honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor timotje231 » 23 Mrt 2014, 21:11

Hallo,
Ik heb een honda bf75 4 takt liggen, uit 1983' , en ik wil deze gaan ombouwen naar een afstandbediening, ik heb de volgende dingen:
Afbeelding

Weet iemand hoe ik dit zou moeten installeren om mijn motor?, of bestaat er ergens een handleiding?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor henkvd » 23 Mrt 2014, 22:36

Hier een plaatje

Verwijder het handvat en monteer de grote beugel daarvoor in de plaats, je mist nog een paar klemmen om de kabels vast te zetten op de beugel daar waar aan beide zijden de kleine gaatjes zitten, de schakelkabel aan de linker kant, de gaskabel aan de rechterkant ( vooraanzicht motor ).

Afbeelding

zo hoort het setje er uit te zien.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor timotje231 » 24 Mrt 2014, 18:20

Worden de klemmetjes etc ook nog nieuw verkocht?, of word dit een hele klote klus om elke schroef bij elkaar te zoeken op internet?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2014, 19:26

Zijn universele klemmetjes, die niet direct bij de motor horen maar bij de kabel, moeten dus gewoon los verkrijgbaar zijn in de watersport handel, bv een dealer van Allpa.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor timotje231 » 01 Apr 2014, 19:00

Ik heb dus een nieuwe boot met een evinrude motor die erop zit, de gashendel waarbij ook een schakelkast zit, is aangesloten op de motor, en deze geven dus ook gewoon correct gas en schakelen ook goed. Zoals jij net zijn, dat de klemmetjes etc allemaal universeel zijn, dan hoef ik dus alleen een andere gaskabel te kopen, en dan kan ik alles overzetten?, of moet ik ook nog een aparte schakelkabel erbij kopen?

En weet iemand eigelijk wat 'duw-en trekkabels' zijn?, hoort dat bij de gas en schakel gedoe, of hoort dat bij de besturing?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor gast » 01 Apr 2014, 20:02

Kabels maken qua duw/ trek geen verschil, het is de motor vs schakelkast die de juiste combi eist.

Uit ervaring kan ik vertellen dat het een frustrerend karweitje kan zijn als deze 2 vloeken met elkaar.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor timotje231 » 01 Apr 2014, 20:12

Dus de gaskabel erin zetten is wel redelijk makkelijk, maar de schakelkast ombouwen is een rot klus?, waarom eigelijk?, veel gepiel met kleine onderdeeltjes, of dat het gewoon niet past?
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor henkvd » 01 Apr 2014, 21:11

Of het gaat passen hangt van het volgende af:

Om te beginnen de bedieningskabels, is het uiteinde passend op de aansluitingen op de motor , variëteiten genoeg.

Dan het volgende de beweging van de gaskabel, kan trekkend of duwend zijn, het resultaat moet wel goed zijn om gas bij te geven ipv gas terug halen, in andere woorden neutraal op de AB kan vol gas op de motor zijn als trekkend en duwend precies omgekeerd is.

De beweging van de schakelkabel is vooruit ook gelijk aan vooruit, of in andere woorden gaat je vooruit als je de hendel naar voren drukt of is het resultaat ineens achteruit.

Dan nog een kleinigheidje is de slag gelijk die de kabel maakt.


Om kort te zijn AB's van verschillende merken kunnen passen, maar vanzelf sprekend is dat niet, dat kan zelfs voor het zelfde merk gelden.

En dat Chaea daar ooit de nodige strubbelingen mee heeft gehad, kan ik me nog goed herinneren. ( Mercury 7.5 of 9.8 )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor timotje231 » 01 Apr 2014, 21:40

Dus als ik nieuwe kabels ga halen, zou ik het best me hele gashendel/schakelkast meenemen, en me buitenboordmotor, zodat ik meteen kan kijken of alles goed past.

Edit:
En hoe weet ik welke schakelkabel is dus nodig hebt, is dat gewoon passen en uitproberen?
en ditzelfde met de gaskabel, is het hier ook gewoon passen en uitproberen, of hangt dit allemaal af van welke schakelkast ik heb?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik snap het nog niet heel erg haha

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: honda bf75 ombouwen naar afstandbediening

Berichtdoor henkvd » 01 Apr 2014, 21:47

Het uiteinde van de kabel hangt af van de aansluitingen van de motor en de AB, verder geen ervaring met Evinrude kan je daar niets over vertellen, dan zou je foto's moeten maken van de aansluitingen, kijk eerst maar of de kabels de goede kant op bewegen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten