Wolf1 schreef:Vind ponten overdag lang niet altijd makkelijk
Eens, en volgens mij gebeurt dat niet vaak
Op zich herken je ze wel (meestal zijn ze geel), maar wanneer ze afvaren is vaak een groot raadsel.
Bij sommigen is het wel te zien: Zodra de slagbomen dicht gaan (Maar dan moeten ze geen draaibomen hebben) of als ze ineens op de AIS verschijnen.
Sommige kleine pontjes hebben daarom maar een gele zwaailamp gemonteerd. Komt niet in het BPR voor, maar wel effectief.
En ik kan me voorstellen dat het ook voor een veerpont schipper niet altijd makkelijk is en ik snap dat ze hun "voorrang" soms moeten nemen, maar er is toch wel een verschil tussen "voorrang nemen" en je positie "afdwingen".
Ander voorbeeld van 'afwijkende situatie':
Ik ben al heel wat kabelponten gepasseerd en daarbij was het altijd zo dat de kabel direct naar de bodem zakte en ik er dus gewoon "krap" achter langs kon.
Kom ik een paar weken terug een pontje op de Linge tegen die ook de kabel naar achteren strak had staan . . .