Pagina 2 van 38

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 14:51
door Yep
Ok.
Ik laat dit (en de andere opties) eerst even op mij inwerken.
Grazie!

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 16:39
door Pettevlet
Ik zit ook te kijken naar een NMEA interface voor mijn motorgegevens.
Mocht je een J1939 compatible motor hebben, dan is het heel eenvoudig:
https://www.georgekniest.nl/artikel/11003/nmea2000-j1939-motor-koppeling.html

Ik zelf ga waarschijnlijk voor deze omdat ik geen J1939 protocol heb:
https://shop.lxnav.com/products/converters/smartemu/

Het voordeel van de laatste is dat ik dan ook mijn roerstandgever er op kan aansluiten.

8-)

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 17:06
door ErikH
Dat het allemaal n2k babbelt wil nog niet zeggen dat de spullen compatible met elkaar zijn. In het algemeen zijn berucht de niet meer ondersteunde apparaten (nieuwe plotter en iets oudere autopilot van hetzelfde merk) of verschillende merken die toch niet lekker communiceren (Victron + Raymarine). Heeft de Axiom een pagina om die Cerbo te integreren? Zijn er anders mogelijkheden om zelf een custom pagina in elkaar te frotten?

Gr.

Erik

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 20:07
door Yep
Pettevlet schreef:Ik zit ook te kijken naar een NMEA interface voor mijn motorgegevens.
Mocht je een J1939 compatible motor hebben, dan is het heel eenvoudig:


Zoals gemeld heb ik nog net de oude versie ofwel geen motordata/electronica.

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 20:09
door Yep
ErikH schreef:Dat het allemaal n2k babbelt wil nog niet zeggen dat de spullen compatible met elkaar zijn. In het algemeen zijn berucht de niet meer ondersteunde apparaten (nieuwe plotter en iets oudere autopilot van hetzelfde merk) of verschillende merken die toch niet lekker communiceren (Victron + Raymarine). Heeft de Axiom een pagina om die Cerbo te integreren? Zijn er anders mogelijkheden om zelf een custom pagina in elkaar te frotten?

Gr.

Erik


De Axiom heeft een speciaal ingerichte Victron Cerbo (GX) page.
Hiervoor hebben ze zelfs een speciaal kabeltje.
Plug and play derhalve.

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 21:28
door Pettevlet
Yep schreef:Zoals gemeld heb ik nog net de oude versie ofwel geen motordata/electronica.


Ah, excuus. Dat had ik even gemist.

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021, 21:40
door Yep
Het betreft een John Deere 6068TFM50 uit 2005/2006.
Eentje met nog een mechanische brandstofpomp.
Geen grammetje electronica zit er aan.
Makkelijk bij gedoe maar iets ingewikkelder bij dit soort wensen.

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2021, 14:30
door Nope
Op mijn dieseltje heb ik jaren een Actisense EMU gehad. Dat ging prima.
Noland RS11 ook geprobeerd, maar die gaven na een tijdje de geest. Daar ben ik na drie vervangingen mee gestopt.

Op de huidige boot heb ik een groot dashboard van 900x600 mm laten polyesteren.
Nog te klein voor alle apparaatjes, maar dat is pure luxe.

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2021, 15:50
door henkvd
Er zijn de nodige analog naar nmea2000 ( STng) convertors, deze kost een paar centen maar het grote voordeel, hij is volledig configureerbaar voor de sensoren, veel al moet je de druk en temp sensors vervangen omdat er geen kalibratie mogelijkheden zijn.

https://www.albacombi.com/wp-content/up ... i_v5_1.pdf

Re: Nieuw dashbord

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2021, 16:47
door Pettevlet
henkvd schreef:Er zijn de nodige analog naar nmea2000 ( STng) convertors, deze kost een paar centen maar het grote voordeel, hij is volledig configureerbaar voor de sensoren, veel al moet je de druk en temp sensors vervangen omdat er geen kalibratie mogelijkheden zijn.

https://www.albacombi.com/wp-content/up ... i_v5_1.pdf


Het ding van LXNav (de tweede link in mijn bericht) is ook volledig configureerbaar (en een stuk goedkoper… 8-) )
Zie: https://marine.lxnav.com/products/smartemu/