Pagina 1 van 1

om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 07:14
door dennis
hallo allemaal!

ik heb mijn " drukkervlet" (op het oude forum die naam gekregen, ik was toen d.de drukker) ingeruild met een maat van mij voor een kagenaar van 13 meter, lijkt het meest op een maaslander.
er zit een om 636 diessel in. de boot heeft last van vandalen gehad, het dashboard is gesloopt en alle meters zijn losgetrokken en gesloopt. de motor heeft 4 jaar niet gelopen.
de motor heeft koeling via buizen onder het vlak, 6 liter koelvloeistof er in gemikt,
ik heb de startmotor op een accu aangesloten, en het relais + draad op de accu gezet, met startpilot gespoten, en de motor loopt!
ik zag koelvloeistof rondspetteren bij de bovenste poelie bij de snaar, lekke waterpomp dus. is http://www.albertsoldtimerservice.nl/wa ... p-196.html de juiste?
verder heb ik de motor snel uit gezet, omdat ik niet weet of er verder nog dingen zijn die problemen kunnen opleveren.
ook was er een slangetje waar olie uit kwam (olie druk meter?)
ik ben zeker geen diesselspecialist, maar ben zeker bereid zoveel mogenlijk te leren.
is er een checklist voor het nalopen van de motor?
een maat heeft de voorgloeibougie's zonder weerstand op de accu gezet, ze lijken het niet te doen, hoe dit te controleren?
alvast bedankt
en groeten

Re: om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 09:43
door elrenegado
Dat lijkt inderdaad de goede pomp...
althans, hij lijkt precies op de mijne, en ik heb ook een om636.

Je hebt 2 types, olie gesmeerd en niet gesmeerd (bij deze laatste zitten er 2 gaatjes in en bij de oliegesmeerde een olievulplugje)
Echter bij mij zit vlak naast de waterpomp een ontluchtingsnippel, als die los staat spettert er ook kvs rond... dus check dat.
en 6 liter is niet voldoende denk ik...... bij mij ging 24 liter in totaal.

er loopt een flexibele slang met gevlochten omhulsel van metaal naar het dashboard, die is voor de oliedruk meter en daar komt inderdaad olie uit als je hem los hebt en de motor loopt.

de originele gloeibougies hebben wel een weerstand nodig,
en volgens mij loopt dat ook via het dashboard (daar zit ook zo'n gloei ding)
dat kan ik echter niet meer voor je controleren, aangezien ik er snelgloeiers in heb gezet, dan vervalt al dat andere.

Checklist is er niet echt, althans ik heb hem niet.
ik zou wel even checken of die grapjassen geen zand of andere troep in het blok gegooid hebben.
verder moet de brandstofpomp 2x per jaar voorzien van 50ml olie (motorolie)
uiteraard het oliepijlen en/of verversen
oliefilter uitspoelen
indien mogelijk de oude brandstof eruithalen en vervangen voor verse.

Re: om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 11:41
door Klaver vier
Je kan de gloeikaarsen niet testen zonder voorgloeiweerstand dan zijn ze gelijk kapot.
De gloeikaarsen staan in serie als er één het niet doet gaan ze allemaal niet.
Ik heb vroeger zo' motor gehad met een verkeerde voorgloeiweerstand,gingen ze ook achter elkaar kapot.
Je moet echt de goeie voorgloeiweestand hebben anders kan je gloeikaarsen blijven kopen.
Het gloeioog op het daschbord is niet de voorgloeiweerstand,die bevindt zich op het motorblok.
Succes Gr René (De Stoere).

Re: om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 12:13
door elrenegado
klopt...... dat is zeker niet de weerstand.... maar volgens mij werkte bij mij toen het gloeisysteem niet als de gloeikaars in het dashboard niet aangesloten was.

Het spulletje vervangen voor snelgloeiers is wellicht een betere optie dan puzzelen waar nu de kink zit (en de huidige kaarsen zijn waarschijnlijk al kapot nu)

Re: om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 13:01
door Klaver vier
Goeie tip ik zou er ook snelgloeiers inzetten.
Het gloeioog in de bestaande situatie hoort wel in het circuit opgenomen te zijn.
Gr René ( De Stoere).

Re: om 636

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 20:39
door Wolf1
De Stoere schreef:Het gloeioog in de bestaande situatie hoort wel in het circuit opgenomen te zijn.
Gr René ( De Stoere).

Het hele spul in serie en dan te beginnen met de voorschakel weerstand gevolgd door het controle gloeioog en daarna de gloeispiralen met de laatste aan massa.
De voorschakel weerstand wordt tijdens het starten kort gesloten !
En zo hoort het ook bij het gebruik van zogenaamde snel gloeiers de spiralen zijn nu 10,5V tot 11V parallel geschakeld met een weerstand in serie, die dan weer tijdens het starten wordt kort gesloten.
Gr. Wolf1