inventarisatie van kosten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

inventarisatie van kosten

Berichtdoor elrenegado » 10 Jun 2014, 09:03

Ik speel de laatste week met het idee om wellicht de motorisering te vervangen incl keerkoppeling.
Niet omdat het defect is of onbetrouwbaar, want het is altijd starten en lopen zonder problemen.
enkel de keerkoppeling wil wel eens 50 tot 100cc olie verbruiken op 30-40 vaar uren.
Maar gewoon omdat het mogelijk is, en een nieuw torretje wellicht zuiniger is, en stiller.

Maargoed,
nu zit ik eens rond te kijken qua motoren.
momenteel zit er een om636 (42pk versie) in met paragon keerkoppeling.

Ik neem aan dat ik dan wederom rond de 40pk zal moeten plaatsen ?

De boot heeft koeling dmv buizen onder boot, dat wil ik graag zo houden.
er zal wellicht een aanpassing gemaakt moeten worden voor de motorsteunen, motor staat in de bulkkiel geplaatst.
Huidige meters kunnen herbruikt worden, zijn allen nieuw.

Nu weet ik wel wat de kosten zijn van een blokkie en kk.
maar aan welke kosten moet ik ongeveer denken qua inbouw ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jun 2014, 11:54

Wat wil je erin gaan leggen dan?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor MARC33 » 10 Jun 2014, 12:19

Hoi ,
ik kan hierin geen goede raad geven maar u psreekt over een motor die minder lawaai maakt !
ik heb me laten wijs maken dat de MB motoren de stilste zijn van allemaal ?

veel succes
ik volg graag uw vraag
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor Amersfow » 10 Jun 2014, 12:32

Geluidreductie is meer een kwestie van alles potdicht (naar de stuurhut toe) afsluiten dan de motor. Maar ik ben van een MB OM615 naar een Mitsubishi 42 pk (Drinkwaard) gegaan; echt veel rustiger. Ding maakt veel minder toeren. En je hartslag gaat best naar beneden van in angst zitten hoe de demperplaat en andere 100 jr oude onderdelen zich houden naar een ding dat gewoon altijd zijn ding doet.
Heb toen ook een nieuwe schroef geplaats; MB had linkse en de KK altijd met extra tandwiel laten draaien vond ik geen succes.

Ik was voor de inbouw iets van 1500 euro kwijt, maar betaalde de hoofdprijs; in het seizoen met sleep naar de werk enzo. Dus als je ht goed kunt plannen en combineerd met werfbeurt kan het wellicht slimmer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor elrenegado » 10 Jun 2014, 14:06

Inderdaad,
ik moet best toeren maken om bv 12km/h te varen,
daarnaast denk ik dat mijn schroef ook wellicht wat te weinig spoed heeft.

het is dus inderdaad het idee dat je best wel met oude spullen rondvaart,
denk aan een paragon keerkoppeling welke niet meer gemaakt worden,
onderdelen van de om636 die wellicht moeilijker te verkrijgen worden etc.

een nieuwe motor, kk en schroef zal als het goed is resulteren in een lager toerental voor dezelfde snelheid,
dus minder herrie, gunstiger verbruik, en het belangrijkste gewoon modernere techniek.


En MB motoren de stilste van allemaal ?
ja, wellicht in de jaren 50-60.
maar het natuurlijk niet te vergelijken met de modernere diesels
maar ik geef toe, als je 1200 tot 1500 toeren tokkelt het geluid zeker niet veel te noemen is.
maar ga niet boven de 2000 a 2500...

wat ik erin wil leggen ben ik nog niet over uit,
hangt beetje van de prijs aanbieding af,
maar een mp (drinkrwaard), mitshibushi, sole of wellicht vetus, maar die laatste zit wel iets hoger in de prijzen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jun 2014, 18:23

Ik weet een nagelnieuwe (nog in de krat zelfs) bukh 36pk met keerkoppeling voor €6000,-

Even op het linkje klikken als je wil weten wat je normaal kwijt zou zijn voor zo'n motortje

http://www.boermanmotoren.nl/index.php/motoren/bukh
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor stentor950 » 10 Jun 2014, 20:33

Voor wat betreft motor en KK kan je het zo gek maken als je het zelf wilt. Wil je gaan voor een Timray of een VW Marine State of the Art? Ik weet niet hoe diep je zakken zijn, dus dat laat ik aan jezelf over.

