Faber58 schreef:Hans, bedankt voor de tip over de ATF olie en voor de info over de Hurtz kk in het algemeen.
De HBW10 2R (2,1:1) is al oud, daarna kwam in dezelfde behuizing de HBW 150 met een reductie van 1.87:1 en daarna werd het ZF (ik dacht de ZF15-m).
Eerst (ca. 1970) adviseerden ze SAE 30 motorolie maar dat bleek door de wat hogere viscositeit wrijving op te leveren waardoor er een koollaagje op de (in de basis vrij ruwe) koppelingsplaatjes ontstond.
Dan worden de plaatjes te glad en zal de koppeling niet meer (of nog heel twijfelachtig en traag) inschakelen.
De Hurth schakelt middels het principe van voldoende wrijving tussen de plaatjes waardoor de disk drager meegenomen wordt, zich middels kogels in schuine banen vastschroeft en zo de uitgaande as meeneemt.
Als de plaatjes te glad worden werkt het niet meer.
ATF is dunner, eerder weg en koolt minder.
Heel belangrijk is ook dat de bedieningshendel op de koppeling na de inschakelklik ca. 1cm verder gaat.
Ofwel periodiek controleren.
Een revisie van een HBW10 is soms duurder dan een nieuwe Technodrive TMC60.