Bericht door joep » ma 01 okt 2012, 20:58
MaartenKlop schreef:
Hoi Joep,
Het verhaal is me te lang om alles puntsgewijs te beantwoorden, ik heb op dit moment geen eigen internet ook. Wil je een goed advies kom dan een keertje langs in de werkplaats.
Wat ik je wel kan vertellen:
* De azijnpissers op dit forum hebben grotendeels gelijk vwb de bodemloze put
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Allereerst bedankt dat je even de tijd genomen hebt om toch te reageren
![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Inmiddels hebben we een dag gevaren zonder problemen (zie mijn andere post). Ik snap waarom je graag aan Albin's sleutelt, het blijft toch een beetje antieke nostalgie, die mits loopt heel mooi loopt(lol dat zegt iemand die net 30 is).
Het grote probleem is gebrek aan documentatie (werkplaats documentatie)
MaartenKlop schreef:
* Een complete revisie van deze motor kost je (bij mij..) ongeveer 4000 euro, ex btw.
Fair gezien de werk die erin zit. Dit wil ik zeker niet uitgeven (ondanks de liefde is het dit financieel gewoon niet waard).
Momenteel twijfel ik nog wat ik in de winter ga doen. Dingen als verf IN het motorblok die loslaat wil zeggen dat ALLES echt uit elkaar moet.
Daar tegenover heb ik gezien wat er een smurrie in het carter zit, alleen al schoonmaken zou het blokje lief doen
MaartenKlop schreef:
* De originele vlotterpakking is 0.8 mm dik, en kost je 5 euro. Waarom zelf knoeien ? Probeer vooral ook niet om de carburateurvoetpakking en andere afdichtingen (fiber ringen, banjo, etc) her te gebruiken!
* De oorzaak van een overlopende carburateur ligt vaak puur in het feit dat de benzine in de tank vuil is en de filtering niet in orde is, waardoor het (nieuwe) vlotterventiel alsnog blijft hangen.
Als je aan het knoeien bent is het erg onhandig als je die dingen niet op voorraad hebt liggen
![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Maar ik snap je boodschap...
Het zou zomaar kunnen dat dit een deel van het probleem veroorzaakte, al kan het ook gekomen zijn door het lagere vlotter niveau (ik ben na het overzetten van de donor carburateur niet verder gaan zoeken).
Er zit een standaard inline kunstof filter van Bosch tussen (nieuw), brandstof is ook nieuw. Het zou kunnen dat er troep in de tank zit, dit weet ik niet.
MaartenKlop schreef:
* 4 bar compressie is te laag om netjes te kunnen verbranden, nieuwwaarde is 6 bar en 5 bar heb je minimaal nodig
Ik heb dit foutief gemeten (met dichte brandstof klep, terwijl ik wist dat dit niet moest
![Beschaamd :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
), de druk was in ieder geval gelijk in alle cylinders. Moet de test nog herhalen (en ja dan op de juiste manier).
MaartenKlop schreef:
* Olie op de zuiger is foute boel = revisie, en nee: halve revisie bestaat niet. Reviseren van zo'n motor doe je alleen als je een liefhebber bent, en je graag de originele motor in de boot wilt behouden. Slijtagedelen voor deze motor zijn niet allemaal meer te leveren overigens, met name vwb de lagering. Maar een oplossing is altijd wel te vinden in revisieland.
Kijk en dat is mijn probleem.. Ik heb wel wat mensen om mij heen die verstand van antieke motoren hebben, echter van motoren waar de revisie onderdelen verkrijgbaar en betaalbaar zijn...
Ondanks dat ik geen mechanische achtergrond heb (wel kennissen die oldtimer ervaring hebben en kennissen die draaier zijn) wil ik het blokje toch graag wat onderhoud gunnen (ik ben stiekem toch wel een beetje liefhebber van die oude techniek). Maar nog zoekende hoe ik daar invulling aan moet geven
MaartenKlop schreef:
Nogmaals, nog meer vragen, gewoon even bellen of langskomen.
Thanks! Zie mijn andere post, kun jij vertellen hoe de keerkoppeling los van het blok moet?