Ampere en voltmeter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Ampere en voltmeter

Berichtdoor Lotte » 23 Jan 2022, 11:51

Ik heb een smartshunt van Victron op mijn 24 v service groep. Die accu’s zijn via een Cyrix verbonden met de 24v boegschroef accu’s. Kan ik stellen dat mijn volt en ampere metertjes op het dashboard overbodig zijn, omdat Ik alles kan zien via de app van de smartshunt. Heb op het dashboard controlelampjes voor de 12v en 24v laadfunctie.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Ampere en voltmeter

Berichtdoor heuvels » 23 Jan 2022, 14:17

Hangt er van af hoe een en ander zit aangesloten.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om de metertjes te monitoren onder het sturen zonder dat ik mijn telefoon hoef te raadplegen.
De ampèremeters op je dashboard.. hebben die ook een eigen shunt of een losse shunt tussen accu en dynamo?
De bedrading die heen en weer door de ampèremeter loopt kan de laadspanning aardig verminderen dus heeft het zin die er tussenuit te halen.
De voltmeter op dashboard heeft altijd zin. Ik heb er een keuzeschakelaar naast gezet om mijn drie accu's afzonderlijk te meten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ampere en voltmeter

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jan 2022, 21:04

lotte,
Het meten van de stroom en de spanning, ging vroeger via een in de ampèremeter ingebouwde shunt
Je nu gebruikte smartshunt maakt je oude meters overbodig en is het aan te raden de bedrading ook te wijziggen.
De lange draden met de grote stroom van de dynamo via de meter naar de accu geven veel te veel verliezen.
Dat kan nu veel korter, dynamo, shunt, accu.. Om een accu 100% vol te laden spelen tiende volts grote rollen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ampere en voltmeter

Berichtdoor Lotte » 28 Jan 2022, 15:59

Wolf1 schreef:lotte,
Het meten van de stroom en de spanning, ging vroeger via een in de ampèremeter ingebouwde shunt
Je nu gebruikte smartshunt maakt je oude meters overbodig en is het aan te raden de bedrading ook te wijziggen.
De lange draden met de grote stroom van de dynamo via de meter naar de accu geven veel te veel verliezen.
Dat kan nu veel korter, dynamo, shunt, accu.. Om een accu 100% vol te laden spelen tiende volts grote rollen.
Gr. Wolf1


Dank je Wolf1. Heb de meter verwijderd.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Ampere en voltmeter

Berichtdoor Nope » 28 Jan 2022, 20:36

heuvels schreef:Hangt er van af hoe een en ander zit aangesloten.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om de metertjes te monitoren onder het sturen zonder dat ik mijn telefoon hoef te raadplegen.
De ampèremeters op je dashboard.. hebben die ook een eigen shunt of een losse shunt tussen accu en dynamo?
De bedrading die heen en weer door de ampèremeter loopt kan de laadspanning aardig verminderen dus heeft het zin die er tussenuit te halen.
De voltmeter op dashboard heeft altijd zin. Ik heb er een keuzeschakelaar naast gezet om mijn drie accu's afzonderlijk te meten.


:thumbup
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten