Het eerste antwoord van Wolf:
Wolf1 schreef:Als je alleen die lader aan zou sluiten, zou je alleen officieel de aarde van de wal aan de lader maar ook aan je schip moeten knopen.
Dit vind je niet leuk want als je de lader veelvuldig langdurig zou gebruiken en je verfsysteem is niet optimaal kan je hierdoor een roest probleem aan het onderwaterschip krijgen ! (alleen als je laadt) Verder niets
Maar het probleem wordt groter, want je begint ook al over een klein omvormertje, en aan een omvormertje komt dan weer een boordnetje.
En bij een boordnet hoort een aardlekschakelaar en om die te kunnen laten werken moet de nul van de omvormer aan de zelfde scheepsaarde als de walstroom.
Zo heb je net zoveel 220 aan boord als dat je omvormer kan leveren !
Zeg je dan, ja maar s’winters even een elektrisch kacheltje en op zijn tijd een lekker bakkie, dan wordt het toch al snel weer anders.
Want eerst die 220 omzetten naar 12V, in een accu stoppen en dan weer omvormen naar 220 gaat het dan ook niet worden.
Dan is de behoefte naar een omschakeling (wel of niet automatisch) ontstaan, 220 van de wal rechtsreeks op het boordnet.
Mede omdat de walstroom in Nederland niet polair vast is en het al aangegeven roest probleem zullen we nu gebruik moeten maken van een scheidingstrafo, als oplossing voor de reeds genoemde problemen.
Gr. en succes Wolf1.
Daarna zijn we "wat" verder gegaan met dit onderwerp maar het antwoord op je vraag staat hierboven.
Als je daarop aanvullende info wilt hebben moet je het even verder specificeren.