Walstroom en veiligheid

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2012, 02:03

Freek,

Het eerste antwoord van Wolf:

Wolf1 schreef:Als je alleen die lader aan zou sluiten, zou je alleen officieel de aarde van de wal aan de lader maar ook aan je schip moeten knopen.
Dit vind je niet leuk want als je de lader veelvuldig langdurig zou gebruiken en je verfsysteem is niet optimaal kan je hierdoor een roest probleem aan het onderwaterschip krijgen ! (alleen als je laadt) Verder niets
Maar het probleem wordt groter, want je begint ook al over een klein omvormertje, en aan een omvormertje komt dan weer een boordnetje.
En bij een boordnet hoort een aardlekschakelaar en om die te kunnen laten werken moet de nul van de omvormer aan de zelfde scheepsaarde als de walstroom.
Zo heb je net zoveel 220 aan boord als dat je omvormer kan leveren !
Zeg je dan, ja maar s’winters even een elektrisch kacheltje en op zijn tijd een lekker bakkie, dan wordt het toch al snel weer anders.
Want eerst die 220 omzetten naar 12V, in een accu stoppen en dan weer omvormen naar 220 gaat het dan ook niet worden.
Dan is de behoefte naar een omschakeling (wel of niet automatisch) ontstaan, 220 van de wal rechtsreeks op het boordnet.
Mede omdat de walstroom in Nederland niet polair vast is en het al aangegeven roest probleem zullen we nu gebruik moeten maken van een scheidingstrafo, als oplossing voor de reeds genoemde problemen.
Gr. en succes Wolf1.


Daarna zijn we "wat" verder gegaan met dit onderwerp maar het antwoord op je vraag staat hierboven.
Als je daarop aanvullende info wilt hebben moet je het even verder specificeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jan 2012, 11:29

vuuren1 schreef:Als je daarop aanvullende info wilt hebben moet je het even verder specificeren.

Freek, hoogstwaarschijnlijk kan aan de hand van het merk en type van de lader worden vast gesteld, het soort transformator of geschakelde voeding er gebruikt wordt en of dit galvanisch gescheiden is van de walvoeding ?

Als je toch denkt over een omvormer waarom verkoop je de lader dan niet en koop je een moderne combi omvormer/lader, daar zit alles in polariteit onafhankelijk doorschakeling en een aardrelais.
Dus geschikt voor een aardlekschakelaar in jou boordnet.
Met zo’n ding zijn eigenlijk alle problemen opgelost je moet alleen voorkomen lange tijden aan de walstroom te liggen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 15 Jan 2012, 00:00

Mmm,dat kan natuurlijk,maar ik heb net een goede inverter (Viktron Phoenix 12/750) 2e hands gekocht.
De lader is ook nog uitstekend (TBC 312-2-25 van Proosten)
Ik denk dat het wel zal lukken,bedankt (Wolf en Hans)
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2012, 00:57

Volgens mij was de TBC 312-2-25 een 25A geschakeld voeding lader met 2 uitgangen ?
Is er ook nog iets over de leeftijd bekend ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 15 Jan 2012, 15:13

Ja klopt,2 uitgangen a 25 amp hij is 12 jaar en word momenteel bij Proosten gekalibreerd.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2012, 16:49

Dan heb ik de gebruiksaanwijzing op de site bij Proosten gelezen maar nergens gevonden dat of waarom deze lader massa vrij geïnstalleerd dient te worden ?
Waar heb jij dat vandaan ?
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 16 Jan 2012, 17:17

Verdorie,nu ga ik op m'n bek..... kan het niet meer vinden :oops:
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 16 Jan 2012, 19:31

freekw schreef:Verdorie,nu ga ik op m'n bek..... kan het niet meer vinden :oops:
Heb je een adres voor mijn uren declaratie ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Jan 2012, 21:37

Haha!! :D
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 16 Jan 2012, 23:55

Hier dus ,was wel de TBC 600 die is iets moderner

Afbeelding
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten