indenor dpx 40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

indenor dpx 40

Berichtdoor gerald » 20 Jun 2014, 11:46

hallo Formleden

een kennis heeft een indenor dpx 40 waar ik weet dat de koppakking er uit legt nu zou ik graag willen weten of deze motor ook nattevoeringen heeft.

ik weet als bij een aantal indenors types dit het geval is deze pezen moeten worden vervangen als de motor bv te warm is geweest.

gr gerald
gerald
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 18:23
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor Broertje » 20 Jun 2014, 13:26

Er even vanuit gaande dat het een xdp 40 is dan heeft die ook natte bussen.

Mvg
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2014, 21:27

De 40 pk is de kleinere Indenor en heeft eliptische rubber pezen onder in de voeringen.

Als de motor te warm is geweest heeft dat een oorzaak maar dan hoeven de pezen zeker niet altijd vervangen te worden.
Het afhalen van de cilinderkop geeft de pezen wat ruimte en beweging, als ze verdroogd zijn dan kán het zijn dat ze later gaan lekken.
Het is een gok, of je vervangt de koppakking of je demonteert ook de hele motor voor 4 rubber ringen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor gerald » 22 Jun 2014, 22:17

Heren bedankt voor de antwoorden.

Als ik de gok neem door alleen de koppakking te vervangen en het moge toch niet goed gaan kan ik dan de koppakking nog wel weer gebruiken of moet je dan weer een nieuwe kopen.


helaas weet ik niet of de motor warm is geweest, wel dat er water / drap in het carter zit.

ik probeer nu zoveel mogelijk informatie en prijzen te verzamelen om te kijken of dit nu op te lossen is zonder te veel geld in deze oude motor te stoppen.

De motor staat in de nominatie om over 2 a 3 jaar te vervangen te worden.

Als er nog tips zijn waar de pezen en koppakking te koop zijn , zijn die zeer welkom dit geld ook voor een werkplaashandboek

gr gerald
gerald
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 18:23
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Jun 2014, 23:10

Als je nu al weet de motor over 2 tot 3 jaar te vervangen dan zou ik er nu geen kosten geld meer aan uitgeven. Kosten op het sterfhuis.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2014, 23:20

Een koppakking kan je niet 2x gebruiken.

Werkplaats handboeken heb ik maar ik geef niet alles zomaar weg..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor Stylerider » 23 Jun 2014, 16:58

Water in het carter kan meerdere oorzaken hebben:
- via de zeewaterpomp (via pomp-as)
- via de uitlaat (hevelen, lang doorstarten, ...)
- lekke koppakking
- lek in kop (en de pakking nog goed)
- lek ergens in het blok
- En er zijn waarschijnlijk nog wel meer mogelijkheden.

Een koppakking kost 40 - 80 euro
kop vlakken kost 50 - 150 euro
Dus je bent al een paar honderd euro en een hele dag werk kwijt met een nieuwe koppakking terwijl het misschien niet de oorzaak van het water in het carter is.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor gerald » 23 Jun 2014, 18:26

Bedankt voor de antwoorden

Werkplaats handboek en andere onderdelen gevonden , zal eens scannen en beschikbaar stellen .

De motor word door een vriend in orden gemaakt , die is automonteur en kent deze motor

Gr. Gerald
gerald
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 18:23
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2014, 21:03

Dan is het wel een automonteur op leeftijd..

Vervangen is het meest verstandige besluit.
Bv. een Vetus diesel gebruikt de helft aan brandstof en kan je er 30 jaar mee vooruit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: indenor dpx 40

Berichtdoor Lucter » 23 Jun 2014, 22:01

vuuren1 schreef:Dan is het wel een automonteur op leeftijd..

Vervangen is het meest verstandige besluit.
Bv. een Vetus diesel gebruikt de helft aan brandstof en kan je er 30 jaar mee vooruit.


Hans, met je advies in niets mis, maar al eens bij stil gestaan dat het misschien geen optie is? Dat die man gewoon MOET repareren, anders stil ligt?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten