Pagina 1 van 1

Ampere en voltmeter

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022, 11:51
door Lotte
Ik heb een smartshunt van Victron op mijn 24 v service groep. Die accu’s zijn via een Cyrix verbonden met de 24v boegschroef accu’s. Kan ik stellen dat mijn volt en ampere metertjes op het dashboard overbodig zijn, omdat Ik alles kan zien via de app van de smartshunt. Heb op het dashboard controlelampjes voor de 12v en 24v laadfunctie.

Re: Ampere en voltmeter

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022, 14:17
door heuvels
Hangt er van af hoe een en ander zit aangesloten.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om de metertjes te monitoren onder het sturen zonder dat ik mijn telefoon hoef te raadplegen.
De ampèremeters op je dashboard.. hebben die ook een eigen shunt of een losse shunt tussen accu en dynamo?
De bedrading die heen en weer door de ampèremeter loopt kan de laadspanning aardig verminderen dus heeft het zin die er tussenuit te halen.
De voltmeter op dashboard heeft altijd zin. Ik heb er een keuzeschakelaar naast gezet om mijn drie accu's afzonderlijk te meten.

Re: Ampere en voltmeter

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2022, 21:04
door Wolf1
lotte,
Het meten van de stroom en de spanning, ging vroeger via een in de ampèremeter ingebouwde shunt
Je nu gebruikte smartshunt maakt je oude meters overbodig en is het aan te raden de bedrading ook te wijziggen.
De lange draden met de grote stroom van de dynamo via de meter naar de accu geven veel te veel verliezen.
Dat kan nu veel korter, dynamo, shunt, accu.. Om een accu 100% vol te laden spelen tiende volts grote rollen.
Gr. Wolf1

Re: Ampere en voltmeter

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022, 15:59
door Lotte
Wolf1 schreef:lotte,
Het meten van de stroom en de spanning, ging vroeger via een in de ampèremeter ingebouwde shunt
Je nu gebruikte smartshunt maakt je oude meters overbodig en is het aan te raden de bedrading ook te wijziggen.
De lange draden met de grote stroom van de dynamo via de meter naar de accu geven veel te veel verliezen.
Dat kan nu veel korter, dynamo, shunt, accu.. Om een accu 100% vol te laden spelen tiende volts grote rollen.
Gr. Wolf1


Dank je Wolf1. Heb de meter verwijderd.

Re: Ampere en voltmeter

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022, 20:36
door Nope
heuvels schreef:Hangt er van af hoe een en ander zit aangesloten.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om de metertjes te monitoren onder het sturen zonder dat ik mijn telefoon hoef te raadplegen.
De ampèremeters op je dashboard.. hebben die ook een eigen shunt of een losse shunt tussen accu en dynamo?
De bedrading die heen en weer door de ampèremeter loopt kan de laadspanning aardig verminderen dus heeft het zin die er tussenuit te halen.
De voltmeter op dashboard heeft altijd zin. Ik heb er een keuzeschakelaar naast gezet om mijn drie accu's afzonderlijk te meten.


:thumbup