Pagina 6 van 7

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 00:49
door freekw
Zo dan

Afbeelding

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 08:45
door Wolf1
Het bleek toch nog niet helemaal opgelost ! ! !
It is so simple

Afbeelding
Als je een regelbare lader hebt, kan er nog een on/off schakelaartje in de stuurstroom van WR Load on invertor
Gr. Wolf1

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 21:31
door vuuren1
Inderdaad, niet opgelost.

In het schema van Freek staat de omvormer altijd aan en als er walspanning bij komt staat de omvormeruitgang parallel aan de walspanning.
Dat wordt -knallen-.

Wolf heeft 2x een wisselcontact, dat is wel goed.
Als bij Wolf de walstroom er áf gaat (er vanuit gaande dat het schema in een spanningsloze situatie is weergegeven) wordt ook altijd de omvormer ingeschakeld.
Dat is oplosbaar middels een schakelaartje op de omvormer.


Het is allemaal veel eenvoudiger als je een goeie Combi koopt met een remote-control paneeltje.
Het voordeel van dit topic was dat ik weer na moest gaan denken hoe het vroeger allemaal zat.
Nu werk ik in dit soort gevallen met een Multiplus van Victron, aansluiten volgens het boekje en de bediening is voor iedereen kinderlijk eenvoudig (zelfs mijn vrouw snapt het...).
Bij omschakelen blijft alle elektronica gewoon gaan, die merkt daar niks van.
Je stelt de walcapaciteit in en de inverter springt ongemerkt bij als er een tekort dreigt.


Daarnaast kan je kiezen uit het voorschakelen van een scheidingstrafo, of een stel diodes (-Zincsaver-) in de aardleiding of directe aarde.

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 23:28
door freekw
Nee Hans de omvormer staat niet altijd aan, daar zorgt dat relais voor.
Dus niks knallen (het relais verbreekt eerst voor hij maakt)

Wat wel fout is bij mij is de acculader, die moet voor het relais geplaast worden.
De omvormer kan ik uitzetten dmv een afstandsbed.


Afbeelding

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 23:40
door vuuren1
Ik had het verbreekcontact gemist in het kleurige en rommelige schema.
Wolf deed het beter met schuin getekende contacten met scharnierpunten..

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 23:41
door Wolf1
He’ he’, geloof dat het ergens op gaat lijken !
Gr. en succes Wolf1

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 23:46
door freekw
vuuren1 schreef:Ik had het verbreekcontact gemist in het kleurige en rommelige schema.
Wolf deed het beter met schuin getekende contacten met scharnierpunten..



Tjonge jonge tis maar een schetsje,miere neu..... ;)

Geintje hoor!

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 23:52
door freekw
Wolf1 schreef:He’ he’, geloof dat het ergens op gaat lijken !
Gr. en succes Wolf1


Dus kan ik het zo maken,van de week eerst eens mooier tekenen.
Maar het gaat om het principe.

PS Wat zal ik met de foute schema's doen, hier op het forum laten staan of als fout bestempelen,mogelijk zijn er andere die iets willen overnemen,niet dat ze de foute schets pakken

Re: -opgelost-Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2012, 00:35
door vuuren1
freekw schreef:
vuuren1 schreef:Ik had het verbreekcontact gemist in het kleurige en rommelige schema.
Wolf deed het beter met schuin getekende contacten met scharnierpunten..



Tjonge jonge tis maar een schetsje,miere neu..... ;)

Geintje hoor!


Nu is het ineens een schetsje, eerder was een vorige schets aanleiding om -opgelost- neer te zetten :o

Re: Walstroom en veiligheid

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2012, 00:49
door Bejakruiser
Maar nu zit nog steeds de aardlek na de lader.