Pagina 13 van 15

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2023, 09:34
door kajoe
ik of wij lieten na bedienings tijd ook schepen door eerst mochten we vn de baas aangewezen schepen d.w.z. containerschepen en passagiers schepen die voor zonnebloem of rode kruis voeren door laten .
later werd het voor die dozen mannen wel tot 12/een uur dat ze op afroep er nog door konden (bediening was tot 21.00 uur )
maar ook morgens van af 05.00 mochten zij er langs het hing van de bedienaar af of hij dat deed na bediening tijd
wel mochten jachten en andere vaart die lagen te wachten mee door de openingen ls zij wouden .
dit moest dan wel aangevraagd worden door de schippers .
het hield dus niet in bediening op afroep die via de centrale gedaan moest worden geheel vrijwillig ,naa een jaar of vier is de containerlijn opgehouden dus werd alles weer normaal .
helaas hielden we er niets aan over dan een klein kerst pakketje .

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2023, 11:01
door quichot
Ik misgunde die man op Woubrugge z'n extraatje niet, maar laat dan ook even die wachtende jachten door. Nu verpeste hij het voor zichzelf.

Op het allang niet meer bestaande sluisje Marche-Les-Dame beneden Namen op de Maas was het zeven uur gedaan met schutten. Wie er daarna nog aankwam dobberen boven en beneden lapten allemaal 20 francs, dan werden we toch nog geschut. Moesten we uiteraard wel zelf de deuren draaien. Maar dat deden we toch al. Kom daar vandaag nog maar 's om.

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2023, 14:52
door kajoe
ook tussen stads kanaal en klazienaveen hadden wij het dat de bedienaren na sluitings tijd ons nog een eind door lieten gaan soms 1 soms 2 sluizen .
heel vriendelijk van die gasten maar dat was in dat hele Groningse /Drentse gebied zo .

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 12:18
door aquanaut
Was het op de Noord discutabel of het plezierjacht SB wal hield en niet achterom keek...
Hier een schipper bij Temse op de Schelde die zijn schip ondanks de uitwijkmanoeuvre van de Nivoma voor de kop van laatstgenoemde werpt:

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/09/08/aanvaring-binnenvaartschip-en-plezierjacht-loopt-maar-net-goed-af-video/

Let vooral op de rode en (door de rietkraag) groene ton.

Aquanaut

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 12:37
door chaea
Oef

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 12:40
door heuvels
Rare fratsen, zo te zien voer het jachtje met een bocht het haventje uit, zonder te kijken. Toen een paniekreactie.

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 13:02
door bas
Die groene ton zit goed verstopt, moest wel 3 x kijken.

Maar las op een ander platform dat er geen gewonden waren en nauwelijks schade. Dat laatste vind ik dan bijzonder

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 13:45
door aquanaut
bas schreef:Maar las op een ander platform dat er geen gewonden waren en nauwelijks schade. Dat laatste vind ik dan bijzonder


Meer beeld waarbij je de SB zijde van het jachtje ook nog kan zien.....
Ik weet niet wat voor schip het is, maar sterk is ie wel....:

https://www.tvoost.be/nieuws/plezierbootje-en-cargoboot-komen-in-aanvaring-op-schelde-in-temse-158145

Aquanaut

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 13:47
door aquanaut
heuvels schreef:Rare fratsen, zo te zien voer het jachtje met een bocht het haventje uit, zonder te kijken. Toen een paniekreactie.


Nee hoor, het jacht zit niet in de buurt van enige haven, hooguit een steiger die daar in de Schelde dobbert (het voorval gebeurde net benedenstrooms van de Scheldebruggen in Temse.
Het jacht zit gewoon midden op (zelfs meer over de verkeerde als de goede wal) en wijkt bij gevaar voor aanvaring naar de verkeerde kant uit.

Aquanaut

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2023, 13:53
door quichot
Daar bij Temse is de vaargeul strak tegen de linkeroever. Die hele bank rechts van de rode ton valt namelijk droog (ik heb daar wel eens scheepjes zes uur pauze zien houden).
Wellicht dat het jacht daardoor veronderstelde dat de schipper de verkeerde wal koos, en dat het stuur-stuur moest.
Niet achterom kijken is één ding, maar dit was een kwestie van naar voren kijken.