Pagina 1 van 3

Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 09:58
door Ayhan
Via dit onderwerp wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en mij de juiste richting op kan helpen.

Ik heb een speedboat met een Mercruiser 3.0 LX. Gisteren toen het 38 graden wat dacht ik te gaan varen. Mijn boot startte zonder enige problemen en loopt als een zonnetje.
Wel heb ik de bilge moeten luchten omdat er een sterk benzine geur uit kwam.

Na 10 minuten varen " onder de 10 kmph " heb ik m opengetrokken. Mijn boot wil geen toeren meer maken bij vol gas. Hij houdt in en komt niet boven 3000 toeren.
Ook wordt de benzine lucht op dat moment heel merkbaar.

Een paar feiten:

- Boot heeft 2 weken geleden gevaren
- 2 weken geleden helemaal volgetankt en weggezet. Bij tanken spoot er na vollopen wel benzine uit de ontluchtingsgat.
- Bilge stinkt naar benzine en er is vloeistof in de bilge, bruinachtig qua kleur en stinkt heel erg naar benzine
- Motor start direct
- Stationeer draait prima
- Geen zichtbare lekkage " Of ik zie iets over het hoofd "
- Benzine geur is vers, geen half verbranding.

Alvast dank voor het meedenken.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 11:49
door Electricben
het is nooit erg verstandig om de tank zo vol te gooien dat er brandstof via het ontluchtingsgat uit spuit, want dan geef je er blijk van dat je totaal niet beseft dat de bij het tanken relatief koude benzine geen enkele kans meer heeft op een normale wijze te kunnen uitzetten: dit leid altijd tot problemen.
Hoe zou het dan toch komen dat je benzine ruikt? Zoek en gij zult vinden!

In normale situaties als een motor niet op toeren wil komen, kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn:
* de motor krijgt niet voldoende brandstof wellicht door achterstallig onderhoud, zoals een verstopt luchtfilter, verstopt brandstoffilter, lekkende brandstoftoevoer waardoor
valse lucht wordt aangezogen o.i.d.
OOK kan de brandstofpomp niet goed werken, bij brandstofinjectie kunnen de injectoren vervuild zijn, bij carburatie kan de carburateur vervuild zijn.
* de ontsteking werkt niet goed

Oplossing:
Leermoment : Check altijd in de aangegeven volgorde dus eerst brandstof, pas als laatste ontsteking.

Ik geef je expres niet meer informatie, want anders leer je er niet van.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 12:01
door Marie Christina
Heel mooi dat je iemand iets wil meegeven, Electricben.
Maar het is een dun lijntje tussen iemand iets willen leren en belerend zijn.

Denk je niet dat TS ook wat leert als je de oplossing gewoon aandraagt?
Want je wekt wel de verwachting die te hebben.
Met een beetje achtergrondinfo erbij heb je het door jou beoogde doel dan ook bereikt en is TS uit de brand. :)

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 13:18
door Yep
Electricben schreef:Ik geef je expres niet meer informatie, want anders leer je er niet van.

Eensch, daar heeft niemand dus wat aan.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 13:26
door Ayhan
Hoi ElectricBen,

Helemaal voltanken is nooit verstandig, echter kan ik niet zien hoe vol het is, ik ben afhankelijk van de pomp die automatisch stopt als het vol is.

Ik wilde door alles te benoemen het eea uitsluiten en directer zoeken naar een oorzaak en oplossing.
Het is mooi weer, boot ligt in water en wil voorkomen dat ik het er weer uit moet laten takelen als het snel op te lossen is.

Ik heb het bericht puur geplaatst op basis van jouw bericht over je expertise in dit gebied. Ik leer van fouten maar ik begrijp niet wat ik met jou antwoord moet.
Mijn expertise gebied ligt elders maar ben redelijk technisch aangelegd. Dat alles wat je als mogelijke oorzaak hebt benoemd was ik zelf al achter.

Mijn doel is om met de gegevens die ik heb gegeven te kijken wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn zodat ik snel het probleem kan verhelpen.

p.s.
Informatie niet geven omdat ik het niet zou leren vind ik raar. Ik heb een probleem die ik wil oplossen.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 14:08
door henkvd
Om maar een deur open te trappen, ga eerst na of de vloeistof in de bilge benzine bevat, just in case.

Schoonmaken en dan verder uitzoeken waar het vandaan komt.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 14:46
door R.C.Grootveld
Ayhan schreef:Ook wordt de benzine lucht op dat moment heel merkbaar.