De bijkomende kosten hangen voornamelijk af van hetgeen moet worden aangepast voor de inbouw van de nieuwe motor, stuwdruklager of Python drive etc. Daarnaast moet je denken aan aanpassing van de uitlaat en koelwatersysteem. Reserveer ook nog een bedrag voor onvoorziene kosten.

Ik ga er nu even vanuit dat je alles laat doen. Vallen de aanpassingen mee, reken dan op €1500, is er wat meer werk te verrichtten dan ga je al snel richting de €3000.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jun 2014, 22:25

@Jan Huibers,
Als je een heimachine zoekt is een Bukh dé oplossing.


@elrenegado,

Met een hermotorisatie is 1500 euro voor inbouw wel erg weinig, of je moet de motor precies op dezelfde motorfundatie kwijt kunnen.
Dat betekend dat een vakman er 30-35 uur voor heeft (en dan is dat nog goedkoop)
Jij zit met een Paragon waarvan de uitgaande as op gelijke hoogte zit van de krukas.
Nieuwere koppelingen hebben dat niet en moet de motor omhoog.

Verder weet ik niet wat voor soort koeling de OM-636 nu heeft? Als het kielkoeling is moet dat aangepast worden of toch weer naar kielkoeling worden aangepast (= duurder).

Hoe lang en hoe breed is je boot op de waterlijn? 12KM/U is bv. voor een waterverplaatsende 8 meter motorboot vrij normaal.
Een OM636 levert ca. 36 pk bij 3000 toeren, daar gaat met die ouwe Paragon 5-10% vanaf, dus kan je volstaan met een 27 pk 3 cilinder Vetus of Solé diesel (beiden hebben veel dealers door het hele land).
Goedkoper kan ook maar ik geloof niet in sinterklaas..

Die Mercedes, mits aan alle kanten goed onderhouden blijft meestal wel draaien.
Het zijn de dingen er omheen die het op gaan geven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor quichot » 11 Jun 2014, 09:28

Ik zou inderdaad eerst maar 's uitzoeken hoeveel vermogen er echt nodig is. Vroeger werden gebruikte automotoren geplaatst alleen maar omdat die goedkoop, en ruimschoots voor handen waren. Eigenlijk deed het vermogen er niet toe, waardoor er doorgaans veel te veel pk's werden geplaatst. Bij mij aan boord is het niet anders: de 575 levert 108 pk, terwijl de oorspronkelijke Rennes goed was voor 17 pk. Nu weet ik wel dat die verhoudingen wat anders lagen, maar het punt is duidelijk.
Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat je ongeveer 40 pk nodig hebt, alleen maar omdat je OM die toevallig levert. Het kan waarschijnlijk veel efficiënter, dus laat daar eens een deskundige naar kijken. Niet alleen kun je waarschijnlijk met minder vermogen toe, maar voor dat vermogen heeft een moderne motor ook minder brandstof nodig. Dus bij de totale kosten moet je ook het terugverdienmodel betrekken. Bij de huidige brandstofprijzen wordt met het terugbrengen van ieder litertje per uur al 1,40 terugverdiend. Daarom wordt het interessant te schatten hoeveel vaaruren je in de nabije toekomst denkt te gaan maken met een eventuele nieuwe motor. Dat geschatte aantal uren x 1,40 euro per bespaard litertje (huidige prijspijl, dus reken maar gerust 1,60 of meer!) kun je gevoeglijk van de kosten voor hermotorisering aftrekken. Voeg daar aan toe de verminderde onderhouds- en reparatiekosten. Dus hoe meer je vaart, hoe haalbaarder het wordt. En mocht je het schip voor die tijd verkopen heb je een dikke voorsprong op je concurrenten.
Dit staat nog los van niet-prijsbare voordelen, zoals comfort en ruimtebesparing. Betrek in je berekeningen ook wat die je waard zijn.
En gooi die koelpijpen er onder vandaan. Wat die aan weerstand opleveren kun je missen als kiespijn. Een passend beunkoelertje plaatsen is waarschijnlijk goedkoper dan het koelsysteem van een nieuwe motor weer aan te passen aan die buizenwinkel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor elrenegado » 11 Jun 2014, 10:12

@ stentor, Timray ? daar heb ik nog nooit van gehoord...

@ jan huibers, nee een bukh is geen optie, ik heb eens met iemand meegevaren die zo'n ding had, stond op rubbers maar veroorzaakte nog meer trillingen als een om636 die direct op staal gebout staat (niet mijn om636 trouwens) die vegelijking van vuuren1 met een heimachine vind ik zeer passend :-)

@vuuren1,
lengte over de waterlijn is inderdaad een metertje of 8, ik schijn echter de industrie uitvoering van om636 te hebben met 42 pk, dikkere poelies, dikke snaar en ander type brandstofpomp (aldus een om636 kenner)
De koeling geschied nu dmv buizen onder de boot,
dit heb ik tot nu toe in al mijn boten gehad en bevalt me super, zeker ivm winterklaar maken, de boot overwintert altijd in het water en gaat er 1x per 3 jaar een weekje uit.

Wat jij schrijft over de uitgaande as op dezelfde hoogte zet mij aan het denken,
de motor kan echt niet hoger geplaats worden (of hij moet van zichzelf minder hoog zijn dan de om636) want dan moet ik de vloer verhogen of een motorbult maken in de vloer, beide is voor mij geen optie met mijn 1.91 lengte, ik kan nu net staan namelijk.

het onderhoud van de mercedes is in mijn ogen goed,
ik vervang netjes op tijd de filters, ververs de olie, smeer de brandstofpomp, hij lekt niet, start altijd, is voorzien van een nieuwe waterpomp, gloeistiften, dynamo etc.
onlangs de inlaat los gehad, en deze was niet of nauwelijks aangekoekt.
enige nadeel is dat hij er niet uitziet, verf eraf etc, en dat het een torretje van toch zeker 50 jaar oud is.

@quichot, berekenen wat ik bespaar vind ik niet zinvol om dat mee te nemen in de kosten.
ik weet wat diverse motoren kosten incl kk, plus de kosten van de inbouw wil ik dan uitgeven.
wat ik daarna bespaar aan diesel is mooi meegenomen, elke liter diesel is dan toch weer een extra koud biertje ;-)

inbouw van een beunkoeler heb ik geen ruimte voor,
mijn dieseltank zit ingebouwd in de kiel/vlak
links en rechts naast de motor is geen ruimte meer, ervoor zit de dieseltank en erachter de achterkajuit.


Maar wat zou je aan moeten passen aan een nieuwe motor om de pijpen onder de boot te gebruiken ?
een nieuwe motor heeft toch ook een waterpomp, een in en uitgaande waterstroom en een thermostaat ?
met andere woorden, zoals het nu ook zit op de om636 kan het toch ook op een nieuwer blok gezet worden zonder teveel poespas ?

ik kan een hele boel zelf,
enkel lassen kan ik niet, en het plaatsen van de motor recht voor de as lijkt mij ook niet echt een werkje voor mij.
al het andere kan ik feitelijk zelf.

ik heb al contact met 2 bedrijven, 1 voor een sole, 1 voor een mitshibushi motor.
die van de sole wilde eerst komen kijken, ik denk dat ik die afspraak maar plan om eens aan te horen wat hun ervan zeggen, wat er wel en niet aan gepast moet worden.
en wellicht is er een deal te maken dat hun 1 deel doen, en ik de rest.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten