Gillissenvaarders

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Oeverloos » 22 Jan 2022, 12:40

Als je de foto’s van het onderwaterschip bekijkt van jouw a.s. vlet
dan kun je zien dat het schip zonder problemen droog kan vallen
zonder hulpmiddelen.
Het schroefraam is het diepste deel.
Als je de schroef een tijdje vooruit laat draaien
op het moment dat je op het zand zit,
zakt het schroefraam mooi in
een kuiltje.
Als je dat niet doet
dan ligt je vlet ietsje voorover, is ook geen probleem.

Het schroefraam van een Valkvlet is beduidend groter en
de diameter van de schroef ook.
De grote zijscheggen zijn bedacht door Philip Valk.
Deze werken uitstekend.
Maar de oudere Valkvletten die de grote zijscheggen nog niet hadden
konden ook prima droogvallen.

Als je op het zand ligt, b.v. in het Franse Gaatje of onder Formerum,
zul je niet recht liggen,
maar daar wen je wel aan.
Bovendien komt de vloed sneller weer terug dan je denkt.
Pal onder de eilanden en onder de Friese kust in de slikvelden kun je kaarsrecht liggen,
de kielbalk, het schroefraam verdwijnen volledig.

Het klinkt debiel, maar ik neem altijd een aluminium huishoud trapje mee,
dan kan je makkelijk van boord.
Als je in de slik ligt, b.v. naast de jachthaven van Schiermonnikoog,
of onder het dorp op Vlieland,
bewaar dan een paar emmers water voor je voeten.

Als ‘s nachts het tij keert en er steekt een windje op
en je ligt te slapen,
dan hoef je niet bang te zijn dat je anker krabt,
als je tenminste 35 meter ketting hebt gestoken.

Als je nog wakker bent in de nacht
en het is hoogwater
en het tij keert
draait het schip.
Als de Brandaris door het andere raam schijnt
ligt het niet aan de Bokma.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Quota » 22 Jan 2022, 14:47

Dank voor je uitgebreide reactie Oeverloos, ik had al eens gelezen dat je juist achter je anker achteruit moest slaan.

Nu eerst maar geduld bewaren, zal tot begin april duren voor we (als alles goed gaat) het schip onder onze kont hebben. Dan eerst sparen voor een goede wintertent voor het behoud en dan kunnen we nog even wachten met sparen voor het verlengen van de kimkielen. Eerst de electra aanpassen (220v IPV alle 12 volt contactdozen) en alle halogeen lampjes vervangen door LED. Dan zonnepanelen erop om meer zelfvoorzienend te zijn, koelkast zal ook op korte termijn aangepakt moeten worden vrees ik. Dan sparen voor een schilderbeurt plus kabelaring... Voor de komende 15 jaar zijn onze centjes al op...
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Lotte » 22 Jan 2022, 16:29

Quota schreef:Eerst de electra aanpassen (220v IPV alle 12 volt contactdozen) en alle halogeen lampjes vervangen door LED. Dan zonnepanelen erop om meer zelfvoorzienend te zijn, koelkast zal ook op korte termijn aangepakt moeten worden vrees ik. Dan sparen voor een schilderbeurt plus kabelaring...


Momenteel ligt onze Venema Gillissen de "BYtheW" binnen voor groot onderhoud. Wordt geschilderd, mast verplaatst, Wallas koken ipv gas enz. Zelf doe ik de elektra. Heb ongeveer 100 mtr kabel verwijderd inclusief de hele kroonsteenhistorie. Veel was 3 dubbel doorverbonden. Op de accu waren veel plussen bijgestoken. Leuk om de vele elektra "draadjes" op het forum om te zetten naar weinig "draadjes" in mijn schip. Gekozen voor kooiklemmen met schroef, zoals Aquanaut zei. Ik zal binnenkort een fotoverslag doen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Jan 2022, 17:55

Oeverloos schreef:[.....]
Als je de schroef een tijdje vooruit laat draaien
op het moment dat je op het zand zit,
zakt het schroefraam mooi in
een kuiltje.
[.....]


Woel je dan niet heel veel zand op wat zo weer wordt opgezogen door de waterkoeling en dat zand is zo fijn dat het niet wordt tegen gehouden door het wierfilter! Met alle ellende van dien?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Solita74 » 22 Jan 2022, 21:57

Ik neem aan als je die vlet koop dat je de onderkant nog even bekijkt dan kan je eventueel meten en stamannen maken om droog te vallen
Ben je weleens op het wad geweest? Ga eerst de jacht haven in. En bekijk het eerst van die kant ga dan denken aan droogvallen
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Quota » 22 Jan 2022, 22:17

Solita74 schreef:Ik neem aan als je die vlet koop dat je de onderkant nog even bekijkt dan kan je eventueel meten en stamannen maken om droog te vallen
Ben je weleens op het wad geweest? Ga eerst de jacht haven in. En bekijk het eerst van die kant ga dan denken aan droogvallen


Hoi,

Ik ben zeker wel op het wad geweest, echter tot nog toe of met een platbodem, of met een scherp zeiljacht (die uiteraard altijd in de jachthavens).

Ik heb gemeten dat de kimkielen naar achteren diep weglopen TOV de onderkant kiel. In het midden is het hoogteverschil ongeveer 25 cm, waarbij de kimkielen 1,25 mtr uit de kiel staan.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor pascall » 23 Jan 2022, 06:41

Wij vallen droog met een Barkas, geen kimkielen.
Doe je niets valt deze behoorlijk scheef, net voor het kantelmoment kiezen we wat voor kant we willen scheefvallen.
Dit is meestal de zijde waar de zitbank is gelegen inclusief de koelkast! :D
Wel zo makkelijk, kan je met fatsoen zitten en kan je zonder dat je bedolven wordt een pilsje pakken uit de koelkast.
Willen we dit niet, als de boot vast ligt eerst even vooruitdraaien, creëer je een zwembad om je voeten te wassen, dan achteruitdraaien, hierdoor draai je zand onder de bood waar op deze recht blijft liggen.
Het is een kwestie van proberen en doen om de goede balans te vinden, voor ons is een halve minuut stationeer achteruitdraaien al voldoende.
De eerste keer met het draaien voor een poeltje om de voeten te wassen ging ik bijna koppie onder, je staat verbaast hoeveel zand je verzet !!! :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Solita74 » 23 Jan 2022, 12:07

Als je een impeller pomp op de motor heb voor je koeling zou ik de schroef niet gebruiken op zo ondiep water zand in het koelwater is funest
Het asje van de impeller pomp is zo ingesleten ik spreek uit ervaring het is mij gebeurt en kon een nieuwe pomp kopen en de oude gerepareerd heb je Kiel koeling geen probleem

PS vuilwatertank met droog vallen ook heel belangrijk
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor RuudM » 23 Jan 2022, 13:10

En toilet spoelen?..
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Gillissenvaarders

Berichtdoor Hooveld960 » 23 Jan 2022, 15:01

Solita74 schreef:Als je een impeller pomp op de motor heb voor je koeling zou ik de schroef niet gebruiken op zo ondiep water zand in het koelwater is funest
Het asje van de impeller pomp is zo ingesleten ik spreek uit ervaring het is mij gebeurt en kon een nieuwe pomp kopen en de oude gerepareerd heb je Kiel koeling geen probleem


Dat bedoel ik. Er kwam geen reactie op mijn opmerking, maar ik ben dus niet de enige die ziet dat dit niet zonder gevaar is voor je koelsysteem!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten