Zin en onzin van een Ruddersafe

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor Pablo Strormann » 08 Mei 2024, 15:28

Goedendag,

Ik heb een yamaha F9.9 4 takt (2003) achter een polyester bootje van 4,5 meter hangen (topcraft). Vanaf dat ik de boot kocht zit daar een ruddersafe op gemoneerd. Ik heb nu het staartstuk eraf en vraag me eigenlijk af of het wel zin heeft dat dat ding erop zit, als het nodig was zou de fabrikant toch zelf wel iets dergelijks monteren was mijn gedachte. En ik kan me voorstellen dat het ook zorgt voor meer weerstand. Dus wat denken jullie? Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Anders is dit het uitgelezen moment om hem maar eens te demonteren.
Pablo Strormann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Jun 2020, 18:01
ligplaats: Rotterdam
info: Topcraft Millenium met Yamaha 9.9pk erachter.

Re: Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor Renegade » 08 Mei 2024, 16:02

Pablo Strormann schreef:En ik kan me voorstellen dat het ook zorgt voor meer weerstand.

Als je je vinger in het water steekt ,wekt dat ook weerstand op tijdens het varen.
Alles geeft weerstand,maar het is miniem wat een Rudder safe opwekt.
Ik denk dat je daar niks van merkt.

Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Voordelen bied het zeker ,en nadelen kleven er niet aan.

Anders is dit het uitgelezen moment om hem maar eens te demonteren.

Als jij het nut er niet van in ziet ,en / of er geen voordeel uithaalt ,kun je het demonteren.
Maar om hier met stelligheid concluderen,enkel op basis van jou ervaring, dat het een onzin ding is, gaat mij veel te ver.
Heeft zo,n ding nut? Denk van wel ,anders was het produkt al lang van de markt verdwenen.
Renegade
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor chaea » 08 Mei 2024, 16:15

Een ruddersafe werkt zeer zeker wel, echter voor hetgeen waarvoor hij gemaakt is. Specifiek om je boot stuurbaarder te maken, op een rubberboot niet handig maar op een stalen kruiser icm outboard met werkschroef is het perfect.

Waarom hij bij jouw boot is geplaatst zal de vorige eigenaar kunnen vertellen.
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor Pablo Strormann » 08 Mei 2024, 16:19

Renegade schreef:Als jij het nut er niet van in ziet ,en / of er geen voordeel uithaalt ,kun je het demonteren.
Maar om hier met stelligheid concluderen,enkel op basis van jou ervaring, dat het een onzin ding is, gaat mij veel te ver.
Heeft zo,n ding nut? Denk van wel ,anders was het produkt al lang van de markt verdwenen.


OK prima, dit was eigenlijk het antwoord waar ik naar zocht, ik laat hem er lekker op ziten. Moet ook zeggen dat de boot voorstreffelijk stuurt ook op zeer lage snelheid.

Dank voor de input.
Pablo Strormann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Jun 2020, 18:01
ligplaats: Rotterdam
info: Topcraft Millenium met Yamaha 9.9pk erachter.

Re: Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor Berto » 09 Mei 2024, 09:41

Pablo Strormann schreef:Moet ook zeggen dat de boot voorstreffelijk stuurt ook op zeer lage snelheid.

En dat zal de reden zijn dat hij gemonteerd is.

Je kan hem er natuurlijk altijd eens aflaten en kijken hoe dat stuurt, is hij dan minder goed te besturen op lage snelheid dan weet je waarom hij er op zit ;-)
Berto
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Zin en onzin van een Ruddersafe

Berichtdoor Renegade » 09 Mei 2024, 12:44

Pablo Strormann schreef:Moet ook zeggen dat de boot voorstreffelijk stuurt ook op zeer lage snelheid.

Als dat ding goed gemonteerd is , de bovenste verbindingsstang waar een beschermslang omheen zit,boven de cavitatie plaat zit, dan draait de Rudder safe omhoog bij meer snelheid.
Dit komt door de omgezette hoekjes onderaan de bladen van de Ruddersafe.
Bij lagere snelheid gaat die weer naar beneden.
Je merkt daar niks van,en het geeft juist op lage snelheid een betere bestuurbaarheid.
Renegade
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten