Groningen naar Niftrik

Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 19 Aug 2018, 12:41

Hoi Allemaal,

veel gevaren met mijn zeilbootje, ook veel gevaren met diverse schepen in de kustwateren, maar nu een motorbootje gekocht.
Het is een 8 meter lange eastwood (24 foot, maar met het zwemplateau wordt hij dus 8 meter) en heeft een inboard benzine motortje (Renault) die 1200 uurtjes gedraaid heeft.
ik ken alle beperkingen / gevaren van benzine, maar het loopt zo lekker stil dat ik geen diesel meer wilde hebben.

Gisteren proefgevaren (half uurtje) en voldoende vertrouwen om het bootje over te nemen. Kortom hij mag naar huis.
Vrijdag avond ga ik richting groningen. De boot ligt in het Zuidlaardermeer en moet naar Niftrik.

Gezien de onbekendheid met de boot en nog geen ervaring met de motor denk ik dat het handig is de drukke rivieren even links te laten liggen.
Plan is om het meer af te varen:
- Winschoterdiep
- Hoendiep
- Noord-Willemskanaal naar assen
- Drentsche Hoofdvaart naar Meppel
- Meppelerdiep naar beneden
- Zwarte water de randmeren op
- ARK naar het zuiden en dan via grorinchem (merwedekanaal) richting de maas en dan naar huis.

Er is natuurlijk altijd de optie om toch via de ijssel / Waal / Maaswaalkanaal te gaan. Na de rustige wateren in drente heb ik wel een goed idee m.b.t. de motor schat ik zo in.
Maar is dit aan te raden? wat is de stroming op het moment op de ijssel?

Idee is om vrijdag avond naar de boot te gaan en dan lange dagen te varen (zaterdag, zondag en maandag)
De boot leg ik dan in een haven waar we gekomen zijn en het weekend erop eenzelfde 3 dagen om verder te komen.

De 2e vraag die ik heb:
Ik kom in drente veel bruggetjes en sluisjes tegen volgens de kaart, hoe zorg ik dat die draaien / schutten? (gewoon bellen?) voor mij een compleet nieuw gebied (tot aan gorinchem) en op de maas waar ik veel vaar heb je geen lage bruggen en maar één sluis waar ik door hoef.
er is geen marifoon aan boord, die komt wel zodra ik examen gedaan heb, maar daar heb ik nu zo weinig aan :)
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Gruttepier » 19 Aug 2018, 12:59

De Drentse hoofdvaart heeft bediening met middagpauze, zijn enkel bruggetjes waarbij je moet bellen en zelfs 1 waar je 3 x moet toeteren.( tenminste 4 jaar geleden) Je hebt geen andere keuze maar pff wat een verschrikkelijk stuk vaarwater, was hier meer tijd kwijt met die sluizen en bedieningen dan dat ik van Drimmelen naar Zwartsluis vaarde.

Dus weet dat je tijd zylt moeten hebben.

IJssel is mooi maar in jouw geval stroomopwaarts en dan de Waal, zou ik toch voor de randmeren gaan.
Gruttepier
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Yep » 19 Aug 2018, 13:25

IJssel valt nu mee.
De stroomsnelheid (Zwolle, een paar weken geleden maar vermoedelijk nu niet anders) was maar 1 km/h. (nog nooit eerder (ruim 3 jaar) meegemaakt)).
Op de Waal heb je de stroming dan wel mee.
Laatst gewijzigd door Yep op 19 Aug 2018, 14:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor bas » 19 Aug 2018, 14:00

Als je de drukke vaarwegen wilt vermijden zou ik momenteel het ARK even links laten liggen. Juist daar is het momenteel stervend druk ivm de waterstanden.
Stroming op de rivieren valt momenteel erg mee.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor RuudM » 19 Aug 2018, 14:13

Hallo,

Stroomsnelheid op de ijssel ca 2 knopen 3,6 km/ uur. Info van van,orgen 19-08 op het stuk tussen zutphen en doesburg

Mooier is over de vecht en door utrecht ook het AR-kanaal mijden

Gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor stefan » 19 Aug 2018, 15:39

Ik zou niet over de Waal gaan. Zelf een keer gedaan 2 jaar geleden in het voorseizoen Pannerdens kanaal, Nijmegen tot Maas Waal kanaal. Wel stroom mee maar wat een partij grote beroepsvaart. Zeker met een klein bootje stuiter je alle kanten uit. Liever met een storm op de Oosterschelde dan dat zeg....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Aug 2018, 16:35

MarcelM schreef:Gezien de onbekendheid met de boot en nog geen ervaring met de motor denk ik dat het handig is de drukke rivieren even links te laten liggen.
Plan is om het meer af te varen:
- Winschoterdiep
- Hoendiep
- Noord-Willemskanaal naar assen
- Drentsche Hoofdvaart naar Meppel
- Meppelerdiep naar beneden
- Zwarte water de randmeren op
- ARK naar het zuiden en dan via grorinchem (merwedekanaal) richting de maas en dan naar huis.

Idee is om vrijdag avond naar de boot te gaan en dan lange dagen te varen (zaterdag, zondag en maandag)
De boot leg ik dan in een haven waar we gekomen zijn en het weekend erop eenzelfde 3 dagen om verder te komen.


Hallo MarcelM,welkom hier.
Velen zijn je inmiddels voorgegaan met een trip vanuit het Noorden naar het Zuiden.
Ik las in een andere gedeelte,dat je kippen en andere dieren hebt.
Daarin ben je ook niet de enigste,zoek hier op dit forum die een trip maakte ,van Frieslands naar ook ergens aan de Maas.
In ieder geval nog voorbij jou bestemming.
En die is er ook gekomen,maar ook met "hindernissen",en daar liep de planning ook anders,als dat deze van plan was.
Maar,niet tegenstaande, het is dus te doen.
Zie hier die je o.a. voor zijn gegaan:
viewtopic.php?f=23&t=2650&hilit=koeien
viewtopic.php?f=31&t=3861&hilit=koeien


Voor lange dagen varen is dit geen goede route,althans niet voor het stuk van het Zuidlaardermeer naar Meppel.
Dat wordt eerder lange nachten slapen. :)

Ik zou het anders doen.
Zuidlaardemeer.
Groningen-Oostersluis.
Van starkenborgkanaal.
Gaarkeuken-sluis.
Prinses Margrietkanaal tot aan Lemmer.
Daar desnoods de stad in,en kleine sluis in de stad,de Lemstersluis naar buiten,en dan via de Friese sluis de Noordoostpolder weer.
Om uiteindelijk via Emmeloord en Marknesse naar het Kadoelermeer te gaan.
Daarna kun je kiezen of je via het Zwarte water naar Hasselt-Zwolle gaat om vervolgens vis de IJssel te gaan,of via het Zwarte water en dan het Ketelmeer naar de randmeren te gaan.
Ik kom in drente veel bruggetjes en sluisjes tegen volgens de kaart, hoe zorg ik dat die draaien / schutten? (gewoon bellen?) voor mij een compleet nieuw gebied (tot aan gorinchem) en op de maas waar ik veel vaar heb je geen lage bruggen en maar één sluis waar ik door hoef.
er is geen marifoon aan boord, die komt wel zodra ik examen gedaan heb, maar daar heb ik nu zo weinig aan :)

Installeer de Vaarkaart app even op je smartphone.
Daar staat veel info in,en eventueel telefoonnumers die je nodig bent om te bellen.
Je kunt ervoor kiezen om de gratis versie te nemen,maar dan heb je een stevige Gb data abo nodig,om dat je dat online op de kaarten vaart.
Neem je de koopversie,dan download je eerst de kaart thuis,en kun je in principe offline varen.
http://www.vaarkaartnederland.nl/
Op de koopversie kun je een jaar lang varen,en als je het een beetje uitkiend, vaar je volgend jaar voor je afloopdatum(365 dagen) je vakantie ermee. 2 vaarvakanties voor 1 prijs.
Vaarkaart app voor € 7,99,bijna voor niks. :)

Nee,nee,ik ben de uitgever niet,wel een tevreden gebruiker. :)
We lezen hier graag met je mee,wat jij hier tijdens je trip schrijft op dit forum,als het mogelijk is via tapatalk.

Goede reis,en maak er een onvergetelijke trip van.
Noordvaarder
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Popeye » 19 Aug 2018, 18:49

Noordwillemskanaal en Drentse Hoofdvaart wordt bediend van 9 tot 5 met een middagpauze van een uur. Vanaf brug Haren bediening op afstand tot de Peelo-sluis in Assen, daarna grotendeels meerijdende vlotte bediening. Route is aantrekkelijker dan PM-kanaal, en het is de vraag hoeveel uur je extra moet varen om op dezelfde tijd bij het Zwarte meer te zijn, het punt waar beide routes weer bij elkaar komen. Ik zou zelf voor IJssel en Waal kiezen wanneer je het schip genoeg vertrouwd. Over het algemeen kun je op de Waal ver genoeg bij de vrachtvaart wegblijven, en het is maar twee uurtjes. Lees eventueel mijn ervaringen op IJssel en Waal. Ik heb het diverse keren gevaren, evenals de Drentse Hoofdvaart.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Aug 2018, 19:27

Popeye schreef:Route is aantrekkelijker dan PM-kanaal, en het is de vraag hoeveel uur je extra moet varen om op dezelfde tijd bij het Zwarte meer te zijn.
Voor iemand die meters wil maken,en lange dagen,moet vooral een route gaan uitzoeken waarin vele bruggen zitten en een hoop sluizen.Dan ben je in ieder geval verzekerd van een hoop traagheid.

Op dit moment ligt er een binnenvaartschip, genaamd de Shalimar(Vesselfinder) aan de steiger bij de AKZO in Delfzijl.
Deze was vanmorgen om kwart voor vijf bij de sluis van Lemmer(komende vanaf het IJsselmeer) en was vanmiddag om tien voor vijf in Delfzijl aan de steiger.Ik zie het je nog niet doen via het NWKanaal naar Meppel in 12 uren.

Als hij via het PM kanaal gaat,en zorgd dat hij vrijdagsavonds bij de Praxis in Groningen ligt,en daar zaterdag smorgens om 6 uur vandaan gaat,dan ligt hij 10 uur later in Lemmer.
En zondagmorgen verder,dan ligt hij dan s'avonds minimaal in Zwolle of Hattem.
Probeer dat maar eens via het NoordWillemskanaal.
Noordvaarder
 

Re: Groningen naar Niftrik

Berichtdoor MarcelM » 19 Aug 2018, 19:40

bedankt voor de tips!
de route van noordvaarder ga ik onderzoeken, als dit sneller vaart dan zal het mijn voorkeur hebben.
En verder is de vecht natuurlijk ook een optie in plaats van het ARK.
Vanzelfsprekend houd ik een verslag bij. De vaarkaartenapp heb ik inmiddels op mijn tablet geïnstalleerd en komt vast aan boord te zitten. Die gaan we gebruiken als een waterkaarten machine :) had nog een HP tablet liggen en draait perfect op dat machientje.

Bij lemmer het ijsselmeer op een optie? of raden jullie dit echt af?
MarcelM
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 12:20
ligplaats: Niftrik
info:

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast