mercedes om 636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 14 Apr 2014, 21:23

graag zou ik wat informatie willen over de werking van de termostaat ,,
graag zou ik wat foto,s bijvoegen maar dit blijkt zo moeilijk en nietmeer van deze tijd dat ik dat maar laat!
het betreft hier de drieweg termostaat en deze is op een warmtewisselaar ,,spruitstuk,, aangesloten
het smalle buisje dwars op de termostaat is afgesloten door een bekende merc.dealer
mijn vraag is; kan ik zo door gaan ,, of kan ik het dunne leidinkje beter aansluiten onder in het motorblok
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2014, 22:08

Foto's plaatsen is niet zo moeilijk, dat je het anders zou willen geloof ik best, maar dat heeft grote nadelen, als ik alle foto's direct op de server zou laten downloaden moet er geregeld geruimd worden, door ze online te plaatsen zoals bv Tinypics blijven de foto's heel erg lang voor iedereen beschikbaar.


Hoe plaats je foto's vanaf je PC viewtopic.php?f=35&t=1112
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2014, 00:33

Te weinig gegevens om er iets mee te kunnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor Wolf1 » 15 Apr 2014, 07:34

Normaal hoort de OM in scheepsuitvoering uitgerust te zijn met een zogenaamde 3-weg thermostaat.
De spruit aan de zijkant is dan verbonden met de koelwater uitgang in de kop van de motor.
Deze zijkant aansluiting heeft in koude toestand een verbinding met de uitgang aan de onderkant van de thermostaat, deze is met een T-stuk verbonden met de ingang van de circulatiepomp.
De uitgang aan de bovenkant van de thermostaat is verbonden met het koel systeem.
De terug komende kant van het koelsysteem zit dan ook weer aangesloten op het T-stuk.
Wat hebben we nu bereikt ? In koude toestand circuleert het koelwater vanaf de waterpomp door het blok en gaat dan vanaf de kop door de thermostaat weer terug naar de waterpomp.
Is de motor opgewarmd zal de beneden uitgang van de thermostaat sluiten en de boven uitgang open gaan, hiermee gaat er dan vloeistof door het koelsysteem lopen.
De hoeveelheid vloeistof die gekoeld wordt hangt af van de belasting van de OM.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor elrenegado » 15 Apr 2014, 09:37

Correct zoals Wolf1 zegt zo zit het bij mijn OM636 ook....


Zoals Rebel omschrijft zit de 3de aansluiting van de thermostaat nu afgedopt.

Dus nu start je je motor, de pomp begint te pompen maar kan nergens heen pompen wat de thermstaat staat nog dicht,
en de retour naar het blok zit afgedopt.

mijn advies..... geen seconde meer laten lopen en eerst de retour van thermostaat richting waterpomp.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: mercedes om 636

Berichtdoor Wolf1 » 15 Apr 2014, 13:50

elrenegado schreef:Dus nu start je je motor, de pomp begint te pompen maar kan nergens heen pompen wat de thermstaat staat nog dicht, en de retour naar het blok zit afgedopt.

mijn advies..... geen seconde meer laten lopen en eerst de retour van thermostaat richting waterpomp.
Geen paniek, er worden al 100 jaar thermostaten gemaakt, en er is wat af geknutseld in die tijd.
Ik had beschreven hoe het hoort te zijn, maar zo is het meestal niet.
Een thermostaat met een klein pijpje aan de zijkant is meestal een enkelwerkende thermostaat waarbij dat kleine pijpje met de suppletietank wordt verbonden.
Bijna alle 180Dtjes hebben wel een scheurtje ergens in de kop en daardoor circulatie problemen, vaak geeft een tweede leidingtje vanaf de suppletietank naar het eerder door mij beschreven T-stuk voor de circulatie pomp oplossing.
Ik vertel dit hele verhaal omdat dit systeem best goed werkt, toch wat circulatie tijdens het opwarmen en goed zelf ontluchtend.
Nadeel is het rijkere zuurstof gehalte van de koelvloeistof, met betrekking tot dit probleem zorgen dat de pijpjes in het tankje altijd onder het vloeistof niveau zijn gemonteerd,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 15 Apr 2014, 16:12

vanmiddag toch maar even gebeld met de bekende merc.dealer
hij zij dat ik het koelsysteem mooier maakte als ik de zij uitgang aansluit onderin het blok
dit gaat prima want ik kan daar zo een slang bij aansluiten dit is momenteel afgedopt
ik heb de motor in 2010 ingebouwd en ik kom nog steeds wel een kinderziekte tegen,,overgens koelt en loopt hij prima
ik had de temostaat zo gekocht en er tussen gezet, gemakkelijk want ik had meer aan mijn hoofd.
trouwens wel een goede reden om gelijk de koelvloeistof te verversen
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor elrenegado » 16 Apr 2014, 10:03

Wolf1 schreef:
elrenegado schreef:Dus nu start je je motor, de pomp begint te pompen maar kan nergens heen pompen wat de thermstaat staat nog dicht, en de retour naar het blok zit afgedopt.

mijn advies..... geen seconde meer laten lopen en eerst de retour van thermostaat richting waterpomp.
Geen paniek, er worden al 100 jaar thermostaten gemaakt, en er is wat af geknutseld in die tijd.
Ik had beschreven hoe het hoort te zijn, maar zo is het meestal niet.
Een thermostaat met een klein pijpje aan de zijkant is meestal een enkelwerkende thermostaat waarbij dat kleine pijpje met de suppletietank wordt verbonden.
Bijna alle 180Dtjes hebben wel een scheurtje ergens in de kop en daardoor circulatie problemen, vaak geeft een tweede leidingtje vanaf de suppletietank naar het eerder door mij beschreven T-stuk voor de circulatie pomp oplossing.
Ik vertel dit hele verhaal omdat dit systeem best goed werkt, toch wat circulatie tijdens het opwarmen en goed zelf ontluchtend.
Nadeel is het rijkere zuurstof gehalte van de koelvloeistof, met betrekking tot dit probleem zorgen dat de pijpjes in het tankje altijd onder het vloeistof niveau zijn gemonteerd,
Gr. Wolf1



Dat is zeker waar,
dit is mijn 2de om636 in een boot, en beide zeer netjes ingebouwd en aangesloten.

Maar bij anderen heb ik het wel eens heel slordig gezien,
ook 1 waar dus die retour van de thermostaat ook niet aangesloten zat, en waar een slang losschoot na starten toen die per ongeluk tegen de gashendel viel en vol gas gaf....
vandaar mijn advies om hem zeker aan te sluiten.

@rebel,
koelvloeistof verversen is zeker aan te raden als het er sinds 2010 in zit.

Tip voor het leegkrijgen van de pijpen onder de boot, gebruik perslucht, en doe dat in stoten....
Dus de ingaande slang pakken, perslucht erop (al dan niet dichttapen o.i.d.) uitgaande slang in een bak zien te hangen en zo leeg proberen te krijgen.
je zal niet alles eruit krijgen, maar zeker 80%
zo heb ik het ook gedaan, wellicht zijn er betere tips..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 16 Apr 2014, 22:03

het is geen systeem met koelbuizen onder de boot, die meuk heb ik er persoonlijk onder vandaan geslepen
hij vaart nu een stuk beter vooral tegen stroom
bij mij zit er een bowman warmtewisselaar op, werkt prima geen problemen
ik heb nog een drieweg termostaat op vooraad liggen ,,nieuw,,
wat mij wel opvalt, dat als je er op blaast dat hij vrij gemakkelijk lucht doorlaat dus ik geloof niet dat hij de stroom geheel afsluit
lekage geen last van druk opbouw vanwegen scheurtjes in de kop ben ik van overtuigt dat dit niet het geval is!
ben wel van plan om de bypass aan te sluiten
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor vuuren1 » 16 Apr 2014, 22:12

Scheurtjes in een OM636 kop zijn meestal niet direct verontrustend en geven dan geen problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten