@ stentor, Timray ? daar heb ik nog nooit van gehoord...
@ jan huibers, nee een bukh is geen optie, ik heb eens met iemand meegevaren die zo'n ding had, stond op rubbers maar veroorzaakte nog meer trillingen als een om636 die direct op staal gebout staat (niet mijn om636 trouwens) die vegelijking van vuuren1 met een heimachine vind ik zeer passend
@vuuren1,
lengte over de waterlijn is inderdaad een metertje of 8, ik schijn echter de industrie uitvoering van om636 te hebben met 42 pk, dikkere poelies, dikke snaar en ander type brandstofpomp (aldus een om636 kenner)
De koeling geschied nu dmv buizen onder de boot,
dit heb ik tot nu toe in al mijn boten gehad en bevalt me super, zeker ivm winterklaar maken, de boot overwintert altijd in het water en gaat er 1x per 3 jaar een weekje uit.
Wat jij schrijft over de uitgaande as op dezelfde hoogte zet mij aan het denken,
de motor kan echt niet hoger geplaats worden (of hij moet van zichzelf minder hoog zijn dan de om636) want dan moet ik de vloer verhogen of een motorbult maken in de vloer, beide is voor mij geen optie met mijn 1.91 lengte, ik kan nu net staan namelijk.
het onderhoud van de mercedes is in mijn ogen goed,
ik vervang netjes op tijd de filters, ververs de olie, smeer de brandstofpomp, hij lekt niet, start altijd, is voorzien van een nieuwe waterpomp, gloeistiften, dynamo etc.
onlangs de inlaat los gehad, en deze was niet of nauwelijks aangekoekt.
enige nadeel is dat hij er niet uitziet, verf eraf etc, en dat het een torretje van toch zeker 50 jaar oud is.
@quichot, berekenen wat ik bespaar vind ik niet zinvol om dat mee te nemen in de kosten.
ik weet wat diverse motoren kosten incl kk, plus de kosten van de inbouw wil ik dan uitgeven.
wat ik daarna bespaar aan diesel is mooi meegenomen, elke liter diesel is dan toch weer een extra koud biertje
inbouw van een beunkoeler heb ik geen ruimte voor,
mijn dieseltank zit ingebouwd in de kiel/vlak
links en rechts naast de motor is geen ruimte meer, ervoor zit de dieseltank en erachter de achterkajuit.
Maar wat zou je aan moeten passen aan een nieuwe motor om de pijpen onder de boot te gebruiken ?
een nieuwe motor heeft toch ook een waterpomp, een in en uitgaande waterstroom en een thermostaat ?
met andere woorden, zoals het nu ook zit op de om636 kan het toch ook op een nieuwer blok gezet worden zonder teveel poespas ?
ik kan een hele boel zelf,
enkel lassen kan ik niet, en het plaatsen van de motor recht voor de as lijkt mij ook niet echt een werkje voor mij.
al het andere kan ik feitelijk zelf.
ik heb al contact met 2 bedrijven, 1 voor een sole, 1 voor een mitshibushi motor.
die van de sole wilde eerst komen kijken, ik denk dat ik die afspraak maar plan om eens aan te horen wat hun ervan zeggen, wat er wel en niet aan gepast moet worden.
en wellicht is er een deal te maken dat hun 1 deel doen, en ik de rest.