Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

communicatie en navigatie apparatuur

Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor FKZ » 23 Jan 2022, 09:47

Naast dit forum ben ik ook actief op het zeilers forum. Ik ben daar een interesse peiling gestart voor een inkoop actie van lofepo4 accus. Ook hier zie ik een aantal mensen die wel graag willen overstappen maar niet de skils hebben om van lisse cellen een accu te bouwen.

Daarom ook hier een interesse peiling in complete Lifepo 12 volt 100Ah accu. Dit is vergelijkbaar met een 220ah agm accu. Met een bij goed gebruik 4x langere levens duur.

Tevens maakt het b.v koken op inductie bereikbaar.

Het betreft samen gestelde accu pakketen van een goed reviewed verkoper uit china.
Specs:

Afmeting: LxBXH 26x17.5x21cm
gewicht: 12KG
nominaal voltage: 12,8 volt
Max laad voltage: 14.6 volt
Nominale capaciteit: 100Ah
Max laad amperes:50A
Max ontlaad amperes: 100A

A grade cellen met een JDB BMS met bluetooth module. professioneel samengevoegd in een ABS omkasting met M8 connectie polen. De gesealde ABS omkasting heeft een IP waarde van IP65

Tot 4 accus zijn parallel te schakelen en tot 4 accus zijn in serie te schakelen wat het mogelijk maakt om een 400Ah bij 12 volt te maken of een 100Ah bij 48 volt te maken.

Prijs verwachting rond de 350 euro per stuk hier op de stoep inclusief BTW shipping en inklaren. Afhankelijk van aantal kan deze prijs hoger of lager zijn. Bij een eventuele inkoop actie zal dit bedrag preciezer zijn.

Afbeelding

Graag een persoonlijk bericht bij interesse. Of een reactie.

Omdat een van de meest gestelde vragen is hoe ea te intergreren en hoe je dynamo te beschermen tegen het grote laad vermogen wat lifepo accus aan kunnen onderstaand een plaatje van victron.


Kan ik die accu's 'gewoon' laden met mijn bestaande lader (walstroom & dynamo)? voor 12 v Lood?

Afbeelding

Ipv een fet of relais verdeler zal er een. Dc-dc lader tussen de start en huus accu geplaatst moeten worden. Met een vermogen afgestemd op het dynamo vermogen.

Letop!



Bij elke chemie verandering van een accu moet je kijken of de instellingen van je oplaad apparatuur nog kloppen met je gekozen accu type. Ook tussen de verschillende type lood accu (natte accu, AGM, gel opz etc) zit een behoorlijk verschil in laad instellingen. Een lifepo laad karakteristiek zou mooi zijn voor een lifepo accu. maar is niet perse noodzakelijk. Er zijn lood karakters die ver weg blijven van de 14.6 volt. En dus keurig deze accu laden. Door de lage zelf ontlading kan je als de accu vol is de lader uit zetten.

Het word afgeraden om deze accu direct via de dynamo op te laden. Ivm mogelijk beschadigen van je dynamo. Bij dynamos met een laad vermogen groter dan 100 amp zou ook het BMS en de accu beschadigd kunnen raken.

Mocht je je laders niet kunnen instellen dan kan je met 1 DC-DC lader die je tussen de start accu en de lifepo zet de lifepo accu kunnen laden. Alle niet instelbare laders sluit je dan op je start accu aan. Niet instelbare laders kunnen: oude (eenvoudige) walstoom lader of je dynamo zijn.

Door bijvoorbeeld een Victron orion-TR smart 12-12 18 lader (ongeveer 170 euro) tussen je start en je huis houd accu te plaatsen kan je veilig en met de juiste parameters je accu laden. zie b.v dit linkje
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor Navigo » 29 Jan 2022, 18:38

HH,

Even wat vraagjes;

Hoe doe je het met garantie afhandeling ?
Er zal er vast wel eentje binnen een al dan niet acceptabele tijd falen.

Je schrijft over 4 accu's max in serie(48 volt) of 4 accu's parallel 12V .
Zijn deze accu's ook serie parallel te zetten, dus 24volt bij 200A? Of meer natuurlijk in verband met capaciteit.

Wat is het gevolg als ik kortstondig(tijdelijk) de accu's verbind met de startaccu's ?
Bijvoorbeeld omdat de startaccu's niet voldoen(te leeg zijn).
De dynamo zal dan ook kortstondig rechtstreeks de Lifepo's gaan laden.

Je geeft aan dat ze vergelijkbaar zijn met een 220AGM???
Het enige verschil is neem ik aan dat je zonder dat je de levensduur beinvloed dieper kan ontladen?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Feb 2022, 01:01

FKZ schreef:Lifepo 12 volt 100Ah accu. Dit is vergelijkbaar met een 220ah agm accu.

Ik zal wel iets gemist hebben, maar ik heb er nu 690 Ah in staan je maakt mij niet wijs dat ik met jouw type accu ineens maar 300 Ah nodig zou hebben
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor Yep » 03 Feb 2022, 10:38

Met niet-LiFePo4 heb je een range van zeg 40% (60 - 100% SOG).
Met LiFePo4 heb je een range van zeg 80% (10 - 90% SOG).
Dat scheelt dus de helft.
Ik denk dat hij dat bedoelt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor kajoe » 03 Feb 2022, 11:38

tja ik snap het ook even niet .
bij mij is bij iedere accu soort 1 ah ook 1 ah dus begrijp ik niet dat een 100 ah ineens 220 ah kan worden .
als dat zo zou zijn scheelt het mij een hoop accu gesjouw in gewicht dan 4x245 of 4x100 mar ik hou het maar bij wat ik heb ben er vertrouwd mee en de laatste 8 jaar nog geen probleem mee gehad .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor Yep » 03 Feb 2022, 11:46

Nogmaals, met LiFePo4 heb je ongeveer een dubbele EFFECTIEF BRUIKBARE capaciteit.
Zie mijn rekenvoorbeeld.
LiFePo4 kun je veel verder ontladen, daar zit de winst.
Je kunt dus toe met circa de helft aan Ah om dezelfde hoeveelhied bruikbare capaciteit beschikbaar te hebben.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor henkvd » 03 Feb 2022, 12:25

Het nadeel, waar we geen moeite mee hebben, laden is toch wel een dingetje, waar we nu geen omkijken naar hebben.

Persoonlijk, lig je vaak lang stil , dan komt de extra capaciteit handig uit, vaar je iedere dag, schiet je er niets mee op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor Yep » 03 Feb 2022, 13:13

Laden is kritisch.
Naar 100% laden is niet goed, ca. 90% is ok.

Verder is het opletten met dynamo's.
Daar de interne weerstand van LiFePo4 erg laag is zal een dynamo altijd volle bak leveren.
Dus, of een Balmar o.i.d. of een externe dynamoregelaar welke de capaciteit terugschroeft bij huis-, tuin- en keukendynamo's.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor FKZ » 05 Feb 2022, 17:59

henkvd schreef:Het nadeel, waar we geen moeite mee hebben, laden is toch wel een dingetje, waar we nu geen omkijken naar hebben.

Persoonlijk, lig je vaak lang stil , dan komt de extra capaciteit handig uit, vaar je iedere dag, schiet je er niets mee op.


Laden en in conditie houden van lifepo accus is veel minder kritische dan lood gebaseerde accus. Gewoon laden met een constante stroom tot een gekozen voltage. Of dit voltage de accu 70 of 95% vol maakt is niet schadelijk voor de accu. Bij lood moet je het liefst de laad cyclus af maken en vervolgens het interne verlies er constant bij druppelen.

Wat betreft dat nu 690 ah vervangen kan worden door 300ah komt door het bruikbare vermogen met behoud van levensduur. Een lood gebaseerde accu vind ontladen onder 50% niet leuk. Zeker niet bij hoge vermogens vraag dus veel ampere word een lood accu warm en verliest door interne weerstand capaciteit die de accu gebruikt om warm te worden. Bij een ontlaad en laad cycle met 0.5C is de winst nog veel hoger. Omdat zowel in het ontladen en opladen een lifepo bijna geen stroom verliest door warmte ontwikkeling. Om een lood accu vol te krijgen moet je minimaal 15% meer energie er in stoppen dan dat er ooit uit komt.

Dus voor de lang liggers met zonnepanelen laad lifepo ook nog eens sneller op naar vol. Met op papier de helft of minder aan Ah is er een zelfde verbruik scenario te realiseren.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Interesse peiling gezamenlijk inkopen lifepo accus

Berichtdoor ErikHa » 05 Feb 2022, 21:13

Ik blijf het lood om oud ijzer vinden.

Met jou inkoopactie betaal je € 350,- voor 100Ah bruikbare capaciteit.
Via Google de eerste de beste advertentie aangeklikt; Een Bosch semitractie accu 230Ah kost thuisbezorgd € 360,- Kortom dezelfde prijs per bruikbare Ah maar zonder de nadelen van het aanpassen van de laadapparatuur.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten