generatorprobleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

generatorprobleem

Berichtdoor valk » 15 Apr 2014, 14:35

Mijn Onan generator start normaal, produceert ook de normale wisselspanning, maar stopt na 3 à 4 minuten.
Waar kan dat aan liggen?
Olie- en koelvloeistofniveau OK.
Iemand enig idee?
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2014, 16:17

Gokje: na 3 a 4 minuten is je brandstoffilterhuis leeg. Loopt langzamer vol dan de motor opslobbert. Het zou wel eens een verstopt filter kunnen zijn, of anders een verstopte toevoerleiding.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: generatorprobleem

Berichtdoor Wolf1 » 16 Apr 2014, 22:11

Heb de gazen bol nog even gepoetst maar geen beeld, dus ik zal het met vragen moeten doen.
Hoe is de oliedruk na 3min ?
Hoe is het met het koelsysteem na 3min ?
Komt er nog brandstof na 3min als je de hogedruk leiding aan de verstuiver los draait en start ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 16 Apr 2014, 22:22

Hier ook geen beeld in de glazen bol door de onduidelijke vraag..

Start en draait 3-4 minuten..
En direct daarna? Weer direct starten en weer 3-4 minuten draaien of niet starten?

Is er sprake van een natte uitlaat (interkoeling) met een uitlaat temperatuursensor in het buitenboord systeem?
Heb je (voldoende) circulatie in het buitenboordsysteem?

Als er een temperatuursensor in het uitlaatsysteem zit die bij te hoge temperatuur (>70 graden) de motor afschakelt heb je zonder buitenboordwater na 3 minuten een probleem.
Mogelijk staat de koelwaterafsluiter dicht?
(dan is de impeller overigens ook stuk)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor benE » 18 Apr 2014, 14:14

Hallo,lees even je storing code en je weet waar je het moet zoeken.Meestal een koelwater probleem.De storing code's zijn het aantal knipperingen in je startschakelaar,als de generator stil valt.
benE
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor valk » 18 Apr 2014, 17:47

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik ben er nog niet uit waar het probleem zit, ik denk zelf toch het meest aan een verstopping van de dieseltoevoer (buitenwater wordt aangezogen en afgevoerd, koelvloeistof is op niveau).
Maar wat blijkt: volgens de handleiding van de fabrikant Onan zorgt "de installateur voor de installatie van een brandstoffilter". Dat is deze in dit geval kennelijk vergeten, want de brandstofleiding loopt rechtstreeks van de tank naar/in de brandstofpomp.
Ik wil komende week die leiding loshalen en doorblazen en dan zelf alsnog een brandstoffijnfilter monteren (ik neem aan dat het bekende Lucas filtersysteem voldoet?) en vervolgens bezien of het probleem daarmee is opgelost.
Lijkt jullie dat ook een goed begin op de weg naar de oplossing?
vr gr
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2014, 22:06

Helemaal geen filter??
Erg slordig, kijk nog eens goed want dat heb ik nog niet meegemaakt..

Of je het met doorblazen van de toevoerleiding gaat redden is de vraag, pas daarna komen er vernauwingen en mogelijk ergens nog een piepklein zeefje in of nabij een opvoerpompje.

Een Lucas / CAV filter is niet optimaal maar wel laag geprijst..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor benE » 19 Apr 2014, 07:23

Ik weet niet wat voor onan generator je hebt,maar normaal zit er een fijn filter in de generator ingebouwd,en plaatsen wij alleen nog een waterscheider tussen tank en generator.Bovendien als de leiding direct naar de generator loopt en verstopt zou zitten,geloof ik niet dat je hem steeds een paar minuten kan laten lopen.
benE
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor valk » 25 Apr 2014, 14:04

Weer iedereen bedankt voor de reacties.
Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.
De brandstoftoevoer is in orde, ik heb de leiding doorgeblazen, ontlucht en vervolgens de generator gestart, geen enkel probleem, maar na precies 4 minuten: stop.
Vervolgens heb ik me gericht op de waterpomp althans op de impeller.
Die zit op een ongelukkige want nogal onbereikbare plaats.
Nadat ik een paar slangen had losgemaakt heb ik de waterpomp in zicht, maar als ik het afdekkingsplaatje er al kan afhalen - de tussenruimte tussen dit plaatje en de startmotor die ervoor zit is maar iets meer dan 1 cm - kan ik zeker niet de impeller verwijderen en vervangen. Ik denk dan ook dat ik de hele waterpomp eraf moet halen, maar ik weet niet zeker of ik dat zonder problemen kan doen. Die pomp wordt aangedreven door een as uit de oliepomp en zit aan het huis van de oliepomp vastgemaakt middels een flens, die met twee moeren is geborgd. Weet iemand van jullie of ik, als ik die twee moeren losmaak, de waterpomp er af kan halen? Of anders gezegd, hoe zit die verbinding tussen de waterpomp en de oliepomp in elkaar? Ik heb tot nu toe nog geen tekening van de betreffende onderdelen kunnen vinden (maar ik zoek verder); de onderdelencatalogus die ik wel heb toont een model waterpomp dat niet overeenkomt met de bij mij aanwezige pomp.
(Overigens, tussen de dieseltank en de genset, ONAN model 5MDKUB, zit echt geen filter, voorlopig laat ik dat maar even zo.)
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: generatorprobleem

Berichtdoor stefan » 25 Apr 2014, 15:40

Wanneer het apparaat steeds na precies 4 minuten afslaat zou je denken aan een beveiliging die ingrijpt...
plaats een paar foto's van de generator en de situatie, dat zegt vaak al erg veel meer dan een heel verhaal.
stefan
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten