Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Jun 2023, 18:41

Svalk schreef:Ik ben sowieso geen voorstander van verplichten omdat er dan mensen zijn die daarop gaan vertrouwen en als er wat gebeurd zegt men, "tja, mijn AIS werkte niet" . De watersport wordt al op allerlei theoretische manieren beïnvloed onder het mom dat de veiligheid ermee wordt vergroot en is en blijft vaak niet meer dan een praatje over geld .

Iemand die écht zijn verantwoordelijkheid neemt, doet dat ook zónder dat iets van bovenaf wordt opgelegd.

En inderdaad gaat het vaak om geld: Niet bereid zijn om te investeren (marifoon/AIS) en bang voor inkomsten verlies (VB plicht in relatie tot huursector).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Jun 2023, 18:44

aadbloem schreef:Klopt helemaal en deze waterbus schippers hebben me al meermalen gevraagd wat ruimte te maken omdat ze wilden afmeren. Op ruime afstand al en met mijn scheepsnaam. Niet: Hallo dat blauwe jachie op de hoek van de noord….. Ze zien op AIS de scheepsnaam en spreken je aan, dat werkt geweldig, ze hebben dan meteen je aandacht en je gaat extra opletten. En wat Rob zegt: AIS en Marifoon verplichten op RPR water. Veiligheid voor!

HIer op de Rijn bij Köln/Bonn idem, tot 2x opgeroepen door een rondvaartboot dat hij ging draaien resp. afmeren en graag SB/SB wilde.
Ook netjes met scheepsnaam.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 01 Jul 2023, 09:36

Als een Franse schipper op de Seine mijn scheepsnaam oproept versta ik het echt niet hoor! :lol:
We waren vroeger altijd op vakantie in Frankrijk, meestal tijdens de Tour. En dan hoorde je bij het finishverslag op de radio: zwetemek, zwetemek, ZWETEMEK!!! Bedoelde ze Zoetemelk.

Ik kom terug op mijn eerdere posting dat je zonder marifoon op sommige wateren niks te zoeken hebt.
Het ging mij daarbij specifiek over de Antwerpse haven, waar je komend van het SR-kanaal gelijk aan SB twee enorme, zeer drukke zeesluizen hebt, en daarna gelijk aan BB een van de grootste containerhavens van Europa.
Dat is toch andere koek dan op de Waal, Noord of Lek bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt door goed op te letten. Ik blijf groot voorstander van marifoongebruik, maar dan op basis van ieders vrije keuze. En wie regelmatig op groot water vaart, zal ook vroeg of laat de urgentie ervan inzien, en het zou veel recreanten over de drempel helpen als dat malle diploma (dat mij zo in de schoot werd geworpen destijds, het juiste gebruik ervan leer je in de praktijk) wordt afgeschaft.

Maar goed, we krijgen nu een eindeloos herhaling van zetten, dus ik haak af. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Svalk » 01 Jul 2023, 11:33

R.C.Grootveld/Svalk schreef:Ik ben sowieso geen voorstander van verplichten omdat er dan mensen zijn die daarop gaan vertrouwen en als er wat gebeurd zegt men, "tja, mijn AIS werkte niet" . De watersport wordt al op allerlei theoretische manieren beïnvloed onder het mom dat de veiligheid ermee wordt vergroot en is en blijft vaak niet meer dan een praatje over geld .
Iemand die écht zijn verantwoordelijkheid neemt, doet dat ook zónder dat iets van bovenaf wordt opgelegd.

En inderdaad gaat het vaak om geld: Niet bereid zijn om te investeren (marifoon/AIS) en bang voor inkomsten verlies (VB plicht in relatie tot huursector).


Varen is een direct levensbedreigende activiteit, laten we wel wezen en daar zijn de bijbehorende risico's bij. Als iedere schipper een beetje slim zou zijn dan maakt hij toch een soort risico analyse met de bijbehorende maatregelen. Je kunt het over de top doen en alles aanschaffen wat er te koop is maar of dat werkelijk de veiligheid verbeterd is altijd maar de vraag. Je moet ook de kennis van het gebruik hebben . Gebruik gewoon je gezonde verstand en denk na . Dan zijn we al een heel eind op weg en vertrouwen op elektronica is fijn maar het gezonde verstand gebruiken is beter.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Svalk » 01 Jul 2023, 11:43

quichot schreef:Als een Franse schipper op de Seine mijn scheepsnaam oproept versta ik het echt niet hoor! :lol:

Ik kom terug op mijn eerdere posting dat je zonder marifoon op sommige wateren niks te zoeken hebt.
Het ging mij daarbij specifiek over de Antwerpse haven, waar je komend van het SR-kanaal gelijk aan SB twee enorme, zeer drukke zeesluizen hebt, en daarna gelijk aan BB een van de grootste containerhavens van Europa.
Dat is toch andere koek dan op de Waal, Noord of Lek bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt door goed op te letten. Ik blijf groot voorstander van marifoongebruik, maar dan op basis van ieders vrije keuze. En wie regelmatig op groot water vaart, zal ook vroeg of laat de urgentie ervan inzien, en het zou veel recreanten over de drempel helpen als dat malle diploma (dat mij zo in de schoot werd geworpen destijds, het juiste gebruik ervan leer je in de praktijk) wordt afgeschaft.



