Een btw verklaring heb je niet nodig, dat is alleen nodig wanneer je verkoopt of koopt van/naar een ander eu land.
Elk geldig marifoon certificaat is goed genoeg, je gebruikt in België en Frankrijk een gewone binnenvaart marifoon.
Qua papieren is een een eigendomsbewijs of aankoop factuur wel nodig, je moet aan kunnen tonen dat het jouw schip is.
Varen door Frankrijk en met name naar Narbonne is een uitdaging. Op dit moment zijn al een heleboel kanaaltjes ‘uitgedroogd’. Canal de Vosges, een prima vaarweg naar de Rhône is al meer dan een half jaar dicht. Vele andere noord/zuid kanalen worstelen al met laag of tekort aan water. Het beste kan je in het vroege voorjaar heen varen en het volgende voorjaar terug.
Internet is een crime, werken op je tocht zal meestal niet lukken, er zijn forse stukken zonder dekking en veelal moet je tevreden zijn met 3G, soms 4G in de grote steden. Goed genoeg voor vakantie-internet gebruik. Een MiFi zoals eerder al genoemd werkt wel het beste en een MiFi ding in de mast van Glomex doet ook wel leuke dingen maar echt niet voor je hele tocht. Steeds zal er geen dekking zijn of slechts 3G
De grootste uitdaging blijft wel de vaartocht, hoe werkt je motorkoeling? Heb je een schepje/zeefje onder de boot neem dan duikuitrusting mee of zorg dat je goed je adem in kan houden onder water, zo’n schepje raakt snel verstopt met waterplantjes die momenteel heel veel kanaaltjes overwoekeren. Heb je een bunkoeling of zo’n koelbuis onder je boot dan heb je geen last.
Ik heb het beruchte schepje met tralies al lang geleden vervangen door een 2” huiddoorvoer, ik hoef nu alleen nog maar regelmatig of incidenteel 3x per dag de wierpot te legen.
Canal Champagne-Bourgogne zal eind juni ook wel gebrek naar water hebben en zo gaat kanaaltje na kanaaltje dicht. Canal-des-Ardennes gaf vandaag een waarschuwing: lege schuttingen niet toegestaan en binnen niet al te lange tijd zal het reservoir Bairon op het hoogste sluispand te weinig water hebben om het kanaal te kunnnen voorzien. Op de Maas na Verdun moet nu gegroepeerd geschut worden, het alleen schutten mag niet meer. Alles om water te sparen. De Maas na Verdun is al vaak na 1/7 gesloten wegens te weinig water. Enz enz dat maakt het varen in Frankrijk zo leuk
Qua navigatie vind ik de Fluviacarte Waterkaarten de fijnste.De waterkaarten van DuBreuil zijn ook prima. Voor AIS en route display heeft RayMarine wel leuke spullen vanaf pakweg €1000 met kaart van Europa. Alternatief is PC Navigo van Noordersoft. Persoonlijk vind ik dat een traag en moeizaam pakket.
Veel succes met je voorgenomen tocht,
Groeten vanuit Saint-Maurice, Marne
Frankrijk
Aad