Albin O41 onderhoud

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:39

Bericht door vuuren1 » di 28 aug 2012, 20:14

Een bobine ontsteking, wisselstroomdynamo en starter duidt er m.i. op dat het geen erg oud type Albin is.
Ik ben niet zo bekend met de uitvoering van de 4 cilinder, vroeger thuis hadden jaren een 2 cilinder en die had al die -moderne- middelen niet.

Als het een bronzen Solex carburateur is dan is die heel erg eenvoudig en met slechts 1 stelschroefje.
Het vlotterniveau stijgt bij een dikkere pakking en daardoor stijgt de druk op de sproeiers, het is niet veel maar het heeft invloed.
Omdat de carburateur een acceleratiepomp mist moet het stationaire mengsel wel hoger worden afgesteld omdat de motor anders stokt bij het gas geven.
Dat heeft weer als nadeel dat de bougies vervuilen, zeker als de zuigers en voeringen slijtage hebben.
En ook daardoor slijten zuigers en voering veel harder bij langzaam varen omdat het mengsel te rijk is en de benzine het smeerpatroon verstoort.

Zelf zou ik deze spartaanse carburateur vervangen voor een eenvoudige (enkele) autocarburateur met acceleratiepomp. Dan komt alles veel beter in balans.
Ik denk dan een carburateur van een Japanse auto, die zijn vaak minder versleten dan Solex.
Een SU carburateur van een engels auto zal het ook goed doen mits de naald en zitting wordt vervangen (dat is eigenlijk het enige slijtagepunt).
De SU werkt met een zuiger op vacuum en is erg gemakkelijk af te stellen. Simpel en toch erg slim bedacht.

Er rijden overigens geen oldtimers rond met een dergelijke Solex carburateur, die er zijn rijden zeer weinig.
Verder heeft een oude auto of tractor een gesloten koelsysteem, de Albin doet het al decennia lang met buitenboordwater.
Dat roest, vervuild, groeit aan met ketelsteen en dan zal de motortemperatuur oplopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:41

Bericht door joep » wo 29 aug 2012, 21:26
Wederom dank voor je antwoord.

vuuren1 schreef:
Een bobine ontsteking, wisselstroomdynamo en starter duidt er m.i. op dat het geen erg oud type Albin is.
Ik ben niet zo bekend met de uitvoering van de 4 cilinder, vroeger thuis hadden jaren een 2 cilinder en die had al die -moderne- middelen niet.



Volgens de lijst met serienummer zou hij van rond 1965 moeten zijn. Ze hebben verschillende uitvoeringen gemaakt; Ook met magneet ontsteking,zonder startmotor, dynastart etc.

vuuren1 schreef:
Als het een bronzen Solex carburateur is dan is die heel erg eenvoudig en met slechts 1 stelschroefje.
Het vlotterniveau stijgt bij een dikkere pakking en daardoor stijgt de druk op de sproeiers, het is niet veel maar het heeft invloed.
Omdat de carburateur een acceleratiepomp mist moet het stationaire mengsel wel hoger worden afgesteld omdat de motor anders stokt bij het gas geven.
Dat heeft weer als nadeel dat de bougies vervuilen, zeker als de zuigers en voeringen slijtage hebben.
En ook daardoor slijten zuigers en voering veel harder bij langzaam varen omdat het mengsel te rijk is en de benzine het smeerpatroon verstoort.



Het is de aluminium versie maar die is inderdaad nagenoeg gelijk aan de bronzen.k
Stationair te rijk was juist mijn initieel probleem, waarschijnlijk door het nagenoeg overstromen van de carburateur door defecte vlotternaald.
Ik ga nu de pakking van +/- 2 naar 1mm brengen, dat helpt misschien.

vuuren1 schreef:
Zelf zou ik deze spartaanse carburateur vervangen voor een eenvoudige (enkele) autocarburateur met acceleratiepomp. Dan komt alles veel beter in balans.
Ik denk dan een carburateur van een Japanse auto, die zijn vaak minder versleten dan Solex.
Een SU carburateur van een engels auto zal het ook goed doen mits de naald en zitting wordt vervangen (dat is eigenlijk het enige slijtagepunt).
De SU werkt met een zuiger op vacuum en is erg gemakkelijk af te stellen. Simpel en toch erg slim bedacht.



Daar heb ik ook over zitten denken, ook aantal collega's en vrienden die dat al aangaven.
Als ik hem niet goed krijg toch eens induiken...

vuuren1 schreef:
Er rijden overigens geen oldtimers rond met een dergelijke Solex carburateur, die er zijn rijden zeer weinig.
Verder heeft een oude auto of tractor een gesloten koelsysteem, de Albin doet het al decennia lang met buitenboordwater.
Dat roest, vervuild, groeit aan met ketelsteen en dan zal de motortemperatuur oplopen.



Tractoren weet ik zeker, auto's zijn er volgens mij enkele met soortgelijke carburateur.
Met koelen heb je een punt.. Ik denk dat ik hem eens goed ga doorspoelen en azijn ga voeren.

Verder heb ik een goedje gekocht om via de olie alle rommel uit het blok te krijgen. Mijn collega's raden het echter sterk af (er zit geen oliefilter op het blok). Hoe sta jij daarin?

Ik heb gekeken naar nieuwe Diesel blokken, echter e4000 ex BTW ben je snel kwijt. Ben er nog niet helemaal over uit of dit voor deze boot een goede investering is. Waarschijnlijk ga ik toch een donor blok kopen en hopen dat ik hem goed krijg.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:42

Bericht door vuuren1 » wo 29 aug 2012, 23:02

1965 is overigens ook al heel oud voor een met buitenwater gekoelde motor.
Met een beetje azijn los je geen geschiedenis van bijna 50 jaar op. (nog los van roest).
Dan moet je de motor geheel demonteren en de boel bekijken en als het nog iets lijkt grondig reinigen en naspoelen.
(wel eerst kijken of je nog originele pakkingen en keerringen kunt kopen, een werkplaatshandboek is daarbij ook onmisbaar)
Durf je daar zelf aan te beginnen??

Als je het vlotterniveau verlaagt zal de benzineovermaat iets minder worden en de motor tegelijkertijd ook minder goed opnemen bij snel gasgeven.

Toevoegingen aan de olie zijn monteurs in blik en die bestaan niet..
Niet toepassen (zeker niet bij dit oude machientje).
Ook geen moderne motorolie gebruiken, straks lekt het ding aan alle kanten.

Die carburatie is volledig achterhaald en je verhaal over een antieke traktor is m.i. niet representatief omdat die dingen bijna nooit meer buiten komen..
Of was je ook van plan om 5 draaiuren per jaar te gaan maken?

Als je straks helemaal klaar ben komt het onderwerp loodvrije benzine aan de beurt.
Daarvoor is deze motor niet geschikt maar daar zijn, behalve flesjes met toevoeging, andere mogelijkheden voor.

Hoe is het met de keerkoppeling, daar heb je het niet meer over.

Een donor blok is net zo oud of ouder, ik ben niet enthousiast.
Als het om geld gaat is zelfs een Chinese dieselmotor verstandiger, 20 pk 3 cilinder is voldoende.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 01:42

Bericht door fred » do 30 aug 2012, 22:21

Word een zelfde motor op Marktplaats voor 195euro aangeboden. :roll:
rubriek onderdelen.
Gr Fred
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 01:43

Bericht door fred » zo 02 sep 2012, 08:19

En Joep al vorderingen gemaakt,of toch maar besloten na te denken over een nieuwe motor,vraag is dit oude schip de invenstering nog waard.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 01:44

Bericht door MaartenKlop » za 15 sep 2012, 09:26

Hoi Joep,

Het verhaal is me te lang om alles puntsgewijs te beantwoorden, ik heb op dit moment geen eigen internet ook. Wil je een goed advies kom dan een keertje langs in de werkplaats.
Wat ik je wel kan vertellen:
* De azijnpissers op dit forum hebben grotendeels gelijk vwb de bodemloze put ;)
* Een complete revisie van deze motor kost je (bij mij..) ongeveer 4000 euro, ex btw.
* De originele vlotterpakking is 0.8 mm dik, en kost je 5 euro. Waarom zelf knoeien ? Probeer vooral ook niet om de carburateurvoetpakking en andere afdichtingen (fiber ringen, banjo, etc) her te gebruiken!
* De oorzaak van een overlopende carburateur ligt vaak puur in het feit dat de benzine in de tank vuil is en de filtering niet in orde is, waardoor het (nieuwe) vlotterventiel alsnog blijft hangen.
* 4 bar compressie is te laag om netjes te kunnen verbranden, nieuwwaarde is 6 bar en 5 bar heb je minimaal nodig
* Olie op de zuiger is foute boel = revisie, en nee: halve revisie bestaat niet. Reviseren van zo'n motor doe je alleen als je een liefhebber bent, en je graag de originele motor in de boot wilt behouden. Slijtagedelen voor deze motor zijn niet allemaal meer te leveren overigens, met name vwb de lagering. Maar een oplossing is altijd wel te vinden in revisieland.

Nogmaals, nog meer vragen, gewoon even bellen of langskomen.

Gr. Maarten
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 01:44

Bericht door vuuren1 » di 18 sep 2012, 00:26

Maarten,

Dat wordt straks incl. btw ca. 5000 euro en dan zijn we de vraagtekens m.b.t. de keerkoppeling nog vergeten.
Om tot een verstandig advies te komen in geval van een niet specifieke Albin Lover is er maar weinig of helemaal geen azijn nodig om dergelijke investeringen af te raden.

Joep heeft zich feitelijk een boot aan laten smeren met een motor zonder toekomst.
Hetzelfde als een boot kopen zonder motor, alleen deze motor moet hij er zelf uithalen ;)

Goedkoop lijkende oudere boten lijken aantrekkelijk maar blijken veelal projecten te worden die vastlopen op forse onkosten.

Een op maat aankoopkeuring kost geld, dus dat doen de kopers met -de rose bril- niet...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:45

Bericht door joep » ma 01 okt 2012, 20:43

Heren,

Alle dank voor jullie antwoord. Op de een of andere manier heb ik geen melding van nieuwe posts ontvangen (vandaar mijn zeer trage antwoord) :(
Ik heb het blok dat op Marktplaats aangeboden stond (195e) gekocht, hier de carburateur 1:1 van overgezet en de motor loopt nu weer prima (dit donor blok had nog de niet aluminium uitvoering).
Opzich loopt het blok nu prima, echter mijn idee was om hem toch volledig te reviseren in de winter, daarvoor ben ik nu begonnen met het demonteren van het donor blok.
Het donor blok ziet er van binnen opzich niet zo gek uit, echter de cylinder koeling zit helemaal vol roest (ja inderdaad wat verwacht je ook anders).
De vorige eigenaar heeft er bijverteld dat cylinder 3 minder compressie had (hij heeft de motor vervangen omdat hij een zwaardere wilde), de inlaat klep van cylinder 3 is een beetje wit (verbrand?) en er zit een heeeel lichte kras in de cylinder wand.

Je krijgt toch een soort van haat/liefde verhouding met zo'n oude motor, het liefst gun ik hem een goede schoonmaak beurt en vervangen van slijt onderdelen (big-eye lagers/klep veren etc), echter...
De onderdelen die nog orgineel te krijgen zijn zijn zo vreselijk duur dat ik nu begrijp wat jullie hier in het forum mij proberen te vertellen ;-)
Moet de rekensom nog maken, maar met 1500e heb je waarschijnlijk niet alles betaald..

Bij het demonteren van het donorblok ben ik nu vastgelopen daar ik niet weet hoe de keerkoppeling te verwijderen; Ik had verwacht dat de krukas met een standaard "veelkant as" in de koppeling geschoven zou zijn (zoals bij auto's met achterwiel aandrijving), echter simpel losschroeven en trekken lukt niet :(
Maarten: kun jij vertellen hoe deze te verwijderen? Ik heb er geen vertraging tussen zitten en ook geen start-zwengel, er zit alleen een koppelstuk tussen motor en keerkoppeling.

De keerkoppeling werkt opzich prima, hij slipt alleen ligt door in zijn vrij. Zoals verteld heb ik geprobeerd dit af te stellen, echter zonder succes. Op Marktplaats bied iemand revisie/reparatie van keerkoppelingen (o.a. Albin aan), ik denk dat ik hem vraag hem na te zien en af te stellen.

Resume: Ik denk dat ik de winter toch de motor demonteer. Al is het om hem goed schoon te maken (inclusief het schoon maken van de viezigheid in motor ruimte). Zal hem dan open maken (ja dat gaat toch enkele 100e kosten aan pakkingen) en visueel kijken hoe hij eruit ziet, dan besluiten wat te doen.
Initieel was mijn idee om dan te kijken welke er het beste uitziet en die dan te reviseren+terug plaatsen.

Wat ik mij afvraag, zijn er geen motor revisie bedrijven die zaken als kleppen+zetels/veren/lagers als "standaard" onderdelen hebben, dit om bedragen als >100e/lagerschaal te omzeilen ?

Nogmaals sorry van mijn late reactie en thanks voor jullie tijd!

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor joep » 08 Dec 2013, 01:46

Bericht door joep » ma 01 okt 2012, 20:58

MaartenKlop schreef:
Hoi Joep,

Het verhaal is me te lang om alles puntsgewijs te beantwoorden, ik heb op dit moment geen eigen internet ook. Wil je een goed advies kom dan een keertje langs in de werkplaats.
Wat ik je wel kan vertellen:
* De azijnpissers op dit forum hebben grotendeels gelijk vwb de bodemloze put ;)



Allereerst bedankt dat je even de tijd genomen hebt om toch te reageren ;-)
Inmiddels hebben we een dag gevaren zonder problemen (zie mijn andere post). Ik snap waarom je graag aan Albin's sleutelt, het blijft toch een beetje antieke nostalgie, die mits loopt heel mooi loopt(lol dat zegt iemand die net 30 is).
Het grote probleem is gebrek aan documentatie (werkplaats documentatie) :(

MaartenKlop schreef:
* Een complete revisie van deze motor kost je (bij mij..) ongeveer 4000 euro, ex btw.



Fair gezien de werk die erin zit. Dit wil ik zeker niet uitgeven (ondanks de liefde is het dit financieel gewoon niet waard).
Momenteel twijfel ik nog wat ik in de winter ga doen. Dingen als verf IN het motorblok die loslaat wil zeggen dat ALLES echt uit elkaar moet.
Daar tegenover heb ik gezien wat er een smurrie in het carter zit, alleen al schoonmaken zou het blokje lief doen :-)

MaartenKlop schreef:
* De originele vlotterpakking is 0.8 mm dik, en kost je 5 euro. Waarom zelf knoeien ? Probeer vooral ook niet om de carburateurvoetpakking en andere afdichtingen (fiber ringen, banjo, etc) her te gebruiken!
* De oorzaak van een overlopende carburateur ligt vaak puur in het feit dat de benzine in de tank vuil is en de filtering niet in orde is, waardoor het (nieuwe) vlotterventiel alsnog blijft hangen.



Als je aan het knoeien bent is het erg onhandig als je die dingen niet op voorraad hebt liggen ;-) Maar ik snap je boodschap...
Het zou zomaar kunnen dat dit een deel van het probleem veroorzaakte, al kan het ook gekomen zijn door het lagere vlotter niveau (ik ben na het overzetten van de donor carburateur niet verder gaan zoeken).
Er zit een standaard inline kunstof filter van Bosch tussen (nieuw), brandstof is ook nieuw. Het zou kunnen dat er troep in de tank zit, dit weet ik niet.

MaartenKlop schreef:
* 4 bar compressie is te laag om netjes te kunnen verbranden, nieuwwaarde is 6 bar en 5 bar heb je minimaal nodig



Ik heb dit foutief gemeten (met dichte brandstof klep, terwijl ik wist dat dit niet moest :oops: ), de druk was in ieder geval gelijk in alle cylinders. Moet de test nog herhalen (en ja dan op de juiste manier).

MaartenKlop schreef:
* Olie op de zuiger is foute boel = revisie, en nee: halve revisie bestaat niet. Reviseren van zo'n motor doe je alleen als je een liefhebber bent, en je graag de originele motor in de boot wilt behouden. Slijtagedelen voor deze motor zijn niet allemaal meer te leveren overigens, met name vwb de lagering. Maar een oplossing is altijd wel te vinden in revisieland.



Kijk en dat is mijn probleem.. Ik heb wel wat mensen om mij heen die verstand van antieke motoren hebben, echter van motoren waar de revisie onderdelen verkrijgbaar en betaalbaar zijn...
Ondanks dat ik geen mechanische achtergrond heb (wel kennissen die oldtimer ervaring hebben en kennissen die draaier zijn) wil ik het blokje toch graag wat onderhoud gunnen (ik ben stiekem toch wel een beetje liefhebber van die oude techniek). Maar nog zoekende hoe ik daar invulling aan moet geven :-)

MaartenKlop schreef:
Nogmaals, nog meer vragen, gewoon even bellen of langskomen.



Thanks! Zie mijn andere post, kun jij vertellen hoe de keerkoppeling los van het blok moet?
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Albin O41 onderhoud

Berichtdoor MaartenKlop » 08 Dec 2013, 01:47

Bericht door MaartenKlop » ma 01 okt 2012, 21:07

Joep, op al je vragen heb ik zo het antwoord, alleen even de tijd niet om dat allemaal hier neer te gaan zitten typen. Bel me zoals eerder gezegd gewoon even op, 's avonds.
Heel kort: de keerkoppeling eraf is geen steekas, je moet het huis eerst loshalen. Revisie van zo'n keerkoppeling door zo'n tovenaar die claimt alle koppelingen te kunnen reviseren is onzin, ten eerste zijn er goede gebruikte koppelingen in overvloed en ten tweede is een echte revisie van zo'n koppeling onbetaalbaar, alleen een nieuwe remband kost je uit m'n hoofd honderden euro's.

Compressie meten met gasklep dicht levert je echt geen 2 bar meer op..

Er is maar 1 producent van Albinonderdelen en je eventuele zoektocht naar andere onderdelen zal op niets uitlopen, op een paar zuigerveren na. Aan onderdelen voor een complete revisie ben je naar schatting zo'n 2000 - 2500 euro inc btw kwijt, dan moet je het verspanende werk nog uitbesteden (blok boren, klepgeleiders + kleppen vervangen, kleprevisie+loodvrij, blok en kop vlakken, krukas slijpen).

Als je motor het nu gewoon doet, blijf er dan vooral vanaf. zorg dat alles veilig en betrouwbaar vwb carburatie en ontsteking (alle slijtage onderdeeltjes even vervangen), en ga lekker varen. Als ik het zo tussen neus en lippen doorlees wordt jouw 'revisie' toch een halve revisie, en dat is geen revisie.

Gr. Maarten
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast