HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:10

Bericht door Cris23 » do 08 aug 2013, 12:31

Hallo beste forumleden.

Mijn naam is cris en heb een nogal wat ingewikkelde storing in mijn 15 pk yamaha kortstaart .

Benzine tank + olie menging 1:100 = ok

Ik heb mijn 15 pk achter mn rubberboot dus et loopt lekker vlot . Maar !

Nadat ik de motor warm heb laten lopen en dan het gas vol open draai gaat het maar +/- enkele tientallen meters goed . .
De motor begint te schommelen in toeren/snelheid.
Wanneer ik dan gas terug draai en hem ff rustig stationair laat draaien kan ik weer volgas - snel accelereren waarna de motor WEER na enkele tientalle meters begint te schommelen in toerental/snelheid.

Als ik de gashendel ondanks het schommelende toerental toch vol open blijf houden slaat de motor uiteindelijk af en krijg ik em nog maar nauwelijks aan de praat.

Na lang trekken krijg ik de motor uiteindelijk aan en rookt hij enorm ..


De motor is bij een watersport bedrijf geweest voor controle maar hun kunnen het probleem niet vinden en vertellen ze mij dat de motor in orde is .. Kost 100 euro en probleem was achteraf nog steeds niet verholpen .

Mja .. Ik heb ze ook verteld dat het probleem zich niet voordoet wanneer je de motor alleen in een bak met water hangt en dan volgas geeft .
De motor maakt dan geen snelheid en doet dit probeem zich dan ook niet voor.

Nu ben ik er gisteren achter gekomen dat er b7hs-10 bougies inzitten .. Terwijl het stickertje aan de binnezijde aangeeft dat er br7hs-10 bougies in moetten ( radio ontstoorde bougies ) is dat een probleem ???

Ook kwam ik tot mijn ontdekking dat hij achter de zwarte kap aan de voorzeide ( waar het shoke gedeelte zich bevint ) brandstof begon te lekken wanneer ik de "al harde" drukbal nog ff een keer extra inkneep.
Hoort dat ? dat hij de overtollige druk ergens tussenuit perst of is er dan een pakking lek ?


Wie o wie heeft er enig idee waar het probleem hem in zou kunnen zitten dat hij bij volgas begint te schommelen in toeren, en afslaat . ..


Vriendelijkke groet . Cris
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:10

Bericht door henkvd » do 08 aug 2013, 13:19

Vlotter niveau en vlotternaald controleren, de vlotternaald zou te ver afgesleten kunnen zijn dan sluit hij niet goed af.
Je vlotter niveau staat waarschijnlijk te laag en dat is een probleem, haal de carb eraf en kijk of de vlotter parallel tov de rand van de vlotterbak ligt als je de carb op z'n kop houdt, anders bij buigen dat hij wel parallel loopt met de rand van de vlotterbak.

De vlotternaald zou de brandstof toevoer moeten sluiten ook als je hard in de bal knijpt, als de kop van de naald niet meer mooi kegelvormig is zal deze niet goed meer sluiten.

Vaak kan je de vlotternaald en de zitting vervangen, de laatste wil er alleen niet altijd uitkomen.

Lekt de carb niet onder normale bedrijfsomstandigheden, dan knijp je te hard in de bal, dan kan de brandstof ook uit de siphonpijp komen, dat is dan geen probleem.

De bougies mogen het probleem niet zijn, wel of niet radio ontstoord is alleen een probleem voor je radio of die van anderen vlak bij je in de buurt, maar heeft geen invloed op je probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:11

Bericht door Cris23 » do 08 aug 2013, 13:44

Owkej .

Om eerlijk te zijn ben ik best wel een leek op dit gebied .

Is er misschien een handige how to do info ?
Iets met foto's enzo . Heb geen idee waar ik moet beginnen En waar op te letten .

Ben bang dat als ik er aan begin dat de onderdelen alle kanten op springen en dat ik het niet meer volgens de juiste manier in elkaar krijg . :cry:

:roll:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor timotje231 » 12 Dec 2013, 00:11

Bericht door timotje231 » do 08 aug 2013, 14:04

Het is handig om elke x een foto te maken als jij iets eraf haalt, of je maakt een hele video wat je allemaal doet.

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:12

Berichtdoor henkvd » do 08 aug 2013, 14:05
Als eerste zou ik terug gaan naar de reparateur, in de testbak met de motor in vooruit, vol gas en voor de zekerheid jouw tank zou het probleem ook op moeten treden.

Dat wordt lastig, maar zal het proberen

Op de volgende foto zie je de vlotter en de cabarateur op z'n kop, normaal wordt de hoogte op gegeven van de rand van de vlotterbak naar het hoogste punt van de vlotter, in de praktijk blijkt het zo te zijn dat als de vlotter mooi horizonaal parallel aan de rand van de vlotterbak ligt dat de afstand dan goed is, in dit geval zou de stand niet goed zijn en moet de vlotter afgesteld worden zoadt hij parallel ligt aan de rand van de vlotterbak.

Let op alle voorbeelden zijn gekozen op zichtbaarheid, maar geven niet jouw carb weer.

Afbeelding


Hier zie je de vlotternaald zitten, is het zwarte kegelvormige gedeelte niet meer mooi kegelvormig maar heeft door het vele sluiten en open gaan een randje halverwege dan sluit deze niet meer goed af.

Afbeelding

De hoogte van de vlotter wordt zo afgesteld als in het volgende plaatje zichtbaar gemaakt wordt.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:13

Bericht door Cris23 » do 08 aug 2013, 14:20

owkej . ik ga hier ff werk van maken ..

het gekke is dat de motor het wel gewoon doet als ik normaal stationair vaar ,, of bij halfgas .. gaat ook prima ..

Maar bij volgas dan duurt het niet lang en dan mwoooop -mmmmmmmmm mwoooooooop - mmmmmmmmm brrrrrr plop motor uit :D


In ieder geval super bedankt voor je reacties henk
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:13

Berichtdoor Cris23 » vr 09 aug 2013, 11:00
[quote="henkvd"]Als eerste zou ik terug gaan naar de reparateur, in de testbak met de motor in vooruit, vol gas en voor de zekerheid jouw tank zou het probleem ook op moeten treden.

Dat hebben ze dus 2 keer gedaan en er deed zich geen probleem voor . De motor behaalt gewoon niet een hoog toerental in een bak met water .. Wel achter de rubberboot . Dan schreeuwt de motor het uit bij volgas . En dan begint de motor te klooie .

Hier heb ik een explosie foto gevonden van mijn carburateur .

Waar precies bevind zich het vlotter gedeelte met die naald ?

foto geeft aan dat het van een type 15j is terwijl de foto bij 15d onderdelen staat :?: :?

Afbeelding


http://www.cmsnl.com/yamaha-99d15d-1990 ... partslist/
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:14

Bericht door henkvd » vr 09 aug 2013, 11:08

De vlotter is nr 17, de naald zou 14 moet (kunnen) zijn, lijkt me zowel de naald als de zitting.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor ..... » 12 Dec 2013, 00:14

Bericht door Cris23 » vr 09 aug 2013, 11:13

Heb de foto aangepast .Vond een andere tekening .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: HELP! 15d yamaha slaat 'ALLEEN' bij volgas - af.

Berichtdoor henkvd » 12 Dec 2013, 00:14

Bericht door henkvd » vr 09 aug 2013, 11:26

Heb de nummers aangepast aan het het plaatje.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten