Update:
Mijn vriend had vandaag foto's van de situatie gemaakt , maar had problemen met zijn telefoon , waardoor ik per ongeluk de foto's verwijderd had
.
Maar om het uit te leggen, onder het originele kwadrant zat een nog wat kleiner kwadrant die middels 3 bouten aan elklaar gekoppeld waren.
Het bovenste kwadrant loopt door een sleuf in de houten achterwand van de bak bij de spiegel wegens zijn diameter.
Het ondertse kwadrant was wat kleiner maar een 2/3e cirkel.
De hoeken van deze onderbroken cirkel kwamen tegen die houten achterwand omdat daar geen sleuf zat.
Om toch volledig bak- of stuurboord te geven moest hij steeds over dat punt getrokken worden door het stuur.
Daardoor ontstond er een nederwaartse kracht op beide kwadranten.
De krachten waren dermate dat zelfs het bovenste kwadrant , wat uit 2 helften bestaat met 6 bouten gemonteerd om de as , zijn bouten begon te verliezen.
Hebben de bouten vast gezet met 2 moeren ieder , waarvan 1 borgmoer steeds.
De kwadrant had ook al een M6 bout aan de zijkant tegen de spie aan zodat deze goed vast zit.
Alles gemonteerd en gesmeerd en wachten op een proefvaart in het voorjaar.
Kon nu niet omdat de motor nog in winterslaap ligt.
Het kleinere kwadrant was voor de stuurautomaat met een motor en kettingoverbrenging met groot tandwiel.
Deze was al niet meer in gebruik , en hebben we er tussenuit gesloopt.
Dus alles is weer zoals af werf , en zou moeten werken zoals het hoort.
Hij heeft nu al sinds een tijdje een moderne stuurautomaat gekoppeld via het nmea0183 systeem en werkt op het stuur en niet meer op het roer.
Wolf zijn plan ging ook niet , daar de roeras wat verder naar boven loopt.
Boven op de rand van de kuip zit een deksel , zoals een diesel of watervuldop , om in geval van nood als de kabel breekt daar een helmstok op te kunnen zetten om toch het roer te kunnen bedienen.
Al met al een vruchtbare en tevreden werkmiddag gehad , en gevoelsmatig zou ik zeggen dat alles nu in orde is.
De kabels moeten in de toekomst wel vernieuwd worden , daar hij met nieuw smeervet aanbrengen , bemerkte dat sommige strengen in zijn vingers prikten.
Maar dat probleempje tackelen we ook wel.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de goede tips die we hier weer mochten ontvangen van jullie.
chrit van den elzen.