Zo is het precies, als je geen marifoon hebt dan heb je op dat soort wateren niets te zoeken denk ik. Dit is precies wat ik bedoel, nadenken over je risico's voordat je aan een trip begint. Een marifoon aan boord is leuk maar als je niet weet hoe deze werkt dan levert het je niets op. Normaal heb ik geen marifoon aan boord maar als ik grotere wateren op ga of drukke beroeps-scheepvaart gebieden wil bezoeken dan is er gegarandeerd eentje aan boord en waarschijnlijk twee en zo ook met plotters.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor ErikHa » 01 Jul 2023, 16:01

Marifoon, AIS, vaarbewijs of welk ander hulpmiddel je wilt noemen, je kunt maatregelen nemen wat je wilt, maar tegen een hele hoop domme mensen kun je niet op met regelgeving. Voorbeelden te over in het wegverkeer, op het water is het niet anders. Niet achterom kijken of in de spiegel kijken, bumperkleven, plotseling op de rem gaan staan, afgeleid door de telefoon of navigatiescherm, situaties verkeerd inschatten, totaal niet kunnen manoeuvreren, totaal geen inzicht, alcohol, te hard varen of stoerdoenerij, halfgammele techniek etcetera. Geen (maat)regel gaat werken tegen dat soort lui.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jul 2023, 16:36

ErikHa schreef:Marifoon, AIS, vaarbewijs of welk ander hulpmiddel je wilt noemen, je kunt maatregelen nemen wat je wilt, maar tegen een hele hoop domme mensen kun je niet op met regelgeving. Voorbeelden te over in het wegverkeer, op het water is het niet anders. Niet achterom kijken of in de spiegel kijken, bumperkleven, plotseling op de rem gaan staan, afgeleid door de telefoon of navigatiescherm, situaties verkeerd inschatten, totaal niet kunnen manoeuvreren, totaal geen inzicht, alcohol, te hard varen of stoerdoenerij, halfgammele techniek etcetera. Geen (maat)regel gaat werken tegen dat soort lui.
Gr. Erik

Erik je hebt volkomen gelijk bij alles wat je noemt, alleen wat kan ik er aan doen ?
Het enige is proberen te commenuceren, maar dan moet er wel de mogelijkheid zijn en dat is alles waar ik om vraag.
Alle zotten, halve garen en inbiecielen in de Biesbosch ga ik geen moeite aan besteden, maar op druk vaarwater en kruisingen wil ik het nog steeds proberen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor jkb » 01 Jul 2023, 17:36

Ik vaar de IJssel op. Je mag verkeerde wal varen. Minder stroming in de binnenbocht. Komt me een afvarend jacht tegemoet. Die vraag ik per marifoon of hij iets wil opschuiven naar het midden. Antwoord: ik vaar stuurboordwal. Ik antwoord: ook goed. En wijk uit zodat we bakboord op bakboord passeren. En denk bij mezelf: flauw.......
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Jul 2023, 19:04

jkb schreef:Ik vaar de IJssel op. Je mag verkeerde wal varen. Minder stroming in de binnenbocht. Komt me een afvarend jacht tegemoet. Die vraag ik per marifoon of hij iets wil opschuiven naar het midden. Antwoord: ik vaar stuurboordwal. Ik antwoord: ook goed. En wijk uit zodat we bakboord op bakboord passeren. En denk bij mezelf: flauw.......

Tja, ik had ook eens zo'n starre SB wal vaarder, die kennelijk niet verder keek dan zijn neus lang was, geen marifoon aan had staan en duidelijk ook geen AIS had.
Steekt er ineens een 3000tonner in de binnenbocht z'n neus om de hoek.
Paniek . . . maar ja, hij hield wel SB wal . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor ErikHa » 01 Jul 2023, 23:25

Als je de jachies soms hoort roepen naar de verkeerspost of sluis dan vraag je je af hoe de verkeersleiders zo serieus kunnen blijven. Tenenkrommend en/of lachwekkend hoe sommigen met de marifoon omgaan :shock: . Ik vraag me dan of of we niet beter een marifoonverbod voor jachies kunnen instellen :?:

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten