henkvd schreef:Grootste probleem bij een buitenboordmotor is de levensduur, een motor van 15 jaar oud is nog een jonkie, het zal dus nog wel even duren voor er zicht is op een gedegen kwaliteit.
Behalve als iemand met een (volgens de verkoper -verbeterde Yamaha versie-) Parson of Yokion in het eerste jaar al zoveel ellende heeft gehad dat hij toch maar een Yamaha heeft aangeschaft.
Een poosje geleden werd er door de -importeur- van een zo'n stickermerk BBM bekend gemaakt dat ze wegens familieomstandigheden moesten stoppen.
Dan maar een A-merk, die leveren langer dan 3 weken service en onderdelen.
Chinese dieselmotoren zijn ook aanlokkelijk geprijsd.
Tijdens het goed bekijken van een dergelijke motor werd ik niet echt opgewonden van de kwaliteit en uitvoering.
Gezien het grove en oude ontwerp zullen die basismotoren het, in een plezierboot met 60-120 draaiuren per jaar, mogelijk goed doen (ze zijn wel vrij grof en zwaar).
De vraag is of er na 20 jaar nog steeds een importeur is die onderdelen en service kan bieden.
Verder is mij onbekend hoe de nagemaakte ZF-Hurth en TMC keerkoppelingen het op termijn doen.