Pagina 2 van 9

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012, 22:43
door vuuren1
henkvd schreef:Grootste probleem bij een buitenboordmotor is de levensduur, een motor van 15 jaar oud is nog een jonkie, het zal dus nog wel even duren voor er zicht is op een gedegen kwaliteit.


Behalve als iemand met een (volgens de verkoper -verbeterde Yamaha versie-) Parson of Yokion in het eerste jaar al zoveel ellende heeft gehad dat hij toch maar een Yamaha heeft aangeschaft.
Een poosje geleden werd er door de -importeur- van een zo'n stickermerk BBM bekend gemaakt dat ze wegens familieomstandigheden moesten stoppen.
Dan maar een A-merk, die leveren langer dan 3 weken service en onderdelen.

Chinese dieselmotoren zijn ook aanlokkelijk geprijsd.
Tijdens het goed bekijken van een dergelijke motor werd ik niet echt opgewonden van de kwaliteit en uitvoering.
Gezien het grove en oude ontwerp zullen die basismotoren het, in een plezierboot met 60-120 draaiuren per jaar, mogelijk goed doen (ze zijn wel vrij grof en zwaar).
De vraag is of er na 20 jaar nog steeds een importeur is die onderdelen en service kan bieden.
Verder is mij onbekend hoe de nagemaakte ZF-Hurth en TMC keerkoppelingen het op termijn doen.

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012, 23:23
door gast
vuuren1 schreef:
Behalve als iemand met een (volgens de verkoper -verbeterde Yamaha versie-) Parson of Yokion in het eerste jaar al zoveel ellende heeft gehad dat hij toch maar een Yamaha heeft aangeschaft.
Een poosje geleden werd er door de -importeur- van een zo'n stickermerk BBM bekend gemaakt dat ze wegens familieomstandigheden moesten stoppen.
Dan maar een A-merk, die leveren langer dan 3 weken service en onderdelen.

Chinese dieselmotoren zijn ook aanlokkelijk geprijsd.
Tijdens het goed bekijken van een dergelijke motor werd ik niet echt opgewonden van de kwaliteit en uitvoering.
Gezien het grove en oude ontwerp zullen die basismotoren het, in een plezierboot met 60-120 draaiuren per jaar, mogelijk goed doen (ze zijn wel vrij grof en zwaar).
De vraag is of er na 20 jaar nog steeds een importeur is die onderdelen en service kan bieden.
Verder is mij onbekend hoe de nagemaakte ZF-Hurth en TMC keerkoppelingen het op termijn doen.


Dat stickermerk was Jokion.
Verder moet het heel wat zeggen dat diverse watersportbedrijven zelfs op 30 jaar oude gerenomeere bb motoren nog rustig een vaarseizoen garantie geven.

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012, 23:30
door henkvd
Dat mag ook wel een seizoen garantie, je betaalt nog steeds het zelfde bedrag voor de motor van 30 jaar als wat hij toen ooit koste, zeker de kleine vermogens (>15PK) zijn erg waarde vast.

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 10:59
door gast
henkvd schreef:Dat mag ook wel een seizoen garantie, je betaalt nog steeds het zelfde bedrag voor de motor van 30 jaar als wat hij toen ooit koste, zeker de kleine vermogens (>15PK) zijn erg waarde vast.


Ja dat zijn de prijzen nu eenmaal en de consument bepaald en betaald deze.
Maar 90% van het spul is ook nog echt goed, de overige 10% bestaat vaak uit kleinigheden.
Tja en af en toe zit er een draak tussen..

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 14:50
door sigdock
De consument bepaald de prijzen niet, die betaald ze alleen. Ga jij maar eens bij een gemiddelde koper vragen of 'ie graag een korting van 30% op je vraagprijs wel hebben. Ik weet het antwoord wel.... :P

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 16:25
door oeds
Soms heb je zelfs vraagtekens bij de afkomst.
bepaalde bedrijven maken elkaar zwart op marktplaats met kreten in de strekking dat ze de motoren verkopen zonder ce keuring???
zie onderstaande.


Onze Parsun buitenboord motoren zijn betrouwbaar en worden vanaf ons distributie centrum uitvoerig getest en vaarklaar aan de klant afgeleverd.

In tegenstelling tot wat ........watersport over ons zegt, verkopen wij natuurlijk onze motoren wel inclusief CE Keuring en 2 jaar fabrieks garantie (niet overtuigd, we hebben er ook een verklaring bij)

Daarnaast bieden wij Service in de vorm van Garantie, Reparatie, Onderhoud & Levering van onderdelen.

Geeft toch ook al geen goed gevoel dacht ik zo.

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 17:42
door gast
sigdock schreef:De consument bepaald de prijzen niet, die betaald ze alleen. Ga jij maar eens bij een gemiddelde koper vragen of 'ie graag een korting van 30% op je vraagprijs wel hebben. Ik weet het antwoord wel.... :P


Ja wat ze ervoor willen betalen is bepalend voor de markt.
Zo simpel is het, als de consument geen 800 meer wil betalen voor een 15 zullen verkopers rap gaan zakken met hun prijs.
Een mooi voor beeld is de middenklasse bij de 4 stroke motoren, 2 jaar gelden verkocht ik een 25 pk yamaha nog voor 2800, vorig jaar zaten deze motoren op 2200 en nu moet je blij zijn dat je er 2000- voor krijgt. En dat heeft niks met het bouwjaar te maken, het gaat om motoren van 1998 tot 2005.
De consument heeft het er niet meer voor over dus de prijzen dalen (zal ook met de crisis te maken hebben)

Als ik nu inkoop kijk ik altijd eerst even wat een motor doet bij concurrenten, de vraag naar zo'n motor en de biedingen zijn mijn raadgever bij de verkoopsprijs.
Dus hoe zo'n motor in de markt ligt bij consumenten.

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 19:32
door Bejakruiser
Dan had je in goeie tijden een mooie marge op een 25pk motor. ;)

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 19:44
door gast
Bejakruiser schreef:Dan had je in goeie tijden een mooie marge op een 25pk motor. ;)


Dat valt dan ook weer tegen, toendertijd betaalde je ook makkelijk meer voor inkoop.
Het is continu de de markt in de gaten houden, zie nu motoren te koop voor prijzen waarop ik 2 jaar gelden direct in de auto sprong.

Maar zo werkt het op de markt..

Re: Chinese buitenboordmotoren

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2012, 19:55
door Bejakruiser
Nee dat snap ik ook wel en jij zult ook wel snappen wat ik bedoelde. :)