Hiermee lijkt er dus een verband te zijn met het gevraagde vermogen.
Het lijkt er dan ook op, dat er ergens in het brandstof systeem van de motor zelf een lek zit.

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets gehad en toen bleken er een paar slangetjes van de retourleiding te 'zweten' resp. te lekken.
Was eenvoudig op te lossen, slangetjes zijn gewoon bij de betere watersportzaken te koop. Ik heb er toen een monteur bij gehaald, maar ik weet nu wat ik moet (en dus zelf kan) doen.
Nu heb ik (gelukkig) een zelfontbrander en ik weet meer van stoommachines dan van de huidige, moderne benzine motoren, maar ik zou het in die richting zoeken.

En in de wetenschap dat ik nu bot over kom, maar als ik aan boord van een schip benzinegeur ruik, zou ik het niet in m'n hoofd halen om dat ding te starten . . . . .
Je zal de eerste niet zijn die de kogelbaan formule aan den lijve moet ondervinden en na van de schrik bekomen te zijn een paar schadeclaims van je buren in de brievenbus vindt.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 15:52
door Ayhan
henkvd schreef:Om maar een deur open te trappen, ga eerst na of de vloeistof in de bilge benzine bevat, just in case.

Schoonmaken en dan verder uitzoeken waar het vandaan komt.


Zojuist bilge leeggepompt en meegenomen naar huis. Vloeistof is wel brandbaar maar niet heel erg. Mengelmoesje van water en brandstof denk ik.
Heb de bilge nu helemaal droog en schoongemaakt, ff afwachten...

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 15:58
door Ayhan
R.C.Grootveld schreef:Hiermee lijkt er dus een verband te zijn met het gevraagde vermogen.
Het lijkt er dan ook op, dat er ergens in het brandstof systeem van de motor zelf een lek zit.

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets gehad en toen bleken er een paar slangetjes van de retourleiding te 'zweten' resp. te lekken.
Was eenvoudig op te lossen, slangetjes zijn gewoon bij de betere watersportzaken te koop. Ik heb er toen een monteur bij gehaald, maar ik weet nu wat ik moet (en dus zelf kan) doen.
Nu heb ik (gelukkig) een zelfontbrander en ik weet meer van stoommachines dan van de huidige, moderne benzine motoren, maar ik zou het in die richting zoeken.

En in de wetenschap dat ik nu bot over kom, maar als ik aan boord van een schip benzinegeur ruik, zou ik het niet in m'n hoofd halen om dat ding te starten . . . . .
Je zal de eerste niet zijn die de kogelbaan formule aan den lijve moet ondervinden en na van de schrik bekomen te zijn een paar schadeclaims van je buren in de brievenbus vindt.


Lessons learned :-) Ik had uit voorzorg wel de motorkap etc allemaal verwijderd voordat ik m aanslingerde.
Dat het de leidingen zouden kunnen zijn is idd aannemelijk. Aangezien de tank vol zat met deze warme dagen en geen ruimte had om uit te zetten.

Re: Motorprobleem / Brandstoftoevoer ?

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2019, 16:06
door Popeye
Ayhan schreef:Hoi ElectricBen,

Helemaal voltanken is nooit verstandig, echter kan ik niet zien hoe vol het is, ik ben afhankelijk van de pomp die automatisch stopt als het vol is.

Ik wilde door alles te benoemen het eea uitsluiten en directer zoeken naar een oorzaak en oplossing.
Het is mooi weer, boot ligt in water en wil voorkomen dat ik het er weer uit moet laten takelen als het snel op te lossen is.

Ik heb het bericht puur geplaatst op basis van jouw bericht over je expertise in dit gebied. Ik leer van fouten maar ik begrijp niet wat ik met jou antwoord moet.
Mijn expertise gebied ligt elders maar ben redelijk technisch aangelegd. Dat alles wat je als mogelijke oorzaak hebt benoemd was ik zelf al achter.

Mijn doel is om met de gegevens die ik heb gegeven te kijken wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn zodat ik snel het probleem kan verhelpen.

p.s.
Informatie niet geven omdat ik het niet zou leren vind ik raar. Ik heb een probleem die ik wil oplossen.

De beste man zit op dit forum om, volgens mij, nog wat bij te kunnen verdienen na zijn pensionering. Heeft nog bruikbare onderdelen die verkocht kunnen worden en waarschijnlijk wil hij graag helpen tegen een "nette" vergoeding!

Groet, Jack.