Wolf1 schreef:elrenegado schreef:Dus nu start je je motor, de pomp begint te pompen maar kan nergens heen pompen wat de thermstaat staat nog dicht, en de retour naar het blok zit afgedopt.
mijn advies..... geen seconde meer laten lopen en eerst de retour van thermostaat richting waterpomp.
Geen paniek, er worden al 100 jaar thermostaten gemaakt, en er is wat af geknutseld in die tijd.
Ik had beschreven hoe het hoort te zijn, maar zo is het meestal niet.
Een thermostaat met een klein pijpje aan de zijkant is meestal een enkelwerkende thermostaat waarbij dat kleine pijpje met de suppletietank wordt verbonden.
Bijna alle 180Dtjes hebben wel een scheurtje ergens in de kop en daardoor circulatie problemen, vaak geeft een tweede leidingtje vanaf de suppletietank naar het eerder door mij beschreven T-stuk voor de circulatie pomp oplossing.
Ik vertel dit hele verhaal omdat dit systeem best goed werkt, toch wat circulatie tijdens het opwarmen en goed zelf ontluchtend.
Nadeel is het rijkere zuurstof gehalte van de koelvloeistof, met betrekking tot dit probleem zorgen dat de pijpjes in het tankje altijd onder het vloeistof niveau zijn gemonteerd,
Gr. Wolf1
Dat is zeker waar,
dit is mijn 2de om636 in een boot, en beide zeer netjes ingebouwd en aangesloten.
Maar bij anderen heb ik het wel eens heel slordig gezien,
ook 1 waar dus die retour van de thermostaat ook niet aangesloten zat, en waar een slang losschoot na starten toen die per ongeluk tegen de gashendel viel en vol gas gaf....
vandaar mijn advies om hem zeker aan te sluiten.
@rebel,
koelvloeistof verversen is zeker aan te raden als het er sinds 2010 in zit.
Tip voor het leegkrijgen van de pijpen onder de boot, gebruik perslucht, en doe dat in stoten....
Dus de ingaande slang pakken, perslucht erop (al dan niet dichttapen o.i.d.) uitgaande slang in een bak zien te hangen en zo leeg proberen te krijgen.
je zal niet alles eruit krijgen, maar zeker 80%
zo heb ik het ook gedaan, wellicht zijn er betere tips..