HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor Klaver vier » 12 Dec 2013, 00:31

Bericht door De Stoere » vr 16 aug 2013, 22:13

Mijn redenatie koppakking lekt beetje naar 1 cylinder in koude toestand,motor loopt rot tot dat hij wat warmer wordt en dichttrekt,doordat er vocht in de cylinder komt rookt hij.Bovendien wordt hij te heet wat de lekke koppakking heeft veroorzaakt en het vastlopen veroorzaakt.inderdaat kan de thermostaat dit alles veroorzaken. ( Ik ben geen monteur maar probeer logisch te denken en misschien te helpen) Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:31

Berichtdoor Cris23 » za 17 aug 2013, 00:12

De Stoere schreef:
Mijn redenatie koppakking lekt beetje naar 1 cylinder in koude toestand,motor loopt rot tot dat hij wat warmer wordt en dichttrekt,doordat er vocht in de cylinder komt rookt hij.Bovendien wordt hij te heet wat de lekke koppakking heeft veroorzaakt en het vastlopen veroorzaakt.inderdaat kan de thermostaat dit alles veroorzaken. ( Ik ben geen monteur maar probeer logisch te denken en misschien te helpen) Gr René (De Stoere).




Ja uhhh .. Tsja , zover ben ik nog niet gaan zoeken om dat los te halen .

, Heb beide bougies losgedraaid .. waren beide goed nat van de olie . binnenin was ook eene smeerput.
Denk dat er te veel olie resten rondhangen wat de ontsteking belemmerd .
Na hard varen dan loopt hij een tijdje goed zonder rook .. Totdat ie een tijdje stationair draait.
.

Moet je bij alles wat je demonteerd ook meteen weer nieuwe pakkingen tussen doen ? .. Heb de carburateur laatst eraf gehad en gecleand en het membraam huisje heb ik eraf gehad .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:32

.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor vuuren1 » 12 Dec 2013, 00:33

Bericht door vuuren1 » za 17 aug 2013, 21:21

Filmpjes bekeken:
Die motor lijkt goed te lopen, alleen als het een grote spetterpartij van water bij volgas varen is het niet uitgesloten dat de motor water met de verbrandingslucht aanzuigt.
Dat gaat niet werken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:33

Bericht mdoor shaco » ma 19 aug 2013, 18:00

Als er water in 1 van de cilinders komt loopt de motor slecht, de andere cilinder werkt wel en neemt de andere mee.
Bij een 4 cilinder motor noem je dit op 3 poten lopen, hier op 1 poot.
Dus dat de motor op vol vermogen uitslaat door een defect kop lijkt mij niet waarschijnlijk.
Als er daadwerkelijk water in 1 van de cilinders komt zie je dit aan de bougie, deze moet dan wit zijn ipv bruin.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:33

Bericht door shaco » ma 19 aug 2013, 18:30

Ik heb de draad even doorgelezen en er vallen mij enkele zakenop:
Tijdens schoonmaken rotzooi in het brandstofsysteem
Blauwe walm.
1:100 mengsmering maar is welleens vetter gesmeerd geweest, ook nu meer smering in de benzine gedaan.

Deze motor is vervuild door olie, op vol vermogen komt er hierdoor te weinig brandstof door teveel olie icm de al bestaande vervuiling in het systeem. Motor slaat uit hierdoor, moeizaam starten omdat de boel vetslaat.
Dit verklaart de blauwe walm (water is witte walm), waarschijnlijk zit er ook genoeg troep in je uitlaat wat hetwalmen versterkt.

Sowieso ultrasoon reinigen en afstellen van de carburateur, connectoren nazien op rotzooi, laat de motor even lopen op schone benzine om je spoelpoorten schoon te spoelen (30 sec). Daarna laten lopen op een liter Aspen 2 takt.

2 takt is erg gevoelig voor verontreiniging.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:33

Bericht door Cris23 » ma 19 aug 2013, 18:55

Denk toch nog steeds dat hij momenteel ietsjes te vet loopt en dat de motor geen koeling krijgt , aangezien dat het koelwater er niet warm uitkomt aan de achterkant.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:34

Bericht door shaco » ma 19 aug 2013, 19:05

Oke, heb ik niets gezegd en zal ik mijn tijd next time ergens anders in steken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:34

Bericht door Cris23 » ma 19 aug 2013, 20:51

shaco schreef:
Oke, heb ik niets gezegd en zal ik mijn tijd next time ergens anders in steken.




:roll: Heheh .. Sorrie gozer .. was niet mijn bedoeling om jouw over de zijk te helpen . Jouw info is zeker de moeite waard
. Nee inderdaad zon badje enzo zou zeer zeker niet verkeerd zijn .

Toch gaat mijn idee toch naar het koelgedeelte zoals de man van de bootwinkel al vertelde , Hij had een sterk vermoeden dat hij zou warmlopen .
K ben al veel rotzooi tegengekomen als je dat kapje schuin boven de bougies losdraaid. Zat redelijk dichtgeslipt met kalk/algen resten .



Onderkant van de kamer was nat en de bovenkant was droog .. K ben dr nog me bezig dit verder te demonteren. Heb nu zelf ook z'n vermoeden dat het em hier in zit . Moet iets dicht zitten ..
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:34

Bericht door henkvd » ma 19 aug 2013, 21:05

Te vet lopen is het niet, de blauwe rook wordt veroorzaakt, door niet volledig verbranden van het mengsel, bij stationair draaien loopt de motor ook niet helemaal in balans, mogelijk dat 1 van de cilinders dan niet volledig meeloopt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten