rotterdammer schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met het Watersportverbond. Zij zijn al op de hoogte en er ook door verrast dat de route van IJ naar IJmeer vergunningplichtig is geworden. In eerdere gesprekken is dat nooit eerder naar voren gekomen. Er gaat over een paar weken dan ook een gesprek plaatsvinden tussen het verbond en de gemeente. Ik heb ze ook een aantal juridische punten rondom het vignet aangedragen om mee te nemen naar dat gesprek, want het lijkt er steeds meer op dat het vignet in deze vorm niet toegestaan is.
Het zou denk ik helpen dat als anderen ook (juridische) punten hebben tegen dit vignet deze dan te mailen naar het Watersportverbond voordat dat gesprek gaat plaatsvinden.
Het wordt dus allemaal steeds merkwaardiger. Temeer omdat alle wateren zoals het Amsterdam-Rijnkanaal, IJ, IJmeer, Markermeer en Noordzeekanaal volgens een specificatie van Rijkswaterstaat allemaal Rijksvaarwegen zijn.
https://web.archive.org/web/20090528082038/http://www.rijkswaterstaat.nl/water/feiten_en_cijfers/vaarwegenoverzicht/En Rijksvaarwegen zijn voor zover mij bekend vrij toegankelijk voor iedereen. Dus dat Amsterdam haven- en doorvaartrechten op deze wateren zou heffen dat zou m.i. ook een juridische onvolkomenheid zijn. Heb je deze ook al aangegeven bij het Watersportverbond?
Ik heb overigens nogmaals de verordening bestudeerd en ik blijf van mening dat de tekst wel een juiste weergave van de situatie geeft, doch het bijbehorende kaartje niet. Maar ik begrijp dat niet iedereen het met mij eens is (en dat mag gelukkig
:-D).
Aangezien de nieuwe verordening al weer bijna 4 maanden van kracht is ben ik wel zeer benieuwd of er al mensen gewaarschuwd (of zelfs wel geverbaliseerd) zijn voor het varen zonder vignet op de hierboven door mij genoemde Rijksvaarwegen.
Mvg Felix