schroef keuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2014, 20:09

Je kunt de 13x10 schroef aam laten passen.

Als de schroef te zwaar is haalt de motor de opgegeven toeren niet en gaat zwart roken (= overbelast).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 14 Mei 2014, 21:03

hallo,

ik ben hevig gaan twijvelen of de schroef wel de juiste keus word , dus ben ik verder gaan zoeken naar een andere ....

ik heb nu een vetus p3b 12x07r op het oog .

deze is dus hetzelfde als de oude alleen een pitch minder.

nu weer dezelfde vraag.... ga je dat heeeeel erg merken in de ''snelheid'' of zal het met een langzaamvarende boot wel meevallen?

en kan je deze schroef ook laten verzetten naar een andere pitch , en zoja naar hoeveel is mogelijk??

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 14 Mei 2014, 21:34

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

plaatje bij het praatje
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mei 2014, 22:43

Je had toch een 13x10?
Die kan men dus aanpassen.

Verder ga je met de tot heden bekende gegevens naar Hartogh & zn en die rekent het ook nog een keer uit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 23 Mei 2014, 17:25

hallo,

de 13'' heb ik kunnen ruilen met een 12'' , voelde toch beter omdat er ook een 12'' onder zat .

ik heb nu een 12x7 R

nu was de oude een 12x8L dus zit ik nu een inch lager , tot hoever kan je de pitch aan laten passen en wat zou verstandig zijn??

ik heb dit aan jooren gevraagd vandaag via de mail dus zie dat maandag pas , iemand nu al een idee??

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mei 2014, 22:42

Ja ik heb een idee: Naar Hartogh
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 24 Mei 2014, 11:45

Oke, waarom ?

Ik kan ze allebij niet dus is mij om het even waar ik naartoe ga .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor quichot » 24 Mei 2014, 12:29

Niks ten nadele van Hartogh, maar ik was vorig jaar onder de indruk van de service en het vakmanschap van de fa Jooren. Niets dan lof dus. Midden in hoog- en vakantieseizoen maakten ze de eerste de beste maandag vrij om mijn schroefschade te herstellen waardoor ik mijn reis kon vervolgen, welke klus klokslag 8 uur begon met het optillen in het schroevendok, en 1 uur diezelfde middag was afgerond. Een halfuurtje later draaide ik met perfect uitgebalanceerde schroef de Kil op.
Bedenk dat bladkromming en spoed altijd zo optimaal mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Er is wel enige marge, maar als je de spoed teveel opvoert, verlies je per saldo eerder stuwkracht dan dat je wint.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schroef keuze

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2014, 15:24

Ik ben ook zeer benieuwd ,waar hem het verschil in zit, ook ik heb hele goeie ervaringen met Jooren.
Wat ik heel leuk vindt bij jooren is dat je het allemaal mag bekijken,verrekt mooi om te zien hoe ze met die grote brander te keer gaan.
Ik had hele grote stukken van de schroef af,en dat is er weer keurig aangemaakt.
Toen ik er was lag de hele hal vol met schroeven met een doorsnee van+/- 1.5 meter.
Voor een vermogen aan brons dus.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mei 2014, 21:50

broekerhaven schreef:Oke, waarom ?

Ik kan ze allebij niet dus is mij om het even waar ik naartoe ga .


Omdat het onze ervaring is, verder moet iedereen zelf weten waar hij heen gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten