omvormer met schakelautomaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

omvormer met schakelautomaat

Berichtdoor noton » 23 Mrt 2014, 12:26

Hallo,

Ik wil een 1700W omvormer met schakelautomaat en 2 extra accu's van 100Ah elk, gaan installeren.

De bestaande situatie is als volgt:
Walstroom is aanwezig. acculader 220V aanwezig. Verder zijn er 2 accu's, 1 van 120Ah en 1 van 160Ah(ook voor boegschroef).
De 2 accu's zijn te schakelen middels een alom bekende draaischijf schakelaar, waarmee je kan kiezen tussen: uit, accu 1, accu 2 en beide accu's.
Mijn vragen zijn:
1 Als ik de 2 extra accu's bij de 120Ah uur aansluit. Kan dit zomaar?
2 Is het misschien beter om de omvormer en de beide nieuw te installeren accu's apart te houden, en alleen op te laden met de walstroom.
3 Ik heb een 2 liter dieselmotor met standaard dynamo. Kan deze alle accu bijladen, als ik de 2 nieuw te installeren accu's bij de 120Ah bestaande accu aansluit?
Met andere woorden: Is die dynamo krachtig genoeg om in totaal 480 Ah bij te laden.
4 Kan de omvormer geïnstalleerd worden in de motorruimte? dit i.v.m. warmte ontwikkeling ?

Ik weet dat de acculader voor de schakelautomaat moet komen.

Alvast bedankt.
noton
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Mrt 2014, 11:50
ligplaats: den Bosch
info:

Re: omvormer met schakelautomaat

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2014, 20:25

De aanwezige handmatige accuschakelaar zou ik als je toch bezig ga wegdoen.
De reden is dat er verlies optreedt door allerlei kabel en je steeds moet nadenken hoe de boel te schakelen.
Vervangen voor een MOSFET scheider of relais.

Verder:
Ad.1:
Kan maar dat werkt niet omdat verschillende accu's ieder een verschillende inwendige weerstand hebben en elkaar bij parallel schakelen leeg trekken.
Ad.2:
Ja of met een MOSFET scheider of relais om ook de mogelijkheid te bieden om ook door de motor te kunnen worden opgeladen.
Ad.3:
Ligt aan de dynamo capaciteit en heeft niets te maken met een 2 liter motor.
Tevens is de soort regelaar van belang (maar die zal wel standaard zijn) en verder geeft een lagere dynamo capaciteit een langere laadtijd.
De dynamo zou met overbelasting stuk kunnen gaan maar dat komt niet vaak voor.
Ad.4:
Zou ik niet voor kiezen maar zie de specificaties van de betreffende omvormer (daar staan de werktemperaturen bij).

Note:
We zien heel vaak dat uitbreiding van de E installatie uiteindelijk leidt tot een warrige puinhoop.
Opnieuw beginnen is meestal veel beter, vooral bij een wat oudere boot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: omvormer met schakelautomaat

Berichtdoor elrenegado » 24 Mrt 2014, 09:49

idd, vergeet die draaischakelelaar en koop bv een een victron argo-fet laadstroom verdeler, 2 of 3 voudig.
daar kan je gerust verschillende types accus aanhangen per bank en de argofet zal zelf voor de verdeling van de laadstroom zorgen.

of je dynamo daar voldoende voor levert kan je zelf beantwoorde,
hoeveel Ampere kan deze leveren ?
je dynamo moet ongeveer 15% van je accucapaciteit zijn. (zie boekje stroom aan boord van Victron... gratis te downloaden)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: omvormer met schakelautomaat

Berichtdoor noton » 24 Mrt 2014, 22:52

Dank jullie voor de reacties.

Dynamo is een Motorola 14/30. dus 30A bij 14 V ??????

Dus draaischakelaar eruit slopen, en fet laadstroom verdeler installeren.
Ik kan dan 3 accu banken maken. 1 bank van 1 accu(160Ah), 1 bank van 1 accu(120Ah) en 1 bank van 2 gelijke accu"s (100Ah per stuk)
Klopt dit zover????

Als ik daarna nog zonnepanelen wil leggen, moet ik nog een aparte omvormer kopen.
Is er misschien een apparaat waarbij alles in 1 zit. Dus laadstroom verdeler met omvormer voor de zonnepanelen o.i.d.
noton
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Mrt 2014, 11:50
ligplaats: den Bosch
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten