor loopt weer , zonder op de drukbal te knijpen of choke.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:28

Bericht door henkvd » wo 14 aug 2013, 14:48

Blijft een vreemd verschijnsel, vlotterbak blijft dus vol, alleen wat laat de motor afslaan, ken het gedrag van deze CDI niet, zou je soms veel te veel toeren maken, als je het gas vol open trekt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:28

Bericht door Cris23 » wo 14 aug 2013, 20:01

henkvd schreef:
Blijft een vreemd verschijnsel, vlotterbak blijft dus vol, alleen wat laat de motor afslaan, ken het gedrag van deze CDI niet, zou je soms veel te veel toeren maken, als je het gas vol open trekt.




Ja misschien . Maar of ik nu alleen in het bootje zit of met zun 2tjes maakt geen verschil .. Motor blijft uitvallen bij volgas .


Tis echt een lastigge inderdaad .


Hoe moet de carburateur kwa afstelling staan ? benziene / lucht verhouding ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:28

Bericht door henkvd » wo 14 aug 2013, 20:11

Luchtmengsel schroef eerst indraaien ( niet vast anders beschadig je de punt, licht indraaien dus) en dan ca 1.5 slag uitdraaien, verwacht alleen dat daar de oplossing niet in zit, motor accelereert goed zonder haperingen, daar zou ik maar vanaf blijven.

Eerst maar eens toeren meten, mogelijk maak je er veel te veel en raakt de CDI de weg kwijt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:29

Berichtdoor Cris23 » do 15 aug 2013, 12:04

henkvd schreef:
Luchtmengsel schroef eerst indraaien ( niet vast anders beschadig je de punt, licht indraaien dus) en dan ca 1.5 slag uitdraaien, verwacht alleen dat daar de oplossing niet in zit, motor accelereert goed zonder haperingen, daar zou ik maar vanaf blijven.

Eerst maar eens toeren meten, mogelijk maak je er veel te veel en raakt de CDI de weg kwijt.




Ben weer wezen varen . En jammergenoeg was ging mijn accu leeg op het moment dat ik een filmpje wou gaan maken :(

Heb nu goed naar het geluid geluisterd naar het geluid en en gedrag van de motor .

Het lijkt nu toch ondanks wanneer hij warm is, en hem wil doordraaien naar volgas , dat hij toch " zeer licht " een beetje pruttelt. Beetje brommend geluid brobrobbrobbbb ;)

Dat is maar heel kort en dan vliegt hij door naar zun maxx . . Zelfs na de 2e en 3e keer

Afslaan doet hij nog steeds bij volgas.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:29

Bericht door henkvd » do 15 aug 2013, 12:16

Dan zou je het luchtmengsel kunnen wijzigen, probeer uit de huidige stand met steeds niet meer dan een 1/4 slag of je verschil merkt, in of uit dat is de vraag. De begin situatie onthouden en kijken of de motor netjes oppakt bij gas geven, als je rustig aan gas bijgeeft merk je het snel genoeg wanneer hij moeilijk begint te doen.

Doe dit alleen pas als de motor warm is.


Kan ook met opgewarmde motor, stationair laten draaien in vooruit ( afgemeerd), de schroef indraaien ( niet vast) en 1 1/2 slag uitdraaien, dan net zolang rustig uitdraaien ( steeds een 1/4 slag en wachten) tot het toerental oploopt ( te arm mengsel), dan een kwart slag terug en wachten of het toerental weer zakt, dit kan even duren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:30

Bericht door Cris23 » do 15 aug 2013, 16:02

hij was 4 halve slagen uitgedraaid,, ga hem morgen proberen met 3 halve slagen,
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:30

Bericht door Cris23 » vr 16 aug 2013, 20:32

Zoh. Vandaag de motor getest met een frisse tank benzine 1:100 gesmeerd ( quicksilver olie TCW3-RL ) . Kan heel ietsjes meer olie bij in gegaan zijn als hoort maar dat is nihil .

Heb de motor rustig warm laten worden .
Hij prutteld een beetje als je gas geeft . Is net alsof hij door een soort dipje heen moet. stotterd/bromt . Na dat dipje klinkt en accelereert de motor perfect. .. Gashendel weer helemaal terug .. ff stationair laten draaien , gashendel weer langzaam naar voluit en hij liep soepeltjes zonder pruttelen. . ik dacht Zohh .. opgelost. maar nee .. :cry:

Ben nog met de lucht stelschroef bezig geweest. Eerst helemaal dicht en toen ben ik begonnen vanaf 1 hele slag open . toen telkens met een kwart erbij. Het mooiste liep de motor toch tussen de 1,15 en 1,5e slag.

Nu dit...

Na een tijdje stationair te hebben gevaren begint de motor toch behoorlijk wat blauwe kwalm te blazen uit de uitlaat.
Wanneer ik de gashendel opendraai sputterd de motor weer eerst nog eventjes door zn dipje heen en dan loopt ie weer soepeltjes
Het lijkt erop alsof hij te vet smeert . Maar aan de menging 1:100 of misschien 1:90 zal het em wel niet aan liggen . Zo goed als op de drup nauwkeurig afgemeten .
Er is wel eens meer olie gemengd zonder dat hij begon te roken zoals nu .

Buitenom dit alles zit ik er toch aan te denken dat de motor afslaat bij volgas omdat hij tegen een warmloper aan zit ..
Het koelwater komt koud uit de achterkant van de motor . Zelfs na flink stuk gassen.

Of hoort dit allemaal zo te zijn ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor Klaver vier » 12 Dec 2013, 00:30

Bericht door De Stoere » vr 16 aug 2013, 21:44

Wat je nu verteld lijkt mij dat hij niet koelt en dan zelfs enigszins vastloopt,is er ook wel eens aan de koppakking gedacht?Dat het koelwater er koud uit komt klopt natuurlijk niet ,als hij volgas heeft gedraaid en je laat hem dan stationair draaien moet het water volgens mij wel warm worden.,waar blijft anders de warmte van de motor.Gr (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:30

Bericht door henkvd » vr 16 aug 2013, 21:55

Roken wordt naar mijn mening veroorzaakt door een cilinder die niet goed mee loopt, de motor schudt stationair regelmatig, de rook is dan een logisch gevolg.
Temperatuur zou kunnen dat deze erg laag is, dan zou ik eerst maar een de thermostaat bekijken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten